Inställningen till brukshundklubbar

Jag har svårt att tänka mig att nån skulle gå en sån kurs för skojs skull utan en tanke på tävling, men jag har kanske fel?
Det händer absolut, till och med hyfsat vanligt. Folk gillar att gå kurser som aktivering, tex. :up:

Jag ser helst inte begränsningar att man måste vilja tävla för att få gå vissa kurser, då blir det lätt så att det är de som har typ sin femte hund som går - man riskerar att folk som hade blivit bitna och velat fortsätta inte känner att det är rätt för dem bara för att de inte har större ambitioner till en början än "prova".
 
Senast ändrad:
Kallas kursen för tävlingslydnadskurs så brukar det finnas vissa grundkrav, och det brukar vara tydligt att målet bör vara att tävla så småningom. Jag har svårt att tänka mig att nån skulle gå en sån kurs för skojs skull utan en tanke på tävling, men jag har kanske fel? Sen när det gäller hundens förutsättningar - i princip alla hundar (kanske finns det något undantag) har förutsättningar att ta sig runt en startklass i lydnad. Elit är en annan sak, men alla börjar vi nånstans, och kurserna brukar inriktas på appell/startklass därför att en sen oftast hittar träningsgrupper eller liknande när en lämnat startklassen/appellen. Så nja, jag håller inte med dig om att det behövs olika kurser för olika hundtyper. Snarare kan det vara berikande och otroligt lärorikt att se olika hundägare med olika utmaningar i sin träning, som löses på olika sätt.


Jag skrev inte kurser för olika hundtyper utan menade för olika ändamål. Tyvärr har det inte varit folk med tävlingsambitioner som gått de lydnadskurser jag upplevt om vi pratar just tävlingsinriktade kurser.

BHKs är nog väldigt varierande och det är kanske därför folk avstår och går till en privatist?
Jag märker att de från bra klubbar här på Buke har svårt att förstå hur det också kan se ut.
Klubbarna och instuktörer är väl som övriga livet. Det finns bra och dåliga. Ambitiösa och oengagerade. Go gemenskap eller utanförskap. Kunskap och nytänk eller kass pedagogik och ovilja att uppdatera sig.
 
Om någon verkligen ville reformera SBK så borde hen ha ett gruppsamtal med mig och @Voff! Jag tror att vi stöter på samma problem men från olika håll.

Jag med en trasig liten Pyssling och mina mål med hundkursande är två:
1) att hitta ett nytt arbete till honom då han inte håller för LC och agility. Han har en motor som absolut inte passar för ett liv av koppelprommenader. (Jag tror att jag kommer att få bita i det sura äpplet - hade han varit häst hade det varit självklart).
2) hitta mer exakt vad jag vill göra med nästa hund och hur man isf börjar träna.

Hur ska man veta om bruksgrenarna är något, om det inte finns kurser där man kan prova? Och om man måste skaffa hund med bra bruksegenskaper innan man provar? Samtidigt är det ju inte jättekul att gå kurs med folk som "provar" om man själv har bestämda mål och mer kunskap med i bagaget. Samtidigt är prova mer än någon teorigenomgång och någon övning inom ramen för en kurs i allmänlydnad eller grundlydnad (jo, det där vi gjorde i torsdags verkade ganska kul. Jag har köpt en Malle-valp för att börja lite :crazy:)

Schäferprinsessan och jag tränade inte på SBK - dels för att Släkting då var med mer i bilden, dels för att vi verkligen inte passade in i den lokala klubben, dels för att vi hade en bra privattränare som vi gick till och saknade tävlingsambitioner.
 
Har man tävlingsambitioner eller är den där personen som vill träna i massor och lägga mycket tid på att utveckla sig och hunden så självklart ska man gå kurs. Det är inte det jag säger. Men det jag upplevt och hört från bekanta är att många platser på kurserna tas upp av folk som inte har ambitionen utan just som du säger, går kurs för skojs skull. De har heller inte hundar som har speciellt bra förutsättningar för mer än skojs skull.

Det vore kanske bra att det fanns kurser för båda parter istället för att de ska slåss om samma kurs?

Det här tror jag skulle vara bra. Jag håller på med rallylydnad och senaste kursen jag gick var det väldig skillnad på deltagarna. Några visste precis vad rally var och siktade på tävling, några ville ha någon kul vardagsaktivering men nog inte tävla (och sedan fanns det en man som inte kommit med på allmänlydnad och tänkte att detta kunde vara en ersättningskurs...)

Jag har långsiktiga planer på att bli rallylydnadsinstruktör och tänker då att man egentligen skulle hålla två typer av kurser. En med mer tydlig tävlingsinriktning med mer teori och petande i detaljer, och en med inriktning på aktivering där man tar lite lättare på detaljerna och inte pluggar tävlingsregler. Kanske inte helt applicerbart på brukskurser eller tävlingslydnad, men det viktigaste är nog att vara tydlig med vad det är för kurs när man går ut med inbjudan. Här tror jag att många som varit länge i hundvärlden tror att terminologin är självklar, men för gemene man kan t ex en lydnadskurs lika gärna vara vardagslydnad som tävlingslydnad.
 
Häromkring görs det ofta skillnad på ”vanliga” kurser för vemsomhelst och de som riktar sig mot folk som vill tävla. De för tävlingsintresserade brukar kallas för t.ex ”sikta mot stjärnorna”, ”tävlingsförberedande” och liknande. Jag har aldrig upplevt att det kommer folk som inte har ambitioner på de kurserna.
 
Alltså när jag gick kurs i tävlingslydnad i våras så var det främst för att min hund vill jobba mer och det inte hållbart att träna agility alla dagar i veckan. Egentligen ville jag gå rallylydnad med henne men det fanns inte så då blev det tävlingslydnad.

Jag var egentligen en sån där som alltså tar upp plats från seriösa "bruks"-folk! Sen visade sig att min hund tyckte att det var otroligt roligt med lydnad och då blev det att man tävlade. Min man säger att hon ser ju sinnesjukt glad ut när vi tränar lydnad så att han blir nästan sugen på att testa själv just för att Nessie verkar helt frälst. Dessutom hade jag en fantastisk kurs-ledare som inte såg på rasen utan på oss som ekipage och som stöttade och trodde på oss.
På vår tredje tävling nu i onsdags tog vi uppflytt, utan att ha nött till förbannelse eller tränat jätte-hårt heller utan för att min hund har sån arbetsvilja och verkligen gillar det. Att vi inte tagit det innan skyller jag helt och hållet på mig själv, då Nessie varit klockren men det jag som missat på tävlingarna.

Hade jag inte haft möjlighet att gå tävlingslydnads-kurs så hade jag aldrig tänkt på att tävla i det, jag hade knappast ställt upp som funktionär på klubbens lydnadstävlingar och inte gått kurs för att bli tävlingledare heller. Så i slutändan ser jag det som att jag ger tillbaka mer till klubben än de andra som gick kursen då det bara en som tävlar och resterande tränar väl på varsitt håll men visst såna som jag ska väl hålla sig borta när seriösa människor vill gå på kurs! :mad:
 
Häromkring görs det ofta skillnad på ”vanliga” kurser för vemsomhelst och de som riktar sig mot folk som vill tävla. De för tävlingsintresserade brukar kallas för t.ex ”sikta mot stjärnorna”, ”tävlingsförberedande” och liknande. Jag har aldrig upplevt att det kommer folk som inte har ambitioner på de kurserna.
Problemet blir då - vilka kurser erbjuder klubbarna? Kan de erbjuda båda och kan de och deras instruktörer uppbåda något intresse för de "vanliga" kurserna? Min erfarenhet är att de vanliga kurserna sällan blir mer än rejält urvattnad allmänlydnad och att folk upplever sig lära sig mer av valfritt program med Ceasar Milan, dvs kurserna väcker inga ambitioner i varken människor eller hundar. Jag skulle misstänka att nio av tio som säger att SBK inte är för dem, gått "vanliga" kurser (valpkurs och allmänlydnad, det brukar vara efter dessa som ekipagen försvinner)
 
Senast ändrad:
Alltså när jag gick kurs i tävlingslydnad i våras så var det främst för att min hund vill jobba mer och det inte hållbart att träna agility alla dagar i veckan. Egentligen ville jag gå rallylydnad med henne men det fanns inte så då blev det tävlingslydnad.

Jag var egentligen en sån där som alltså tar upp plats från seriösa "bruks"-folk! Sen visade sig att min hund tyckte att det var otroligt roligt med lydnad och då blev det att man tävlade. Min man säger att hon ser ju sinnesjukt glad ut när vi tränar lydnad så att han blir nästan sugen på att testa själv just för att Nessie verkar helt frälst. Dessutom hade jag en fantastisk kurs-ledare som inte såg på rasen utan på oss som ekipage och som stöttade och trodde på oss.
På vår tredje tävling nu i onsdags tog vi uppflytt, utan att ha nött till förbannelse eller tränat jätte-hårt heller utan för att min hund har sån arbetsvilja och verkligen gillar det. Att vi inte tagit det innan skyller jag helt och hållet på mig själv, då Nessie varit klockren men det jag som missat på tävlingarna.

Hade jag inte haft möjlighet att gå tävlingslydnads-kurs så hade jag aldrig tänkt på att tävla i det, jag hade knappast ställt upp som funktionär på klubbens lydnadstävlingar och inte gått kurs för att bli tävlingledare heller. Så i slutändan ser jag det som att jag ger tillbaka mer till klubben än de andra som gick kursen då det bara en som tävlar och resterande tränar väl på varsitt håll men visst såna som jag ska väl hålla sig borta när seriösa människor vill gå på kurs! :mad:

Om du syftar din fetade rad på det jag skrivt så har du inte uppfattat mig rätt.
Jag tycker det bör finnas kurser för alla. Men kanske fler "pröva på-kurser".
 
Fast @Voff det är precis sånt elitistiskt tankesätt som måste bort från brukset om brukset inte ska dö ut. Det klagas som tusan om att ingen vill engagera sig i brukset men det är väl inte ett dugg konstigt om det bara är bruksfolk med redan uttänkt tävlingskarriär och hund av bruksras som ska få gå tävlingsinriktade kurser/brukskurser och släppas in i träningsgrupper. Det finns, tack och lov, en mängd olika raser som också kan syssla med rapport, sök och spår utöver bruksraserna.

Sveriges första lydnadschampion var en papillon, vill jag påminna om. Blir faktiskt smått beklämd av attityden.
 
Jag ser värdet i det @Voff skriver - trots att jag då hör till dem som riskerar att bli utestängda. Problemet är folk kan inte släppas in innan de vet att de vill vara med - men de kan egentligen inte veta om de vill vara med innan de är insläppta. För jag tolkar Voff som att hon vill dela kurs med andra med ambitioner eller åtminstone vilja/motor och därmed inte nödvändigtvis SM-vinnarna 2022. Jag vill ju inte heller "bara" gå på kafferep.

Hur ser seriös prova-på ut? Kan man centralt hjälpa till att ta fram ett underlag som hjälp att presenterar de olika bruksgrenarna. Typ två gånger prova på med en genomgång av grenen och kanske lite övningar att starta med? Om folk gått en introduktion kanske de sedan kan släppas in i mer tävlingsinriktade kurser.
 
Jag ser värdet i det @Voff skriver - trots att jag då hör till dem som riskerar att bli utestängda. Problemet är folk kan inte släppas in innan de vet att de vill vara med - men de kan egentligen inte veta om de vill vara med innan de är insläppta. För jag tolkar Voff som att hon vill dela kurs med andra med ambitioner eller åtminstone vilja/motor och därmed inte nödvändigtvis SM-vinnarna 2022. Jag vill ju inte heller "bara" gå på kafferep.

Hur ser seriös prova-på ut? Kan man centralt hjälpa till att ta fram ett underlag som hjälp att presenterar de olika bruksgrenarna. Typ två gånger prova på med en genomgång av grenen och kanske lite övningar att starta med? Om folk gått en introduktion kanske de sedan kan släppas in i mer tävlingsinriktade kurser.
Jag ser absolut problemet -det finns i hög grad i min gren också. Det är inte så givande för den som verkligen tränar och satsar att sitta på en kurs och titta på ekipage som helt saknar någon annan ambition än att få ha trevligt på kurs.

Jag tror man kommer långt på att vara väldigt tydlig med kursbeskrivningen, samt se till att det faktiskt finns alternativ. Om "tävlingskursen"är det enda som erbjuds ökar ju chansen att de som mest vill aktivera anmäler sig, men om det finns en "vänder sig till dig med höga ambitioner och som tränar mycket" och en "kurs för dig som vill få lite hjälp med mål i träningen och hitta på nått med hunden" så tror jag att de flesta själva söker sig till "rätt" grupp.

Att ha stor spridning i elevgruppen är ju en utmaning för instruktören också...
 
Familjens hundar går alltid en vardagslydnad och dom ställande även eftersökskurs.
Hittade en som driver privat med otroligt mycket kunnande om olika hundar då tränaren har erfarenhet av jakt, drag, bruks, agility och kapplöpning vilket gör att tränaren förstår sig på många olika typer av hundar, detta var något jag saknade på brukshundsklubben.
 
Jag ser värdet i det @Voff skriver - trots att jag då hör till dem som riskerar att bli utestängda. Problemet är folk kan inte släppas in innan de vet att de vill vara med - men de kan egentligen inte veta om de vill vara med innan de är insläppta. För jag tolkar Voff som att hon vill dela kurs med andra med ambitioner eller åtminstone vilja/motor och därmed inte nödvändigtvis SM-vinnarna 2022. Jag vill ju inte heller "bara" gå på kafferep.

Hur ser seriös prova-på ut? Kan man centralt hjälpa till att ta fram ett underlag som hjälp att presenterar de olika bruksgrenarna. Typ två gånger prova på med en genomgång av grenen och kanske lite övningar att starta med? Om folk gått en introduktion kanske de sedan kan släppas in i mer tävlingsinriktade kurser.

Du tolkar mig rätt. Det gör inte @FrauleinLeo .
Jag tycker inte det är konstigare att dela upp en hundkurs än en ridkurs.
Alla är välkomna att gå kurs. Alla är välkomna att testa det dom vill. Ingen stängs ute. Men kurssamansättningen kan anpassas bättre.
 
Om du syftar din fetade rad på det jag skrivt så har du inte uppfattat mig rätt.
Jag tycker det bör finnas kurser för alla. Men kanske fler "pröva på-kurser".

Nähä jag frågade ju tidigare vad du menade men fick inget svar?

Menar du att brukshundar ska ha företräde till tävlingslydnad? Eller att man måste börja tävla för att gå kurs i tävlinglydnad? Eller att sällskapsraser inte tävlar lydnad? Ingen kritik, försöker bara förstå vad det stycket syftade på?:confused: .........

Å ena sidan tycker folk att de möts med negativ attityd när de kommer med sina icke-brukshundar till brukshundsklubben å andra sidan gnälls det i andra lägret att det kommer såna där sällskapshundar och tar upp plats från seriöst tränande och tävlande.

Kurser bör ju vara öppna för alla som är betalande medlemmar i klubben. Att sålla efter ras eller träningserfarenhet eller sia om i stjärnorna efter vem som kommer tävla med sin hund efter kursen är ju praktiskt taget omöjligt och skulle skapa otroligt merjobb rent administrativt. Bästa är om man kan ha sånt utbud av kurser så att alla kommer med. Jag själv vill träna målinriktat oavsett vad jag tränar, sen om jag drar ner nivån i gruppen när jag inte kan nåt kan ju inte jag hjälpa då det svårt att ha grepp om nåt man aldrig gjort innan.

Det ultimata vore ju om alla kunde få kursplats som har intresse men då är man tillbaka på det där med bristande ideella krafter.

Jag tycker inte heller att det är så himla roligt att sitta på kurs med folk med hundar av bruksras (eller annan ras för den delen) som tävlar och inne på sitt x- kurstillfälle men redan kan allt och därför ska öda vår/instruktörens tid med gamla anekdoter från den och den tävlingen eller kommer du ihåg den domaren m.m. som sitter där mest för att skvallra och prata gamla tider då denne redan "kan allt". Det finns alltid folk som kommer stjäla tid och energi av kursledare som tillåter det oavsett om det gamla rävar, kollriga nybörjare eller mysgubbar som vill ha fikapaus.
Det är upp till kursledarna att försöka hålla nån slags styrning på skutan och försöka ge behållning till var och en på kursen oavsett nivå och ambitioner. Som kursledare kan du inte veta i förväg om det är en blivande SM mästare du har framför dig eller nån som bara kommer för att mysa runt, med positiv attityd så är det ju lite mer sannolikt att det en SM mästare du hjälper till att ta fram än om du börjar med att slå ner denne i stövelskaften för att denne har "fel" hund eller tränar på fel sätt. Helt omöjligt blir det ju troligen om personen aldrig nånsin ens hamnar på kurs för den sållas ut redan från början för att den har fel hund eller annat.
 
Nähä jag frågade ju tidigare vad du menade men fick inget svar?



Å ena sidan tycker folk att de möts med negativ attityd när de kommer med sina icke-brukshundar till brukshundsklubben å andra sidan gnälls det i andra lägret att det kommer såna där sällskapshundar och tar upp plats från seriöst tränande och tävlande.

Kurser bör ju vara öppna för alla som är betalande medlemmar i klubben. Att sålla efter ras eller träningserfarenhet eller sia om i stjärnorna efter vem som kommer tävla med sin hund efter kursen är ju praktiskt taget omöjligt och skulle skapa otroligt merjobb rent administrativt. Bästa är om man kan ha sånt utbud av kurser så att alla kommer med. Jag själv vill träna målinriktat oavsett vad jag tränar, sen om jag drar ner nivån i gruppen när jag inte kan nåt kan ju inte jag hjälpa då det svårt att ha grepp om nåt man aldrig gjort innan.

Det ultimata vore ju om alla kunde få kursplats som har intresse men då är man tillbaka på det där med bristande ideella krafter.

Jag tycker inte heller att det är så himla roligt att sitta på kurs med folk med hundar av bruksras (eller annan ras för den delen) som tävlar och inne på sitt x- kurstillfälle men redan kan allt och därför ska öda vår/instruktörens tid med gamla anekdoter från den och den tävlingen eller kommer du ihåg den domaren m.m. som sitter där mest för att skvallra och prata gamla tider då denne redan "kan allt". Det finns alltid folk som kommer stjäla tid och energi av kursledare som tillåter det oavsett om det gamla rävar, kollriga nybörjare eller mysgubbar som vill ha fikapaus.
Det är upp till kursledarna att försöka hålla nån slags styrning på skutan och försöka ge behållning till var och en på kursen oavsett nivå och ambitioner. Som kursledare kan du inte veta i förväg om det är en blivande SM mästare du har framför dig eller nån som bara kommer för att mysa runt, med positiv attityd så är det ju lite mer sannolikt att det en SM mästare du hjälper till att ta fram än om du börjar med att slå ner denne i stövelskaften för att denne har "fel" hund eller tränar på fel sätt. Helt omöjligt blir det ju troligen om personen aldrig nånsin ens hamnar på kurs för den sållas ut redan från början för att den har fel hund eller annat.

Ber om ursäkt om jag missade att svara på din taggning. Det lyser väldigt rött uppe i hörnet för mig här.

Om du läser mitt senaste inlägg, klarnar det då?
 
Nähä jag frågade ju tidigare vad du menade men fick inget svar?



Å ena sidan tycker folk att de möts med negativ attityd när de kommer med sina icke-brukshundar till brukshundsklubben å andra sidan gnälls det i andra lägret att det kommer såna där sällskapshundar och tar upp plats från seriöst tränande och tävlande.

Kurser bör ju vara öppna för alla som är betalande medlemmar i klubben. Att sålla efter ras eller träningserfarenhet eller sia om i stjärnorna efter vem som kommer tävla med sin hund efter kursen är ju praktiskt taget omöjligt och skulle skapa otroligt merjobb rent administrativt. Bästa är om man kan ha sånt utbud av kurser så att alla kommer med. Jag själv vill träna målinriktat oavsett vad jag tränar, sen om jag drar ner nivån i gruppen när jag inte kan nåt kan ju inte jag hjälpa då det svårt att ha grepp om nåt man aldrig gjort innan.

Det ultimata vore ju om alla kunde få kursplats som har intresse men då är man tillbaka på det där med bristande ideella krafter.

Jag tycker inte heller att det är så himla roligt att sitta på kurs med folk med hundar av bruksras (eller annan ras för den delen) som tävlar och inne på sitt x- kurstillfälle men redan kan allt och därför ska öda vår/instruktörens tid med gamla anekdoter från den och den tävlingen eller kommer du ihåg den domaren m.m. som sitter där mest för att skvallra och prata gamla tider då denne redan "kan allt". Det finns alltid folk som kommer stjäla tid och energi av kursledare som tillåter det oavsett om det gamla rävar, kollriga nybörjare eller mysgubbar som vill ha fikapaus.
Det är upp till kursledarna att försöka hålla nån slags styrning på skutan och försöka ge behållning till var och en på kursen oavsett nivå och ambitioner. Som kursledare kan du inte veta i förväg om det är en blivande SM mästare du har framför dig eller nån som bara kommer för att mysa runt, med positiv attityd så är det ju lite mer sannolikt att det en SM mästare du hjälper till att ta fram än om du börjar med att slå ner denne i stövelskaften för att denne har "fel" hund eller tränar på fel sätt. Helt omöjligt blir det ju troligen om personen aldrig nånsin ens hamnar på kurs för den sållas ut redan från början för att den har fel hund eller annat.

I stort sett enig med dig här, jag tycker dessutom det kan vara riktigt givande med olika nivåer på kursdeltagare så länge alla faktiskt är intresserade av ämnet! För de som är mer träningsvana kan de få utmaningar av att försöka hjälpa (eller i alla fall tänka sig in i) deltagare som har en helt annan typ av hund eller bagage, utmaningar de aldrig stött på med sin egen hund (men kan ha nytta av att tänka på ändå). Deltagare som är helt gröna får en chans att se "framtiden", både som konkreta saker att sikta på och senare problem att undvika.

Plus att det är grunderna som är viktiga - löjligt viktiga! - och det skadar inte att gå tillbaka till saker man anser sig vara klar med ibland och titta på om det finns något att slipa på.

Håller också med om att det är instruktörens jobb att styra upp så att det blir givande för samtliga deltagare och ingen blir tidstjuv eller plattar till andra som inte kommit så långt. Säger inte att det är en lätt situation, men den dynamiken har man i stort sett oavsett typ av kurs faktiskt.

Man behöver väl inte vara så väldigt lika varandra för att få ut något av en kurs? Om en är på nivån "hur får jag min hund att göra saker!?" och en är på nivån "han är tre grader fel i sättandet, jag blir tokig" så kanske de inte har så lätt att förstå varandra men samma övning kan funka bra för båda ändå...
 
Problemet blir då - vilka kurser erbjuder klubbarna? Kan de erbjuda båda och kan de och deras instruktörer uppbåda något intresse för de "vanliga" kurserna? Min erfarenhet är att de vanliga kurserna sällan blir mer än rejält urvattnad allmänlydnad och att folk upplever sig lära sig mer av valfritt program med Ceasar Milan, dvs kurserna väcker inga ambitioner i varken människor eller hundar. Jag skulle misstänka att nio av tio som säger att SBK inte är för dem, gått "vanliga" kurser (valpkurs och allmänlydnad, det brukar vara efter dessa som ekipagen försvinner)
Ja? Det finns lydnadskurser plus lydnadskurser med tema "sikta mot stjärnorna" som är för de som vill tävla i framtiden, grundkurser och fortsättningskurser i agility utöver de tävlingsförberedande, det finns momentkurser och slyngelkurser och engångstillfällen med tema uppletande ect. Jag tycker utbudet här omkring är alldeles utmärkt och de verkar få fulltecknade kurser gång på gång.

Jag var en av de där 'vanliga' hundägarna, som tittade på CM och tyckte han var superbra, babblade om ledarskap, japp, hela köret. Och jag är en av dem som blivit inspirerad och engagerad av de 'vanliga' grundkurserna i både lydnad, agility och rally (valpkurser var inte aktuella med vuxen hund och allmänlydnadskurser var inte en grej då som det är nu), så pass inspirerad att jag skaffade en mer intensiv ras än den jag hade och idag tävlar jag aktivt, har utbildat mig vidare i inlärning och etologi, skaffat en till framtida tävlingshund och har planer på att själv hålla kurser i framtiden.
Så nog går det ;)
 
Har man tävlingsambitioner eller är den där personen som vill träna i massor och lägga mycket tid på att utveckla sig och hunden så självklart ska man gå kurs. Det är inte det jag säger. Men det jag upplevt och hört från bekanta är att många platser på kurserna tas upp av folk som inte har ambitionen utan just som du säger, går kurs för skojs skull. De har heller inte hundar som har speciellt bra förutsättningar för mer än skojs skull.

Det vore kanske bra att det fanns kurser för båda parter istället för att de ska slåss om samma kurs?

Nu har jag bara bott på små orter med mindre klubbar, kanske det är det som är skilnaden? Utbudet bli begränsat och nivån och ambitionen mellan folk på samma kurs blir väldigt skild . Då lessnar de som vill satsa.

Så jag som troligtvis inte vill tävla, ska då inte gå kurs pga att jag tar upp plats för någon som vill tävla? Men jag kanske missförstod! :)
 
Ja? Det finns lydnadskurser plus lydnadskurser med tema "sikta mot stjärnorna" som är för de som vill tävla i framtiden, grundkurser och fortsättningskurser i agility utöver de tävlingsförberedande, det finns momentkurser och slyngelkurser och engångstillfällen med tema uppletande ect. Jag tycker utbudet här omkring är alldeles utmärkt och de verkar få fulltecknade kurser gång på gång.

Jag var en av de där 'vanliga' hundägarna, som tittade på CM och tyckte han var superbra, babblade om ledarskap, japp, hela köret. Och jag är en av dem som blivit inspirerad och engagerad av de 'vanliga' grundkurserna i både lydnad, agility och rally (valpkurser var inte aktuella med vuxen hund och allmänlydnadskurser var inte en grej då som det är nu), så pass inspirerad att jag skaffade en mer intensiv ras än den jag hade och idag tävlar jag aktivt, har utbildat mig vidare i inlärning och etologi, skaffat en till framtida tävlingshund och har planer på att själv hålla kurser i framtiden.
Så nog går det ;)

Jag har varit med på flertalet lydnadskurser med tävlingsinriktning, då jag vill att hundarna och jag ska lära oss tävlingsmässigt. Men jag är inte någon större tävlingsmänniska. Har dock aldrig varit något problem i dessa kurser, utan snarare med privatpersoner på klubben, om man går på öppna träningar osv. :p
 
Jag har varit med på flertalet lydnadskurser med tävlingsinriktning, då jag vill att hundarna och jag ska lära oss tävlingsmässigt. Men jag är inte någon större tävlingsmänniska. Har dock aldrig varit något problem i dessa kurser, utan snarare med privatpersoner på klubben, om man går på öppna träningar osv. :p
Ja, det har väl varit någon på de kurserna som inte vill tävla, men de har ändå haft ambitionerna att träna tävlingsmässigt, utmana sig själva och hunden.
Alla öppna träningar jag gått på som varit på hemmaklubben har jag trivts super med. Har iförsig bara gått på agility- och lydnadsträningar, och det är ofta samma gäng, men ibland kommer någon ny som fortsätter träna. Jag var den där nya som kom och såg vilsen ut när jag trevande frågade om jag fick vara med och träna :D Tiden går!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp