Inspiration från tråden bo hemma länge

Mina vänner med frånskilda föräldrar flyttade hemifrån först, ofta direkt efter gymnasiet. De kände sig inte välkomna längre i den nya familjen. En kompis blev tom utan boende medans hon gick i skolan då pappas nya inte tyckte att det funkade.

För mig är det en väsentlig skillnad på 35 och 22 men inte pga min partner.
Där tycker man ju att pappan borde tagit sitt ansvar och tagit dotterns parti.
 
Jag bodde hemma första året när jag jobbade, fick till och med ”gratis” hyra för att kunna spara till drömhästen. Köpte drömhästen i februari, flyttade året därpå. Så när jag tänker efter bodde jag hemma 1,5 år!
 
Mina 2 äldre har båda flyttat hemifrån efter avslutad utbildning och när de fått jobb. Den yngre lär göra likadant och hon bor förövrigt mer hos pojkvännen än hemma redan nu, så några stugsittare har jag inte producerat :D
För övrigt så har jag varit väldigt tydlig mot ev dejter att i paketet "jag" ingår också mina barn och även om de är stora ska de respekteras och behandlas väl!
 
Så mycket kloka ord och ja jag förstår ni ser mig som den hemska styvmodern MEN jag gjorde i början allt i min makt för att få det fungera (har pågått över 4 år). Åkte med på hennes tävlingar och servade , åkte på shoppingrundor och tog med henne till Stockholm horseshow lånade ut min häst för hon skulle kunna tävla efter ponnyåren mm mm slutade med att jag hade en skadad häst eftersom hon vägrade lyssna på någon att man inte kan knyta ihop honom med skarpa bett och graman . Ju mer jag gjorde ju mer krävde hon.
Jag ville ha det lika för alla våra barn redan från början vilket fungerade ett tag men hon var inte nöjd med det . I början sa han ifrån men sen blev skillnaden större och större.
 
Jag hade aldrig tagit en diskussion med mitt barn om något för att någon annan tycker att jag ska, om jag själv inte tyckte att det var befogat. Så om Ts sambo inte håller med, är det nog ingen idé att försöka få honom att prata med dottern.
Men om man lever ihop flera vuxna måste ju alla bidra, annars blir det ju jättetufft. Om min partner har den inställningen till mig att det jag tycker inte fungerar i vårt gemensamma liv kan hen strunta i, så går det ju inte att leva ihop.
 
Så mycket kloka ord och ja jag förstår ni ser mig som den hemska styvmodern MEN jag gjorde i början allt i min makt för att få det fungera (har pågått över 4 år). Åkte med på hennes tävlingar och servade , åkte på shoppingrundor och tog med henne till Stockholm horseshow lånade ut min häst för hon skulle kunna tävla efter ponnyåren mm mm slutade med att jag hade en skadad häst eftersom hon vägrade lyssna på någon att man inte kan knyta ihop honom med skarpa bett och graman . Ju mer jag gjorde ju mer krävde hon.
Jag ville ha det lika för alla våra barn redan från början vilket fungerade ett tag men hon var inte nöjd med det . I början sa han ifrån men sen blev skillnaden större och större.

Men kan du inte bara behandla henne som ett av dina egna? En ung vuxen man hänger med.
 
Men kan du inte bara behandla henne som ett av dina egna? En ung vuxen man hänger med.
Det är ju det jag försökt om du läser mitt inlägg . Kan ta några exempel: Jag städade hallen och lyfte upp hennes väska som låg innanför dörren på hennes rum och fick då höra att jag inte skulle röra hennes saker . Gången efter bad jag henne ta bort den och då skulle jag inte säga åt henne vad hon skulle göra .

Skulle iväg och handla och frågade om hon skulle äta med oss på kvällen fick ett nej hon skulle till pojkvännen köpte helgmat till mig och sambon kommer hem och börjar laga helt plötsligt dyker de upp och ska ha middag bägge två och blir sur för jag inte lagat åt dem med.
Tog med henne till en bra tränare som känner min häst ,40 mil enkel resa för att hon skulle få en bra start med min häst var där en helg och fick höra efteråt att jag hade gjort det bara för att trycka ner henne som ryttare .

Pratade med sambon igen igår och han har tänkt och ser problemet på ett annat sätt faktiskt . Han tror hon är avundsjuk på att pappa som levt med henne själv i 9 år innan nu har ett eget liv och att vi vill göra saker på egen hand nu när hon är vuxen och han har någon att leva med och hitta på saker ihop med.
 
Det är ju det jag försökt om du läser mitt inlägg . Kan ta några exempel: Jag städade hallen och lyfte upp hennes väska som låg innanför dörren på hennes rum och fick då höra att jag inte skulle röra hennes saker . Gången efter bad jag henne ta bort den och då skulle jag inte säga åt henne vad hon skulle göra .

Skulle iväg och handla och frågade om hon skulle äta med oss på kvällen fick ett nej hon skulle till pojkvännen köpte helgmat till mig och sambon kommer hem och börjar laga helt plötsligt dyker de upp och ska ha middag bägge två och blir sur för jag inte lagat åt dem med.
Tog med henne till en bra tränare som känner min häst ,40 mil enkel resa för att hon skulle få en bra start med min häst var där en helg och fick höra efteråt att jag hade gjort det bara för att trycka ner henne som ryttare .

Pratade med sambon igen igår och han har tänkt och ser problemet på ett annat sätt faktiskt . Han tror hon är avundsjuk på att pappa som levt med henne själv i 9 år innan nu har ett eget liv och att vi vill göra saker på egen hand nu när hon är vuxen och han har någon att leva med och hitta på saker ihop med.
Men har det kommit nu eller har ni haft det så i fyra år?
 
Så mycket kloka ord och ja jag förstår ni ser mig som den hemska styvmodern MEN jag gjorde i början allt i min makt för att få det fungera (har pågått över 4 år). Åkte med på hennes tävlingar och servade , åkte på shoppingrundor och tog med henne till Stockholm horseshow lånade ut min häst för hon skulle kunna tävla efter ponnyåren mm mm slutade med att jag hade en skadad häst eftersom hon vägrade lyssna på någon att man inte kan knyta ihop honom med skarpa bett och graman . Ju mer jag gjorde ju mer krävde hon.
Jag ville ha det lika för alla våra barn redan från början vilket fungerade ett tag men hon var inte nöjd med det . I början sa han ifrån men sen blev skillnaden större och större.
Men när du gjorde allt det där, vad gjorde då din sambo? Vad gjorde han tex med de bonusbarn som han har fått på köpet?

För mig låter det där som att du hellre slog knut på dig själv än tog tag i saker med sambon.
 
Men när du gjorde allt det där, vad gjorde då din sambo? Vad gjorde han tex med de bonusbarn som han har fått på köpet?

För mig låter det där som att du hellre slog knut på dig själv än tog tag i saker med sambon.
Mina barn har aldrig bott hos oss de har redan flyttat hemifrån och den yngsta vill bo med sin pappa eftersom han inte ville byta skola.
I början tog jag det bara det var när min häst for illa som jag röt i . Då fick jag höra av mamman och pappan att hon måste få prova sig fram som hon vill. Det är 3 år sen. Sen har det gått i vågor . Jag har svårt att lyssna när hon skriker åt sin pappa men han säger att det inte gör något, skulle mina barn göra så hade jag blivit galen .
 
Så mycket kloka ord och ja jag förstår ni ser mig som den hemska styvmodern MEN jag gjorde i början allt i min makt för att få det fungera (har pågått över 4 år). Åkte med på hennes tävlingar och servade , åkte på shoppingrundor och tog med henne till Stockholm horseshow lånade ut min häst för hon skulle kunna tävla efter ponnyåren mm mm slutade med att jag hade en skadad häst eftersom hon vägrade lyssna på någon att man inte kan knyta ihop honom med skarpa bett och graman . Ju mer jag gjorde ju mer krävde hon.
Jag ville ha det lika för alla våra barn redan från början vilket fungerade ett tag men hon var inte nöjd med det . I början sa han ifrån men sen blev skillnaden större och större.

Men det där låter ju också dysfunktionellt. Låt din man tvätta hennes tvätt och laga hennes mat om han vill? Varför gör du det? Bara strunta i det och sluta störa dig på din bonusdotter. Hon verkar ouppfostrad men det är ju inte hennes fel.
 
Mina barn har aldrig bott hos oss de har redan flyttat hemifrån och den yngsta vill bo med sin pappa eftersom han inte ville byta skola.
I början tog jag det bara det var när min häst for illa som jag röt i . Då fick jag höra av mamman och pappan att hon måste få prova sig fram som hon vill. Det är 3 år sen. Sen har det gått i vågor . Jag har svårt att lyssna när hon skriker åt sin pappa men han säger att det inte gör något, skulle mina barn göra så hade jag blivit galen .
Jag tycker att allt du skriver pekar på att du hellre grälar med henne än med sambon. Trots att problemet handlar om dig och sambon.
 
Jag tycker det finns två problem, det ena är såklart sambon men jag tycker nog att vuxna människor under samma tak ska kunna kommunicera rakt med varandra och inte behöva gå via en annan person.
Samtidigt är det ju pappans och nyas sambons olika syn på fostran som gör problemet.
 
Jag tycker det finns två problem, det ena är såklart sambon men jag tycker nog att vuxna människor under samma tak ska kunna kommunicera rakt med varandra och inte behöva gå via en annan person.
Jo. Det vore ju idealiskt. Men är inte verkligheten i det här fallet. Och jag förstår inte hur det ska kunna bli verklighet när en stör sig så på sitt bonusbarn. (Utifrån trådstarten, hade jag flyttat med bonusen om det var min dotter, för att skydda henne mot ständig irritation.)
 
Fast alltså. En vuxen person i mitt hem skulle jag kräva att den ska bete sig. Vems barn det är, det kvittar. Bidra med matpengar/hjälpa till att laga mat/städa/uppföra sig är väl självklart som vuxen? Oavsett vem som är förälder.
Alltså, jag skulle kräva samma sak av sambo/gäster/egna barn/andras barn.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 643
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 974
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp