Bukefalos 28 år!

Inställningen till brukshundklubbar

Jag hade faktiskt ingen aning om att kraven var så låga -- eller snarare att det inte existerade -- på SBK instruktörer. Som ni säger är det ju svårt att kräva mer när det gäller ideell verksamhet, men det förklarar en del i efterhand. Nu tycker jag visserligen att de instruktörer jag haft på klubben är helt okej för vardagslydnad och grunder i olika bruksgrenar, men de har dåligt med verktyg om man har en svår hund.

Med nästa hund hade jag redan bestämt mig att vi går till klubbens avtalsinstruktör direkt, antingen via kurs på klubben eller privatlektioner. Hade hon fått jobba med Breeze från valpstadiet tror jag vi hade undvikit en del av de problem vi har idag.
 
Jag tycker människor är olika överlag. Har inte med brukshundsklubbe eller inte att göra då. Utan vilka som är medlemmar.
 
Ja, folk fattar inte hur jag kan hålla på och träna och pyssla om jag inte tävlar. Sånt jävla tjat hela tiden. Jag blir så sjukt omotiverad pga. det.
Sådär har människor sagt till mig i många år. Ska du inte tävla ? Ni är ju så duktiga nu måste ni tävla!
Jag skulle aldrig vilja tävla. Orkar på min höjd vara med på samträningar ibland. Men oftast tränar jag ensam och har gjort det i femton år nu. Sen jag upptäckte hund.
 
@Monstermom jo, iomed att man oftast inte väljer instruktör på BHK så har man inte superhöga krav. Du har rätt i att det bör vara så att de som blir instruktörer är duktiga på att lära ut. Kommer jag som helt nybörjare i en gren så behöver jag inte en person som är på SM-nivå att instruera mig utan det nog en större fördel om instruktören kan vara tydlig och duktig på att lära ut grunderna.

BHK eller privat (och även i annat) så har jag en lätt allergi mot de som är tvärsäkra på sin sak, såhär tränar du hund PUNKT. Fungerar det inte på aktuell hund så nöter man lite till och när det inte fungerar så är det fel på hunden eller föraren som gör fel. Som säger gamla "sanningar" som inte finns nån egentlig fakta eller studier som stödjer det och som envist håller fast vid det även när det finns studier som tvärtom pekar åt annat håll.
De bästa instruktörerna är de som anpassar innehåll efter ekipage, vilken typ av hund det är, var de befinner sig idag och vart de vill nå. Som är öppna för nytt och vågar testa olika metoder, uppmuntrar sina elever att ta till sig det som passar dem och uppmuntrar en att prova på att träna för olika personer som kanske har en annan infallsvinkel. De instruktörer jag uppfattat som "bäst" är de som i regel själva haft väldigt olika hundar och har därför lätt att anpassa träning efter just den hundens förutsättningar.
 
Problemet med brist på ideella krafter finns inom alla delar av SBK. Förhoppningsvis kan omorganisationen 2020 göra skillnad. Exempelvis finns förslag om att små lokalklubbar kan slå ihop sig och dela på styrelser och instruktörer. Ibland har jag lekt med tanken att även rasklubbarna borde göra det. Tänk om en rasklubb med många konflikter kunde få en styrelse som inte alls var en del av konflikten utan stod helt utanför.
 
Så ska det ju inte behöva vara. Men folk på BK'n är ju som folk är mest - en del fattar att en hund är en hund, och en del är lite fast i tänket att BK är för bruks, och inget annat.
Men hade brukshundsklubben verkligen fungerat om alla möjliga hundparksfolk kom dit med sina hundar och lekte runt? Jag har alltid sett bruks som ett seriöst träningsställe. Oavsett om man har en toypudel eller en schäfer.
 
Jag tycker klubbar är väldigt olika, de har olika "personligheter" och varierar väldigt mycket i hur de känns. Funkar inte en så provar man nästa tänker jag - i alla fall här nere i söder där det är ganska tätt mellan klubbarna.

Jag träffar ofta på folk som är besvikna med andra klubbar (är de besvikna med vår klubb är det inget de nämner för mig ;)), jag tror de har god anledning till det. Med det menar jag inte att andra klubbar är hemska och vår är suverän, utan just att de skiljer sig åt väldigt mycket och alla söker inte samma saker.

På en del klubbar passar man verkligen inte in om man inte har en "riktig" hund, tråkigt för oss som inte har det då men för de som har den övertygelsen är det väl trevligt att det finns en klubb där de slipper oss med skit i snöret. :up:



Intressant! Jag tänker att är det någonstans SBK verkligen förlorar mark är det med våra låga kunskapskrav på instruktörsutbildningarna (och uppföljningar i hur de/vi gör ifrån sig på kurser)! Medan (delar av...) de privata aktörerna verkligen har rejäla utbildningar och inte minst ser till att vidareutbilda sig. Jag har gått två instruktörsutbildningar inom SBK, jag får ärligt säga att jag är besviken. (Den nya friskvården ser dock ut att vara ett steg i rätt riktning!)

Lokalerna håller jag med dig om i många fall dock! :D

Min klubb har både ideella instruktörer på kurser och privata på avtal (och en del, som tex jag, agerar i båda roller), så jag ser inte riktigt motsättningar på det sättet heller. Vi har mycket gott utbyte med (vissa) privata aktörer!
Håller med om att det kan skilja mycket mellan klubbarna!

Klubben i min hemkommun är totalt värdelös, tyvärr. Instruktörer som inte kan förmedla någon vettig kunskap, och en styrelse som är totalt hopplös. Det hålls nån valpkurs och nån allmänlydnadskurs varje termin, men inget mer.

Klubben i grannkommunen, däremot, är en supertrevlig klubb - så jag hålls där istället. Har gått valpkurs, allmänlydnadskurs, spårkurs, nosework och agilitykurs, och samtliga kurser har hållits av duktiga och mycket inspirerande instruktörer. Klubben har en trevlig stämning, och alla hälsar på alla, oavsett vilken ras man har och vad man tränar. Nu är jag med i träningsgrupper i agility med båda mina hundar, och stortrivs med både träning och träningskamrater.
Så det kan ju skilja oerhört mycket på hur klubbarna är, beroende på vilka som är engagerade där.
 
@Monstermom, jag tycker att dina reflektioner är jätteintressanta! Har du framfört dem till ex distrikt/liknande? Kvalitetssäkring av instruktörer är ju jätteviktigt om SBK ska kunna behålla/få tillbaka sitt anseende och få fler medlemmar!

Japp. Och jag får säga att den senaste (pilot-)utbildning ser jättebra ut, med krav för att delta och kontinuerliga prov man måste klara längs vägen. Hoppas det fortsätter så!. :up:
 
Problemet med brist på ideella krafter finns inom alla delar av SBK. Förhoppningsvis kan omorganisationen 2020 göra skillnad. Exempelvis finns förslag om att små lokalklubbar kan slå ihop sig och dela på styrelser och instruktörer. Ibland har jag lekt med tanken att även rasklubbarna borde göra det. Tänk om en rasklubb med många konflikter kunde få en styrelse som inte alls var en del av konflikten utan stod helt utanför.
Vi har försökt få till ett samarbete mellan (små) klubbar i vårt område, men hittills är det trögt.
 
Nåt jag märkt är att det verkar finnas en hel del med negativ inställning till brukshundklubbar. Folk menar att de blivit dåligt bemötta pga den ras/blandras de har, att det är elitistiskt och svårt att komma in, osv. För mig som är uppvuxen kring brukshundklubbar och som ser det som det bästa sättet att få en kvalitetssäkrad, billig utbildning för mig och min hund, och en chans att träffa likar och få möjlighet att träna i miljöer anpassade för just hundträning, känns det otroligt främmande att söka mig till privata aktörer där en får betala det dubbla eller trippla för sämre utbildade instruktörer med obefintliga lokaler.

Vad har ni själva för inställning till brukshundklubbar, och vad har ni mött för olika åsikter om dem?


När vi skaffade hund en tik ej registrerad i ssk dock ingen bland ras.
Vi ville gå på valpkurs så fick vi svaret att bastarder är INTE välkomna varken på valpkurs eller andra aktiviteter hos brukshundsklubben.

Så brukshundsklubben och deras aktiviteter är inget vi någonsin kommer att gå på.
 
När vi skaffade hund en tik ej registrerad i ssk dock ingen bland ras.
Vi ville gå på valpkurs så fick vi svaret att bastarder är INTE välkomna varken på valpkurs eller andra aktiviteter hos brukshundsklubben.

Så brukshundsklubben och deras aktiviteter är inget vi någonsin kommer att gå på.

Herregud, när var detta!? Jag är rätt luttrad när det gäller diverse attityder där ute, men så där får man inte säga...
 
När vi skaffade hund en tik ej registrerad i ssk dock ingen bland ras.
Vi ville gå på valpkurs så fick vi svaret att bastarder är INTE välkomna varken på valpkurs eller andra aktiviteter hos brukshundsklubben.

Så brukshundsklubben och deras aktiviteter är inget vi någonsin kommer att gå på.

Hur länge sedan var detta?

Att avhysa någon pga ras/blandras från en valpkurs är inte förenligt med SBKs stadgar, så den klubben gjorde ett fel. Men att slå bort ett helt lands brukshundsklubbar pga att en enda klubb/person gör fel och är otrevlig känns ju lite väl hårt :)? Att du kanske inte vill gå tillbaka till just den klubben kan jag ju förstå, absolut!
 
När vi skaffade hund en tik ej registrerad i ssk dock ingen bland ras.
Vi ville gå på valpkurs så fick vi svaret att bastarder är INTE välkomna varken på valpkurs eller andra aktiviteter hos brukshundsklubben.

Så brukshundsklubben och deras aktiviteter är inget vi någonsin kommer att gå på.

Oj, vad tråkigt. Det är inte en åsikt som är representativ för hela SBK. Alla oavsett hund, ren- eller blandras, är välkomna!
 
Men hade brukshundsklubben verkligen fungerat om alla möjliga hundparksfolk kom dit med sina hundar och lekte runt? Jag har alltid sett bruks som ett seriöst träningsställe. Oavsett om man har en toypudel eller en schäfer.

Jag vet inte riktigt vad du menar, och hur det är ett svar på mitt inlägg? SBK är inte bara bruks - det är valpkurser, allmänlydnad, belöningsträning, rallylydnad, agility, hundmöteskurser, och allt där emellan. Dessutom är det en plats för fika, hundsnack och gemenskap. Om folk kommer och leker runt med sin hund, blir intresserade av aktiviteterna och kanske engagerar sig i klubben är det ju fantastiskt! Oavsett vilken ras/blandras de har.
 
Att man ska vara där om man är seriös intresserad av att träna hund i något. Inte komma dit och ha hundträffar bara.

OM de som inte känner sig välkomna på BHK ändå är "oseriösa" och bara är ute efter att ha "hundträffar bara" - så har de ju rätt. De är inte välkomna.

Å andra sidan. De privata jag väljer att gå till är så pass seriösa, kunniga och väl försedda med hallar, planer och övrig utrustning, att SBK:s USP är den sociala inramningen kring "hunderiet" och möjligheterna till ett mer personlig engagemang. Där ligger SBK:s styrka. Och då blir omorganisationen svår - om man slår ihop klubbarna: blir det svårare att ta sig till dem? är inte risken stor att det blir ännu svårare att komma in i gänget och träningsgrupper etc?

PS min demente Släkting har blivit väldigt väl bemött på en brukshundsklubb, sämre på en annan. Har kostnadsfritt fått hänga på träningar och föreläsningar hos tre företag, fått betala en symbolisk peng hos ett och blivit fullt debiterad hos ett annat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp