Inställning till hudvård

Jag använder hth hudkräm på händer och ben efter dusch eftersom jag avskyr känslan av torr hud och så solkräm på sommaren, såklart. Anledningar till att jag inte använder mer är dels att jag är tämligen övertygad om att det mestadels är humbug, dels att jag aldrig haft hudproblem (knappt ens finnar) och även om det skulle finnas något mirakelmedel för att trolla bort och förebygga rynkor osv. (som jag förstått många produkter är till för) så tycker jag att idealet med ungdomlig hud och yada yada är lite sorgligt och jag välkomnar varje liten rynka som får mig att se ut som den ålder jag har. De är fina. :)
 
Jag lägger cirka 500 kr/mån på hudvård. Använder antiaigingprodukter och märker skillnad på min hud. Jag är 58 år och då behövs det rejäla doningar :D .

Jag använder NovAge Time Restore från Oriflame som inriktar sig på hud efter klimakteriet. Den är så himla bra! Ni som är unga har ingen aning om vad som händer med huden efter klimateriet.... :meh: Jag har inga problem med att åldras och är inte rädd för rynkor. Däremot vill jag inte åldras i förtid, utan med behag. Så de åldersförändringar jag kan styra över - det gör jag.

/Lizzie
 
Tvättar ansiktet morgon/kväll med olja eller nivea.
Har samma återfuktande kräm dag/natt för ansiktet.
Smörjer även kroppen efter dusch med body butter 🙂
Kostar ca 250kr/månad
 
Vanlig billig tvål och vatten. Har en fet handkräm som används under lamningen för att kompensera uttorkningen från all fostervätska. En burk kostar 150 kr och räcker i 5 år...
 
Jag använder få produkter som innehåller retinol, vitamin c, niacinamide, glycerin (inte allt på samma gång)
Tvättar aldrig ansiktet på morgonen, förutom med vatten

Har tidigare lagt en del pengar på både dyra och billiga märken, men aldrig märkt någon direkt skillnad. Sen började jag läsa på om ämnena, och väljer nu produkter som faktiskt innehåller de ingredienser jag vill ha i min hudvård
 
Jag använder en hudkräm till alla behov, Helosan är favoriten för närvarande. Fet tvål för handtvätt och dylikt. Hydrocortison på eksem och solskydd vid behov. Jag tror att exakt noll personer är intresserade av min hudstatus och är inte intresserad av att lägga en spänn eller en minut mer än nödvändigt.
 
Jag använder apotekets milda scrub i ansiktet typ 1 gång i veckan. Försöker smörja vid torr känsla eller när jag kommer ihåg. Har dagkräm + ögonkräm samt ibland ngt serum och nattcreme som jag växlar mellan då. Milda saker med aloe vera i hyfsad prisklass. Det mesta är nog bodyshops. Har en dyr dagkräm samt ögonkräm för att den luktar så gott. Är köpt i julgåveförpackning på rea så var överkomlig i pris. Är dålig på att få in en rutin.

Har även aloe vera body butter till kroppen. Smörjer med hand eller fotkräm från apoteket vid torrhet eller om jag kommer ihåg. Har börjat använda upp det som står i skåpen nu efter en rensning och planen sen är att försöka hålla mig till att bara köpa sånt jag faktiskt använder och min hy tål.
 
Jag har alltid haft bra hy utan finnar och dyl. Den är torr däremot och nu på äldre dar en del porer (är 37 så inte så gammal men märks bra). Morgon och kväll använder jag rengöring, hyarulonsyra, ögoncreme, dagcreme + olja. Peelar och försöker gå på regelbundna ansiktsbehandlingar. Köper inte det billigaste, men inte heller dyra märkeskrämer.
 
Min hy behöver fukt men får inte bli instängd. Då kommer finnar och röd/het hud direkt. På hela kroppen.

Jag använder därför essens och solskydd på morgonen. Kan tex inte använda de flesta solskydd... Essensen ger fukten och solskyddet skyddar. Kvällen tvättar jag och serum inget mer.
 
Min hy behöver fukt men får inte bli instängd. Då kommer finnar och röd/het hud direkt. På hela kroppen.

Jag använder därför essens och solskydd på morgonen. Kan tex inte använda de flesta solskydd... Essensen ger fukten och solskyddet skyddar. Kvällen tvättar jag och serum inget mer.

Jag har lite liknande symptom (och alla de år som läkare och andra försökt tvinga på mig feta krämer som gjort det ännu värre...). Vad har du för SPF? Min favorit har varit Dr Ceuracle, men den går ju inte att få tag på nu.
 
Sedan är jag helt ärligt lite fåfäng nu när 50-strecket närmar sig. Jag har väldigt bra gener så jag ser yngre ut än vad jag är men kan jag hjälpa naturen lite så...
Jag blir 52 i år och tackar ochså mina gener för en fin hy. Vet inte om jag "ser" så mycket yngre ut, men vid jämförelse med jämnåriga känns jag helt OK :bow: armhålor får lite tvål vid dusch annars är det bara vatten. Mitt ansikte har jag de senaste 25 åren använt ACO Handcreme för torr hud. Den slutade dom att sälja så nu använder jag Apotek :heart specialcare vårdande handkräm i fejjan. Sen jag började med hormonkräm så har jag fått så len hud på kroppen att jag inte behöver smörja alls -men gör det ändå ibland för jag vill ge kroppen lite extra uppmärksamhet. Mitt hår däremot...FAAN!! Så trisst. Här har jag spenderat mycke goa slantar på produkter som lovar stort :grin:. Kokade eget schampo som jag faktiskt upplever att håret blir gladare av och så har jag ett balsam som jag även använder som leave in.
 
Jag har lite liknande symptom (och alla de år som läkare och andra försökt tvinga på mig feta krämer som gjort det ännu värre...). Vad har du för SPF? Min favorit har varit Dr Ceuracle, men den går ju inte att få tag på nu.
Feta krämer går bort! Reagerar direkt! Det är också väldigt känsligt med oljor. Tex bybi har en olja som jag tål (buchrinol stavning osäker) som jag använder som kvällsserum på vintern/minusgrader. Tyvärr tål jag inte deras spf, den hade varit grym.

Jag använder denna, ogillar förpackningen men enda jag tål... De har en lättare variant i pump som är bättre förpackning men den fungerar inte lika bra på min hud.

https://www.naturisimo.com/products/kimberly-sayer-anti-oxidant-moisturizing-cream-spf30.
 
SVT har gjort en serie på tre avsnitt med vetenskapliga tester kring hudvård. Tittade precis på första avsnittet som handlade om anti-ageing och tyckte det var superintressant, framför allt att vi lägger så otroligt mycket pengar på hudvård utan att veta så mycket alls kring de faktiska effekterna.

https://www.svtplay.se/video/30857462/sanningen-om-hudvard/sanningen-om-hudvard-sasong-1-avsnitt-1

Hur mycket tid och pengar lägger du på hudvård?
Varför använder du (eller inte använder) hudvårdsprodukter?
Om du sett avsnittet, kommer du att förändra något gällande din hudvård?

Jag använder milda och basic produkter från ACO. Tvättar ansiktet morgon och kväll, har en dag- respektive nattkräm och ett oljeserum som jag blandar i krämerna vid behov pga torr hy. Har tidigare peelat, lagt masker och köpt lite produkter med så kallade "aktiva ingredienser" men dels känns det som rätt mycket humbug, dels fick jag perioral dermatit. Därmed har jag landat tillbaka i att enklast är bäst för min del, jag tror på att ge huden fukt och fett, skydda från solen, träna, sova gott och inte röka men dyra/avancerade produkter kommer jag nog aldrig att köpa igen.
Nästan ingen tid eller pengar alls (faktum är att jag skulle inte våga mig på lermasker och sådant ens, för risken att förstöra något som funkar). Typ tvättar ansiktet, utan tvål (använder jag tvål el dyl så blir jag iltorr direkt på vissa bitar och börjar blöda olja på andra). Använder ibland rosenfröolja, från the Ordinary på kvällen om jag blir lite fet i huden, och ngt slags kräm om jag blir torr. Men har börjat använda solkräm i ansiktet faktiskt Ren solskydd, som ska vara snällt mot fiskar och annat.

(Har säkert en massa början till rynkor och annat och ser möglig ut, men har hud utan några stora porer (eller pormaskar) eller gropar eller fnasigheter, eller vad man nu kan ha så använder inte underlagskräm. Aldrig haft direkta problem med finnar och sådant.)

Hade hört det där om vanlig hudkräm tidigare från en kusin.

Men nu måste jag ju se det där programmet :)
 
Senast ändrad:
SVT har gjort en serie på tre avsnitt med vetenskapliga tester kring hudvård. Tittade precis på första avsnittet som handlade om anti-ageing och tyckte det var superintressant, framför allt att vi lägger så otroligt mycket pengar på hudvård utan att veta så mycket alls kring de faktiska effekterna.



https://www.svtplay.se/video/30857462/sanningen-om-hudvard/sanningen-om-hudvard-sasong-1-avsnitt-1

Hur mycket tid och pengar lägger du på hudvård?
Varför använder du (eller inte använder) hudvårdsprodukter?
Om du sett avsnittet, kommer du att förändra något gällande din hudvård?

Jag använder milda och basic produkter från ACO. Tvättar ansiktet morgon och kväll, har en dag- respektive nattkräm och ett oljeserum som jag blandar i krämerna vid behov pga torr hy. Har tidigare peelat, lagt masker och köpt lite produkter med så kallade "aktiva ingredienser" men dels känns det som rätt mycket humbug, dels fick jag perioral dermatit. Därmed har jag landat tillbaka i att enklast är bäst för min del, jag tror på att ge huden fukt och fett, skydda från solen, träna, sova gott och inte röka men dyra/avancerade produkter kommer jag nog aldrig att köpa igen.

Använder duschtvål när jag duschar och efteråt och vid behov blir det ett lager fenuril. Ev smink tar jag bort med handtvål på kvällen och sen på med fenuril. Höll på lite med serum och sånt förut men dels gitte jag bara håll på med det ett tag och sen upplevde jag ingen skillnad heller.

Känns som humbug. Det enda som egentligen gör någon skillnad är väl botox.
 
Hudvård är absolut ett intresse för mig, lägger många tusen på det varje år.

Jag är övertygad om att det finns skitmycket skitprodukter på marknaden och skitmycket effektiva, bra produkter på marknaden, och att prislappen sällan är ett bra sätt att sålla ut vilka som hör till vilken kategori. Jag blandar svindyrt och snorbilligt hej vilt.

Jag försöker läsa på, jag läser gärna vetenskapliga artiklar om ämnen jag vill använda, jag vill förstå hur huden är uppbyggd, olika former av ett preparat fungerar, jag gillar att försöka förstå innehållsförteckningarna och jag försöker att inte trilla i alltför många fällor. Men även om jag skulle trilla i någon fälla, så fyller i princip alla produkter jag köpt en funktion i att vara del av en rutin/ritual som handlar om att skapa rutin i vardagen, och bry mig om själv, vilket har varit en bristvara i många år.

Angående dokumentären så förändrar den inte min syn det minsta, framför allt eftersom många av produkterna inte är produkter som jag hade valt, alls, utifrån det jag vet/läst mig till.

Jag mår bra av att ha bra hy och har inte bra hy om jag inte rår om den.
 
Knappt något alls.
Tvättar ansiktet med duschtvål när jag duschar eller vanlig handtvål på kväll2om jag haft smink.
Smörjer mig på morgonen med niveas stora vita burk. Har en billig cc-kräm med solskyddsfaktor efteråt.
Är snart 36 med skaplig hy utan rynkor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp