Bukefalos 28 år!

Installation av gasspis

BobberiBoo

Trådstartare
Behöver lite input av er. Någon här som har installerat en gasspis? Jag har nu chansen att få det när vi renoverar köket, men man får ju olika info av olika människor. Behöver jag prata med någon på kommunen? Ska det vara gasoltub eller är det billigare att installera den i gasnätet (som vi har framdraget till huset, men inget abonnemang)???. Jag trodde det bara va att koppla den på en tub som vi ställer på ett bra ställe, och sen be nån.provtrycka och att det skulle vara bra sen. Hjälp??!!??
 
Vi satte in gashäll när vi renoverade köket, hade gasspis innan. Vi är anslutna till stadsgasnätet. Att använda gasoltub var inget vi ens funderade över eftersom vi redan var anslutna. Det är DYRT att vara ansluten till gasnätet i Stockholm (jfrt med att använda el) så jag kan ibland ångra att vi inte valde induktion istället. Vi betalar 800 kr pr 3 månader för gasen till vår lägenhet. Taxan är en schablonavgift baserad på hur stort man bor. Vi har därför ingen mätare som visar hur mycket gas vi förbrukar, det är synd.
 
Jisses vad dyrt! Jag bor i Malmö med gashäll. E.ON som är enda gasleverantören här, kostar 300 kr/kvartal, då ingår all gas man behöver. Det är inte baserat på hur stort man bor här åtminstone. Vet att Göteborg exempelvis har fler än en stadsgasleverantör, så kolla upp hur det är hos dig. Kommunen behöver du inte anmäla till, de hanterar inte sådana frågor.

Hade aldrig vågat installera själv. SÅ många hundralappar handlar det inte om.
 
Jisses vad dyrt! Jag bor i Malmö med gashäll. E.ON som är enda gasleverantören här, kostar 300 kr/kvartal, då ingår all gas man behöver. Det är inte baserat på hur stort man bor här åtminstone. Vet att Göteborg exempelvis har fler än en stadsgasleverantör, så kolla upp hur det är hos dig. Kommunen behöver du inte anmäla till, de hanterar inte sådana frågor.

Hade aldrig vågat installera själv. SÅ många hundralappar handlar det inte om.
Installation här kostar ca 2000 kr men man kan söka installationsbidrag. Här i Stockholm har Stockholm gas haft monopol fram till nyligen och så vitt jag vet finns inga andra aktörer som konkurerar med dem ännu. Vet inte var TS bor men gissar att det inte är Stockholm.

Stockholms gasnät är för övrigt rätt speciellt eftersom det är ett ganska litet och lokalt avgränsat nät (bara vissa delar av Stockholm är anslutna) där gasen kommer med båt. Malmö och Göteborg däremot är del i ett jättenät där gasen kommer i pipelines från Danmark, som i sin tur får gas via pipelines från naturgasfält i Nordsjön. Jag kan tänka mig att det blir ett annat prisläge då.
 
Jag bor en bit utanför Helsingborg så om jag inte ligger helt bakom flötet har vi nog både öresundskraft och Eon här som levererar gas. Ska nog ringa upp dessa och fråga lite hur priserna ligger. Min största tanke var bara att kolla om man behöver godkännande för att installera gasspis men då verkar det ju lugnt på den fronten.

Någon som bortsett från gaspriserna ångrar sin installation av gashäll/gasspis ( min kommer ju ha elektrisk ugn så det är bara till hällen jag behöver gasen)?? Sambon har fått idéen att han villl ha induktion istället, men han lagar å andra sidan aldrig mat så eg hart han ju ingen diskutionsrätt :D:D
 
Jag har haft alla typer (vanliga elplattor, "elhäll", induktion och nu gashäll med elugn) och jag föredrar nog gas men egentligen bara precis! :D Det är snyggare med gashäll och den är enklare att göra ren än induktionshällen. Snabbheten på gas och induktion är samma, jag kokar aldrig vatten i vattenkokare längre för det går snabbare på gasspisen. Jag hade inte velat byta min gashäll mot induktion :)
 
Jag har haft alla typer (vanliga elplattor, "elhäll", induktion och nu gashäll med elugn) och jag föredrar nog gas men egentligen bara precis! :D Det är snyggare med gashäll och den är enklare att göra ren än induktionshällen. Snabbheten på gas och induktion är samma, jag kokar aldrig vatten i vattenkokare längre för det går snabbare på gasspisen. Jag hade inte velat byta min gashäll mot induktion :)

Det är lite så jag känner också. Detta kommer nog bli skitbra känner jag på mig. Den jag har valt är så jädrans snygg och passar så klockrent till resten av köket :rofl::rofl:
 
Det bästa med min sunk-lägenhet i Aspudden var gasspisen. Trots att jag aldrig haft/sett en så var det bara att lära sig och jag gillade den. Hade gärna haft en sån nu. Läskigare var det med tvättmaskinen i källaren som var gasdeldad, bara att ställa sig på knä och lura ur hur. Nån användarhandledning såg jag inte till. Inte konstigt att jag tvättade mest i badkaret.
 
Jag har ugnen ansluten till elnätet + en häll. Sedan har jag 2 flammor till gasoltuben,
Har en stor tub, den räcker ca ett år och den står i en smatt utanför huset med en kopparledning in.
Stal sedan ideén från min båt där jag har en elektrisk säkerhetsventil på tuben. så att den öppnar jag inifrån köket,
Lite överklass, Men jag har en tryckmätare i köket så att jag kan kolla om ledningen är tät. till en extrakostnad på ett par hundringar.

Gasen är betydligt lättare att reglera än den vanliga spisen plus att man bara behöver luta stekpannan en aning när man ska tända flamberingen ;)
 
Lånar tråden till en fråga om gasspis, hoppas det är ok :D

Vi har gasspis i vår lägenhet, men den har slutat tända på två av platserna.
Är det enkelt att fixa själv? Spontant känns det som något glöd-/tändstift som behöver bytas?
 
Hel
Lånar tråden till en fråga om gasspis, hoppas det är ok :D

Vi har gasspis i vår lägenhet, men den har slutat tända på två av platserna.
Är det enkelt att fixa själv? Spontant känns det som något glöd-/tändstift som behöver bytas?
Helt okej.. Men kan tyvärr inte svara på frågan :D

Har iaf pratat med eon nu. Jag behöver bara skaffa ett abonnemang och så vrider dem på kranen som sitter på mitt hus :p nubtill nästa grej, hur mycket kWh gör man av med på ett år?? Enligt avtalet om jag bimder mig så får jag :heart2000 kwh för ett fast pris av 1160 kr/året. Är det dyrt??
 
Hel

Helt okej.. Men kan tyvärr inte svara på frågan :D

Har iaf pratat med eon nu. Jag behöver bara skaffa ett abonnemang och så vrider dem på kranen som sitter på mitt hus :p nubtill nästa grej, hur mycket kWh gör man av med på ett år?? Enligt avtalet om jag bimder mig så får jag :heart2000 kwh för ett fast pris av 1160 kr/året. Är det dyrt??

Vi betalar 600kr/kvartal, så jag tycker det låter billigt :D
Vi har dock bara möjlighet att välja (tror jag i alla fall?) ett bolag, och det är Stockholmsgas.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 699
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 434
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Ibland blir det inte som man vill, men det blir bra ändå. Och ibland när det inte blir som man vill så blir det bara skit. Det är...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: cassiopeja
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 243
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp