Bukefalos 28 år!

Installera hårddisk i en ny mac

M

MHQ

Jag har en Ny mac som jag vill installera en ny hårddisk i. Hur ska jag göra och vad ska jag tänka på?

Det är en Mac G3 (grå).
 
Först och främst vill jag påpeka att den inte är särskilt ny. Det är nämligen årsmodell 97 på den då eftersom den var grå.

Det du behöver är ett "Acard ATA133 IDE ", vilket är ett tillbehör till datorer som inte kan läsa den senare (dagens) generationens hårddiskar. Kostar ca 1500 kr exkl. hårddisk.
Kortet är ett såkallat PCI-kort som du stoppar inne i datorn.
På kortet sitter det kontakter som du sedan kopplar en s.k. IDE-kabel till som ska sitta mellan kortet och hårddisken.
 
Nu var det ett bra tag sedan jag jobbade med Mac senast, men använder inte dom SCSI-diskar? :confused:
 
Nej det gör de inte.. de använder IDE diskar i de nyare datorerna. Gå in på Macoteket och kolla vad som finns.

För att installera är det bara att ta ut den gamla och stoppa in den nya alt sätta in en till på en tom plats. Starta upp datorn från cd-skivan (med ett system på) genom att hålla in C på tangentbordet.

För att fixa till den nya hårddisken kan du använda programmet Skivverktyg som finns i verktygsmappen.

Lycka till
 
Det är en minitower säger mina bekanta.
Jag har redan en zip i den. Sen har jag upptäckt en ledig plats.

Jag frågar CarpeDiem nu. Han verkar vara mest bekant med detta.
 
Tackar för förtroendet.
Jag har faktiskt jobbat på Macoteket Support/Service ett tag.

Alla hårddiskar som de säljer på Macoteket är färdigformaterade och är bara att installera och köra igång med direkt.
Jag rekommenderar en Seagate Baracuda 120 GB som är den är den tystaste hårddisken på marknaden idag. :cool:

Lycka till, MHQ! :)

/Thomas
 

Liknande trådar

Hemmet En anhörig till mig har idag en ca 20 år gammal "dum"-TV och en DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk inkopplad via HDMI. Hen streamar...
Svar
3
· Visningar
348
Senast: lytesout95
·
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
826
Senast: Rosett
·
Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
593
Senast: Dorinda
·
IT & mobiler Motvillig macanvändare här (the Sigificant Other i nöjesbranschen hade ett systäm när vi slog våra påsar ihop... efter 3 år föll jag...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp