Inspiration ifrån Buke

Väldigt mycket. Men en sak som jag speciellt minns är när @Ramona skrev till mig att jag ”ska sluta gnälla”. Jag hamnade i enbart gnäll hela tiden men såg inte det själv.
Så jag skulle ”inte gnälla på en dag”. Varken i text eller i prat. När den dagen gick skulle jag jag ha ytterligare ”ej gnälla-dag”. Osv osv.

Då insåg jag hur mycket jag gnäller. O har också blivit mycket mer uppmärksam på hur andra gnäller eller inte gnäller. O ibland tänker jag hur nyttigt det vore för många andra, både på Buke, på sociala medier o live, att fundera och läsa vad man skriver.

Självklart ”får” man gnälla, livet är upp o ner, men det gör väldigt mycket att bli medveten om vad man faktiskt skriver/säger.
 
Jag har fått massor av idéer och inspiration härifrån. Det är så mycket tankar som väcks och så många intressanta ämnen som diskuteras. Jag lär mig massor av ren fakta men även om andra sätt att se världen. Buke är fantastiskt!
Det enda helt konkreta som jag kan nämna är när jag höll på att ge upp med ridningen 2003-2004. Jag stod still och fick ingen ordning på någonting. I det läget hittade jag en person som beskrev sina tankar kring sits och rent generellt sin syn på ridning. Utifrån det jag läste så började jag experimentera. Min stackars häst fick stå ut med att matte satt barbacka och åkte runt runt i ridhuset i trav på lång tygel och testade sig fram. I längden vann hon på det och efter det har jag ofta beröm för min fina sits. Det där testandet drev verkligen min ridning framåt och jag fick en nytändning.
Nu ska jag bara gå ner i vikt så jag kan börja rida igen.
 
Buke har inspirerat mig att sätta gränser i livet. Mot män, arbetsgivare, vänner. Integritet och självrespekt. Jag är mycket mindre av en people pleaser tack vare Buke.

Sen har jag lärt mig det mesta jag vet om strukturella förtryck i alla former samt livet utanför Stockholms tullar. Känns tryggt att kunna fråga om allt från gaslighting till talgbollar :D

Tack Buke. 22 år här nu!
 
Det är uppenbart att Buke ger mig inspiration till mycket i livet eftersom jag ändå har hängt här i 13 år utan något som helst intresse för hästar och ridning!

Höll jag på att skriva.

För sanningen är ju att jag numera följer ett gäng trådar på häst med stor behållning och kan nog helt orimligt mycket om hästar i förhållande till hur många minuter av mitt liv jag har spenderat i ett stall 😅
Och hundar! En massa om beteende, inlärning, problemlösning och vardagsrutiner som ger perspektiv och insikter bortanför praktisk häst/hund-hantering.
Jag har utvecklat min egen reflektionsförmåga av den läsningen.
Det går nog inte att fånga i ord. Andra perspektiv, insikt i helt andra verkligheter än min egen, att det som är självklart för en person är helt verklighetsfrämmande för en annan, och så har jag träffat en massa intressanta människor som jag aldrig skulle ha träffat annars!
Verkligen ovärderligt. Och att de olikheterna samexisterar så bra och möts med intresse, istället för att bli utsatta för värdering.
Buke är mitt fönster mot omvärlden. Hindrar social isolering från att blir mental isolering i en liten snäv bubbla.
 
Buke har inspirerat mig att sätta gränser i livet. Mot män, arbetsgivare, vänner. Integritet och självrespekt. Jag är mycket mindre av en people pleaser tack vare Buke.

Sen har jag lärt mig det mesta jag vet om strukturella förtryck i alla former samt livet utanför Stockholms tullar. Känns tryggt att kunna fråga om allt från gaslighting till talgbollar :D

Tack Buke. 22 år här nu!
Vi har en väldigt bra Dumpa-kör, som är användbar inom många olika områden. :love:

Och ja, det är häftigt att nästan vad det än gäller så finns det någon här som jobbar inom området eller på annat vis har kunskap och insikt att dela med sig av. Ovärderligt.
 
Och ja, det är häftigt att nästan vad det än gäller så finns det någon här som jobbar inom området eller på annat vis har kunskap och insikt att dela med sig av. Ovärderligt.

Men eller hur! Det peakade lite för ett litet tag sedan där någon efterlyste någon gammal forntida kryddblandning. Och självklart dyker det då upp någon användare som arbetat massa år på "kryddfabrik" :D
 
Jag älskar Buke och alla bukefalister! :love: :heart Har lärt mig så mycket, har fått tänka så mycket och har fått värdera om vad jag tänker. Det fina med buke är att det är en nyanserad debatt kring även tunga ämnen. Otrohet, död, våld i nära relationer, ekonomi, sexuella övergrepp diskuteras på samma öppna sätt som matlagning, färg på nagellack, dejting etc.

Jag har lärt mig så mycket om utrustning, sadelnördar, bettnördar och en vilja att lösa problemen för varandra, utan att döma eller klanka ner. Vi är bra på att lyfta, peppa och ge omtänksam kritik när det behövs! Samtidigt som vi ger kärlek till varandra, kan vi vara "äkta vänner" och säga "Men hallå? Hur tänkte du nu?". Och det är det som är det fina med Buke.
 
Jag minns inget konkret jag lärt mig av buke, har lärt mig massor men kan inte peka på något just nu. Skulle dock känna mig tom, ofullständig, om buke mot förmodan skulle försvinna. Har hängt här sedan jag gick på mellanstadiet (eller ev högstadiet, men tror mellan), fyller 34 iår!
 
Har du hittat inspiration ifrån Buke på något sätt? :)
Massor!!!!
Bl a så hjälpte buke (stallet) mig att få perspektiv och bryta upp från ett dåligt förhållande för längesen (heja "dumpa"-kören! ;) :up: ). I början av milenniet deltog jag på många träffar IRL vilket hjälpte mig att komma över min sociala fobi. Jag har träffat massor med intressanta och trevliga människor och fått minnen för livet. Jag är verkligen oändligt tacksam för den här sajten! 🙏:heart

Jag hittade några gamla utskrifter som visade att jag har hängt här sedan 1998!! Och så hittade jag dessa i mina gömmor - ett fantastiskt bukeinitiativ: :love:
20230317_181642.jpg
 
Jag har inte häst längre men har fortsatt att hänga kvar här.
Läser mest i Allmänt, men kikar ibland i andra trådar.

Som många skriver, så är det lite av varje jag fått med mig.
Jag ar följt med i mångas funderingar och andras kloka svar och lärt mig en hel del.
Läst också om personer vars liv har förändrats drastiskt, både sorgliga sådana och där TS lyckats ta sig ur dåliga förhållanden/byta livsstil/annat.

Jag har inte glömt tjejen som bodde i Brasilien som träffade en uteliggare på stranden som hon senare blev sambo med, och att de ett tag bodde i Sverige.
Någon som vet hur det gick för henne?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 705
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 275
Senast: Snurrfian
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 472
Senast: LovingLife
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp