Inställning till hudvård

Jag hittade d Dray och Hyram, skrotade dyra produkter och använder sedan dess spf 50 året runt, mild tvätt (cerave) och cerave på storburk. Min hud har aldrig (!) varit såhär lugn!!! Av ovanstående produkter är det spf en som kostar mest.

Ska skaffa aha också och retinol och i alla fall retinolen kostar ju en del, men jag är lite fåfäng och rädd för rynkor 😅
Vilket retinolpreparat ska du börja med? Jag är också nyfiken på att börja (och fick lugn hy av ungefär samma produkter) så letar gärna input på bra "ingångspreparat" 🙈
 
Använder decubal repair cream intense till ansiktet. Får annars tillbaka eksem i ansiktet som inte varken ser roligt ut och dessutom orsakar det klåda. Den är dryg och man behöver inte ta mycket. Har aldrig räknat på kostnader men kanske 20-30 kronor per månad.
 
Borde lägga mer för jag ser direkt resultat när jag använt dyra produkter ett tag. Men är för lat eller snål. Köpte någon olja för ett tag sedan att ha som serum och det var lite skoj att en så enkel grej kan göra så mycket.

Utslaget blir det kanske 100 kr/mån
 
Lägger ganska mycket på hudvård sen 5-6 år tillbaka, började så smått när min hud reagerade på minispiralen, för att hålla plitorna borta. Gav resultat direkt, så jag fastnade och sen dess har det ballat på sig med hudvårdsprodukter i badrumsskåpet (jag har ett helt, eget separat skåp där som bara är mitt:angel:😁).

Numera använder jag inte några hormonella preventivmedel, men jag älskar min hudvårdsrutin och tycker det är ett bra sätt att börja och avsluta dagen ❤️ Har ett gäng med olika masker som åker på regelbundet, oftast under helgerna och lugna vardagskvällar 😊Det har blivit lite av en hobby på något sätt, tycker det är kul att testa lite nya saker ibland!
 
Jag har så hysteriskt torr hud så jag lägger några kronor per månad på återfukta de krämer, fotkräm och handtvål (typ det dyraste). Mina händer tål verkligen inte att handsprita så mycket... Skulle nog egentligen behöva bada i olja för att få min hud nöjd ^^
 
Max hundralapp om året bortsett från solskydd som är dyrare.
Köper nån tokfet handkräm och nåt jox för ansiktet på Ica nån gång om året.
 
Jag lägger 0:-. Har aldrig förstått varför man först ska slita ut huden naturliga tillstånd med massor av rengöring för att sedan smeta in sig i konstgjorda kletiga (dyra) produkter för att få huden att fungera. Lagom med tvättning med inga eller milda rengöringsmedel funkar utmärkt. Ibland vintertid behöver jag smörja in händerna (och läpparna) med fett men använder då inget mer avancerat än en mycket gammal tub med typ barnsalva och det helt enkelt eftersom händerna får mer rengöring vid tex disk än resten av kroppen får.
Enligt det jag sett i min bekantskapskrets så är det att ju mer du tvättar dig ju sämre är huden.
 
Jag lägger 0:-. Har aldrig förstått varför man först ska slita ut huden naturliga tillstånd med massor av rengöring för att sedan smeta in sig i konstgjorda kletiga (dyra) produkter för att få huden att fungera. Lagom med tvättning med inga eller milda rengöringsmedel funkar utmärkt. Ibland vintertid behöver jag smörja in händerna (och läpparna) med fett men använder då inget mer avancerat än en mycket gammal tub med typ barnsalva och det helt enkelt eftersom händerna får mer rengöring vid tex disk än resten av kroppen får.
Enligt det jag sett i min bekantskapskrets så är det att ju mer du tvättar dig ju sämre är huden.

Skulle jag göra så spricker min hud, jag är extremt torr (så torr att jag får torreksem i ansiktet när det är kallt/torr luft). Jag har torr hud/slemhinnor sedan länge (linser är bara att glömma, jag testade när jag pluggade i U-a och det gick inte) och det blev inte bättre med medicinerna jag tar.

Vi är olika helt enkelt, en del av oss behöver smorsel för att inte få ont. Om jag sedan väljer att lägga lite mer på mitt smorsel är ju upp till mig.
 
Skulle jag göra så spricker min hud, jag är extremt torr (så torr att jag får torreksem i ansiktet när det är kallt/torr luft). Jag har torr hud/slemhinnor sedan länge (linser är bara att glömma, jag testade när jag pluggade i U-a och det gick inte) och det blev inte bättre med medicinerna jag tar.

Vi är olika helt enkelt, en del av oss behöver smorsel för att inte få ont. Om jag sedan väljer att lägga lite mer på mitt smorsel är ju upp till mig.
Nej det är klart min metod inte funkar för alla men jag har svårt att tro att min hud är ovanligt tålig utan jag tror att många tvättar sönder huden (dock som sagt inte alla)
 
Jag såg avsnittet som länkades och.. nja? Det verkar som ganska dålig research ändå? Jag förstår inte hur de kom fram till att niveakrämen utklassade alla de dyrare alternativen?

I testen när de hade en halvan av ansiktet så kom det ju fram i slutet att krämen de använt på den andra halvan var "olika vanliga återfunktande krämer" typ, hade varit väldigt intressant att veta vilka det var, framförallt då det verkar ha varit olika.

Sen alldeles i slutet kommer det som ett stort avslöjande att typ 100 pers fått göra liknande test och att niveakrämen då spöat alla de dyra krämerna, men vi får liksom ingen information hur det här har gått till alls? Varför jämförde inte den mindre testgruppen med samma kräm?

De här känns ju bara löjligt i sammanhanget:
3a55ddfcb30a30b1b345681f29a167ce.png
 
Jag har problemhy, får acne som ett brev på posten om jag använder "fel" produkter.
Med anledning av ovanstående har jag alltså provat hur många (dyra) salvor som helst genom åren.. 😫

Nu har jag landat i en fungerande rutin genom att tvätta ansiktet varje kväll med en blandning av Änglamarks vanliga handtvål med en skvätt Tea Tree-olja och sedan smörja med Jojobaolja eller Sheasmör.
Låter huden vara orörd på morgonen.
Använder enbart mineralfoundation.
Tvålen hade jag velat byta ut till någon som inte torkar ut men jag orkar inte leta ersättare just nu.

Kostnad vet jag inte, Sheasmöret och jojobaoljan kostar en del men de räcker väldigt länge.. Så kanske 1000:- per år?

Rena, enkla, råvaror verkar iallafall vara det som fungerar för mig.
 
Jag lägger 0:-. Har aldrig förstått varför man först ska slita ut huden naturliga tillstånd med massor av rengöring för att sedan smeta in sig i konstgjorda kletiga (dyra) produkter för att få huden att fungera. Lagom med tvättning med inga eller milda rengöringsmedel funkar utmärkt. Ibland vintertid behöver jag smörja in händerna (och läpparna) med fett men använder då inget mer avancerat än en mycket gammal tub med typ barnsalva och det helt enkelt eftersom händerna får mer rengöring vid tex disk än resten av kroppen får.
Enligt det jag sett i min bekantskapskrets så är det att ju mer du tvättar dig ju sämre är huden.
Ärligt talat så är den en ganska nedlåtande inledning med "...slita ut huden naturliga tillstånd med massor av rengöring för att sedan smeta in sig i konstgjorda kletiga (dyra) produkter..."
Jag är atopiker, och tvättar inte ansiktet med än det vatten som kommer på det när jag tvättar håret knappt två gånger i veckan. Det spricker ändå, huden går sönder. Kul för dig att du slipper problem åt något håll med hyn, men du behöver inte uttrycka dig nedlåtande kring vanorna hos de som inte hade samma tur i det genetiska lotteriet.
 
Ärligt talat så är den en ganska nedlåtande inledning med "...slita ut huden naturliga tillstånd med massor av rengöring för att sedan smeta in sig i konstgjorda kletiga (dyra) produkter..."
Jag är atopiker, och tvättar inte ansiktet med än det vatten som kommer på det när jag tvättar håret knappt två gånger i veckan. Det spricker ändå, huden går sönder. Kul för dig att du slipper problem åt något håll med hyn, men du behöver inte uttrycka dig nedlåtande kring vanorna hos de som inte hade samma tur i det genetiska lotteriet.
Man kan ju läsa in saker man vill eller så låter man bli. Jag är faktiskt superless på industrin som pådyvlar normalt folk produkter de oftast inte behöver för att åtgärda något som produkterna skapat. Det är inte att vara nedlåtande mot andra än en rätt snuskig industri. Du vill väl ändå inte påstå att människan som art i normalfallet har den typ av hud som du beskriver? Om du inte anser det behöver du ju inte heller se min kommentar som nedlåtande.
(för övrigt är jag även less på att man inte kan skriva rätt normala saker här utan att "minoriteten" tar illa vid sig och anser att man sparkar på dem. Det jag skrev var definitivt inte elakt eller riktat mot något håll alls. Nog kommenterat om detta och jag kommer blockera tråden så jag slipper de fler kommentarer av den här typen för det räcker nu)
 
Man kan ju läsa in saker man vill eller så låter man bli. Jag är faktiskt superless på industrin som pådyvlar normalt folk produkter de oftast inte behöver för att åtgärda något som produkterna skapat. Det är inte att vara nedlåtande mot andra än en rätt snuskig industri. Du vill väl ändå inte påstå att människan som art i normalfallet har den typ av hud som du beskriver? Om du inte anser det behöver du ju inte heller se min kommentar som nedlåtande.
(för övrigt är jag även less på att man inte kan skriva rätt normala saker här utan att "minoriteten" tar illa vid sig och anser att man sparkar på dem. Det jag skrev var definitivt inte elakt eller riktat mot något håll alls. Nog kommenterat om detta och jag kommer blockera tråden så jag slipper de fler kommentarer av den här typen för det räcker nu)
Well that escalated quickly. Du skrev att du kommer blockera tråden men jag svarar ändå med tanke på att det kanske är intressant för andra på ett diskussionsforum.
Jag håller med om att det finns skit inom skönhetsbranchen; jag menar bara det faktum att "self care" för kvinnor är att pyssla med sitt utseende på ett sätt som gör oss ännu mer attraktiva (och attraktiva konsumenter). Är nog få män som skulle kalla rakning eller liknande för self care... Men med det sagt vänder jag mig också emot nedlåtande uttryck mot de kvinnor som ändå sysslar med hudvård, eller för den delen andra typiskt kvinnliga intressen. Tycker det är jäkligt trist när det ska klankas ner på. Eller antydningar till att man skapar sin egen problemhy genom att tvättar sönder och "kleta" på krämer.
 
Senast ändrad:
Jag är en periodare.
Kan tycka det är rätt kul att köpa olika produkter att testa, ibland funkar det hellre än bättre. Ser det som att rå om mig själv. Jag har väldigt enkel hy i grunden, vilket gör att det inte spelar så stor roll när jag kör enklare varianter.

I vintras hade jag en period när jag tog ett bad på lördagsmorgnarna med hemmagjort badsalt och passade på att lägga en ansiktsmask.
Jag märker skillnad på lyster med återfuktad hy, vilket är varför jag gärna vill ha bra produkter.
Sen finns det perioder när jag är nöjd med att tvätta mig med ett milt ansiktsvatten och smörja in ansiktet med aloe vera.

Jag märker kanske mest skillnad på smink och smink, så försöker att hitta "milda" produkter och bara sminka mig ibland.
 
Jag såg avsnittet som länkades och.. nja? Det verkar som ganska dålig research ändå? Jag förstår inte hur de kom fram till att niveakrämen utklassade alla de dyrare alternativen?

I testen när de hade en halvan av ansiktet så kom det ju fram i slutet att krämen de använt på den andra halvan var "olika vanliga återfunktande krämer" typ, hade varit väldigt intressant att veta vilka det var, framförallt då det verkar ha varit olika.

Sen alldeles i slutet kommer det som ett stort avslöjande att typ 100 pers fått göra liknande test och att niveakrämen då spöat alla de dyra krämerna, men vi får liksom ingen information hur det här har gått till alls? Varför jämförde inte den mindre testgruppen med samma kräm?

De här känns ju bara löjligt i sammanhanget:
Visa bifogad fil 67973
Är inte så förvånad ändå, jag är riktigt torr på vissa partier och nivea creme och nivea soft är några av de krämer som funkat allra bäst för mig när det gällt återfuktning
 
Lägger väldigt mycket pengar på hudvård. :o

Pysslade mycket med hudvård tidigare och olika lugnande produkter pga var så röd och torr samt mycket finnar. När jag började äta p-piller för ett par år sedan blev min hy otroligt snäll och jag kunde typ tvätta ansiktet med handtvål och använda vanligt propyless från apoteket och ansiktet var lika glatt ändå. När jag slutade med p-pillerna blev min hy galen igen så nu har jag gått tillbaka till hudvårdsruljansen och använder tvätt, ansiktsvatten, serum, exfoliering, fuktkräm och olika masker. Märkte otroligt stor skillnad på ansiktet, framförallt med rodnad och finnar, när jag började med mild tvätt, serum och fuktkräm så det är väl därför jag fortsätter.

Sen tycker jag också det är lite avslappnande och nedvarvande på kvällarna att pyssla på lite innan jag går och lägger mig så för mig är det värt det, speciellt när jag märker en klar skillnad på min hud jämfört med innan jag började. Sen vet man ju aldrig, min hy hade kanske stabiliserats av sig själv så småningom ändå så förbättringen jag upplever kanske är från att min hud bara ställt om sig igen efter p-pillrena, bara att den kanske råkade sammanfalla med när jag började med hudprodukterna.

Jag ska absolut se programmen du skriver om, av rent intresse. Jag jobbar ju som läkare, precis som du, och i ett professionellt ställningstagande är jag ju mer åt det återhållsamma sättet förstås. Vi lärde oss ju på hudkliniken att det inte gör så stor skillnad med hudvård och diverse produkter så till patienter rekommenderar jag aldrig någonting som inte står i riktlinjer och allmänna råd såklart.

Ja, (östrogeninnehållande) p-piller är ett jäkla lifehack för hyn alltså! Speciellt om man som jag har PCOS.

Jag blev förvånad över hur mycket deltagarna i studien sa att de lade på hudvård... Men jag blev helt chockad över att det fanns ansiktskrämer som kostade kring 1800 kr flaskan också. :o

Jag tycker bara inte att det går åt så mycket här hemma? Jag köpte eko-rengöring och ansiktskräm i januari, från ett märke som jag klassar som lite dyrare - cirkus 300 kr flaskan, så kring 600 för båda. Dem har jag kvar än och använder på morgonen... Alltså det går ju inte åt en hel flaska i månaden för mig?

Så utöver prisskillnaderna mellan märken, vad är "normal" nivå på användning och hur länge det räcker? Lite som när jag köper hårprodukter från Bruns som är dyra i inköp, men sedan har jag ju samma flaska fyra månader.

Gillade i övrigt att Nivea i blå burk från närmsta matbutik nästan röjde fältet med alla övriga...:rofl:

Jag har vänner och en mor som spenderar väldigt stora summor på hudvård. Men då är det i regel ett intresse och med tanke på hur mycket pengar jag köper ridkläder för så. :D

Jag lägger inga extrema summor iom att jag har rutiner som jag tycker funkar väl till min känsliga hud. Jag har några dyrare produkter. Men de är himla dryga. Jag kör ansiktstvätt från Dermalogica. Serum från The Ordinary. A-vitaminkräm från hälsokosten på det. Och på de torrare partierna i form av vid "skrattlinjerna", runt ögon och mitt i pannan där man kan få rynkor har jag även fuktkräm från Dermalogica och blandar den med Dermalogicas fuktgivande ansiktsmask.

Ibland om jag får ryck kör jag The Ordinarys "blodmask". Men oftast skrubbar jag bara ansiktet med en mjukare duschhandske i duschen(med Dermalogicas ansiktstvätt på).

Jag tror på fukt och peeling främst. Jag har känslig hud som reagerar på för mkt parfym och lätt blir yttorr. Med den har rutinen är huden kanon. Jag är 41 om 2 dagar och har max lite små linjer som knappt syns. Visst är det förmodligen genetiskt till stor del. Morfar hade ju knapt några rynkor alls som 96-åring.
Men jag tror iaf att det spelat viss roll att jag sett till att alltid återfukta sedan jag var tonåring lett till någon form av minskade rynkor. Ihop med träning och att äta bra fetter så klar.
Jag märker också skillnad i huden sedan jag började äta hyaluronsyra(för leder etc eg).

Jag är också lite noga med vad jag har för smink på huden. Det är en hel del smink som inte funkar för min hud riktigt och gör mig yttorr. Men rätt smink är det inga problem.

Jag tror också på peeling och återfuktning för en återfuktad hy med lyster. Men jag vet inte om det har någon vidare värst långsiktig effekt på rynkor mm? Tror också att genetiken är en jätteviktig del! Samt solskydd och livsstil i övrigt.

Jag såg avsnittet som länkades och.. nja? Det verkar som ganska dålig research ändå? Jag förstår inte hur de kom fram till att niveakrämen utklassade alla de dyrare alternativen?

I testen när de hade en halvan av ansiktet så kom det ju fram i slutet att krämen de använt på den andra halvan var "olika vanliga återfunktande krämer" typ, hade varit väldigt intressant att veta vilka det var, framförallt då det verkar ha varit olika.

Sen alldeles i slutet kommer det som ett stort avslöjande att typ 100 pers fått göra liknande test och att niveakrämen då spöat alla de dyra krämerna, men vi får liksom ingen information hur det här har gått till alls? Varför jämförde inte den mindre testgruppen med samma kräm?

De här känns ju bara löjligt i sammanhanget:
Visa bifogad fil 67973

Håller med om din kritik! Jag tittade på den sista delen av programmet tre gånger utan att riktigt förstå hur de kom fram till det resultatet, det hade kunnat demonstreras bättre. Jag tycker dock att metoden verkar vara rimlig så jag köper det de säger om de gjorde på samma sätt med de övriga testpersonerna.
 
Intressant att läsa om allas olika inställningar, vanor, hudtips osv. Vill betona utifrån viss diskussion som uppstått i tråden att jag inte alls menade att vara nedlåtande mot de som lägger mycket pengar och tid på hudvård. Utifrån intresse och den hudtyp man fått så har jag full förståelse för att man kan behöva bättre/dyrare produkter. Sedan tror jag kanske inte att en kräm för 2000 kr är så extremt mycket bättre än en kräm för 400 kr och där kan jag väl tycka att skönhetsindustrin profiterar lite väl mycket på oss konsumenter genom att sälja in det på så vis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp