Föra över bilder från mobilen-grej

Bukefalos 30 år!

strawberrysylt

Trådstartare
Jag har sett reklam för en grej som verkar ny? För att föra över bilder från mobilen till datorn.
Någon som har testat? Funkar det som det ska?
Hade behövt rensa mobilen för länge sen...

Bifogade filer

• Screenshot_20260103-093015_Facebook.webp
    Screenshot_20260103-093015_Facebook.webp
    31,5 KB · Visningar: 58
Vad hindrar dig att använda en vanlig USB-kabel som du laddar med?

Jag har gjort det tidigare, men senast blev det nåt krångel, tog en miljon år och bilderna kom huller om buller...

Sen blev jag vrång 😡🤪 och försökte inte mer. Men kan kanske prova igen. Tänkte om en såndär skulle vara enklare.

Jag har gjort det tidigare, men senast blev det nåt krångel, tog en miljon år och bilderna kom huller om buller...

Sen blev jag vrång 😡🤪 och försökte inte mer. Men kan kanske prova igen. Tänkte om en såndär skulle vara enklare.
Det görs uppdateringar lite då och då. Efter senaste uppdateringen har det blivit krångligare att föra över saker från mobilen till datorn för mig. Användarvänlighet var inget de tänkte på när de uppdaterade. Det tog en stund att lära om, men jag gillar det inte. Det är fler klick för att göra samma sak som förut.

Annars finns ju bluetooth som alternativ också. Jag har inte använt det på ett tag så jag vet inte om det blivit lika användarovänligt.

Jag har sett reklam för en grej som verkar ny? För att föra över bilder från mobilen till datorn.
Någon som har testat? Funkar det som det ska?
Hade behövt rensa mobilen för länge sen...
Har du bilderna på iCloud så kan du logga in där på datorn och ladda ner bilderna till datorn och/eller USB-minne/extern hårddisk ansluten till datorn.
Iaf så gick det förut, jag gjorde det för några år sen.

Har du massor av bilder/videor så kommer det ta lång tid oavsett. Hur bilderna hamnar på datorn kan du ju sortera med ett högerklick?

Jag pluggar in i PC med sladd och den kommer upp som vilken minnepinne som helst så jag kan kopiera filer.

Manicken på bilden är en minneskortsläsare. De har funnits i iaf 15 år.

Jag använder Photosync för att föra över bilder till datorn. Då kan jag välja exakt vilken mapp de ska ligga i osv. Jag har dock iphone/mac.

Jag pluggar bara in telefonen i datorn med samma USB-sladd som jag använder för att ladda och så dyker den upp som vilken extern hårddisk eller USB-sticka som helst. Går in i kameramappen (brukar heta nåt med DCM), kopierar bilderna och klistrar in i en mapp på datorn.

Fungerar det inte så är det förmodligen nåt som måste ställas in i datorn eller telefon så att dom ser varann ordentligt. När man pluggar in telefonen så brukar man få upp alternativ på skärmen. Jag har min inställd så att den alltid automatiskt väljer filöverföringsläge.

Jag förstår inte. Är det en iPhone-grej att det är svårt att föra över bilderna till datorn?

Jag har Android och kopplar bara in mobilen med en USB-sladd och kopierar bilderna till den mapp jag vill ha dem i.

Jag förstår inte. Är det en iPhone-grej att det är svårt att föra över bilderna till datorn?
Så har jag inte uppfattat det. Litet mer "inlåst" är man visserligen i Applevärlden, men det vanligaste (afaik) är nog ändå att man har iCloud (Apples molnlagring) aktiverat och synkar sitt fotoalbum dit. Då är det bara att logga in på iCloud på webben och plocka ner bilder och filmer den vägen, jättelätt.

På jobbet har jag iPhone och pc, inget iCloud eller annat. Det är hopplöst att föra över bilder. Det krånglar massor, står ogiltig sökväg i felmeddelande osv. Enligt IT finns det inget att göra, det är så det är bara.

Så har jag inte uppfattat det. Litet mer "inlåst" är man visserligen i Applevärlden, men det vanligaste (afaik) är nog ändå att man har iCloud (Apples molnlagring) aktiverat och synkar sitt fotoalbum dit. Då är det bara att logga in på iCloud på webben och plocka ner bilder och filmer den vägen, jättelätt.
Jag tänker att strulet kommer från att man inte vill använda/betala för iCloud för hundratals gigabyte lagring och att Apples system är baserat på det och sedan också att Apple redan för länge sedan gick ifrån att hantera fotomängder som ett vanligt filsystemsarkiv som många är vana vid. Det metadatasystem som ligger i grunden kräver nästan att det finns ett program som kan tolka det (som exempelvis en iCloud-klient men inte exempelvis Windows Explorer).

Jag gillar det inte alls, eftersom jag vill ha kontroll själv.

Måste fråga.. Jag har en android-telefon och en macbook, hur för man över filer då?
Jag synkar bilderna på telefonen (android) automatiskt med google photos, sorterar dem i album och har dem tillgängliga på min macbook air. När jag fotar med stora kameran för jag över dem till macen (använder kortläsare med usb-c-kontakt), lägger in dem i google photos. Jättesmidigt system och jag har alltid backup på mina bilder i molnet. Dessutom bästa sättet att organisera fotoarkivet, oavsett vilken källa bilderna kommer ifrån. Många album delar jag med min man, så även han kan lägga upp bilder i dem.

Tyvärr kommer inte en såndär manick ändra just det beteendet. Det är Apples fel (gissar att det är en sån du har…)

Nej, jag har inte Apple.
Har en andrioid-telegob och en HP-dator.

Har du massor av bilder/videor så kommer det ta lång tid oavsett. Hur bilderna hamnar på datorn kan du ju sortera med ett högerklick?

Jag pluggar in i PC med sladd och den kommer upp som vilken minnepinne som helst så jag kan kopiera filer.

Manicken på bilden är en minneskortsläsare. De har funnits i iaf 15 år.
Hmm, men senast fick jag inte välja nåt, bilderna bara vällde in huller om buller. Men jag ska försöka prova igen.
Det är massor av bilder, så hade velat göra över i omgångar. Det gick förut, borde gå nu med?

Haha oj, jag måste levt under en sten 😄.

Jag pluggar bara in telefonen i datorn med samma USB-sladd som jag använder för att ladda och så dyker den upp som vilken extern hårddisk eller USB-sticka som helst. Går in i kameramappen (brukar heta nåt med DCM), kopierar bilderna och klistrar in i en mapp på datorn.

Fungerar det inte så är det förmodligen nåt som måste ställas in i datorn eller telefon så att dom ser varann ordentligt. När man pluggar in telefonen så brukar man få upp alternativ på skärmen. Jag har min inställd så att den alltid automatiskt väljer filöverföringsläge.

Ja... Vet inte vad som gick snett sist. Ska prova igen!

Får återkomma hit om det krånglar igen.

Jag har Android och kopplar bara in mobilen med en USB-sladd och kopierar bilderna till den mapp jag vill ha dem i.

Jag har också Android. Ska försöka prova igen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka