Uppgradera datorn eller köpa en ny?

Bukefalos 30 år!

Shaggy

Trådstartare
Jag behöver råd. Min laptop har för lite RAM minne och lite liten hårddisk. Den har 3-4 år på nacken.
Att uppgradera datorn kostar ungefär 2100:- . En ny med lite bättre grafikkort men i övrigt detsamma som efter uppgraderingen kostar minst 7500:-. Jag har inget behov av det bättre grafikkortet.
Jag är inne på att uppgradera men funderar på livslängden. Jag har inga problem med den utan den fungerar felfritt. De saker jag tänker på är processorn och batteriet. Jag har haft en dator i 10 år utan processorproblem men är det normalt? Den bytte jag när hårddisken lät som om den höll på att gå sönder. Batterier har jag ingen erfarenhet av. Den används huvudsakligen med laddaren inkopplad.

Jag hade nog uppdaterat och fått några års ytterligare livslängd, om jag hade gillat datorn i övrigt.

Mycket av det där är modellspecifikt, men min erfarenhet efter rätt många datorer är att en väl omhändertagen dator klarar klart mer än 3-4 år. Mekaniska bitar som fläkt (damm, slitage) och mekanisk hårddisk (slitage) har tydligare bäst-före-datum, men i de allra flesta fall när en dator börjar kännas ohållbart slö handlar det mest om "datorhygien". Onödiga mjukvaror, uteblivna uppdateringar etc eller helt enkelt ett dammigt innanmäte som gör att datorn blir för varm och prestanda därför regleras ner på sparlåga. Visst, för uttalat krävande användning som spel eller videoredigering eller tung 3D-modellering eller andra processorkrävande uppgifter kan mjukvarornas prestandakrav betyda att det är intressant (eller ibland ofrånkomligt) att byta dator i förtid s a s, men de allra flesta användare gör inte särskilt krävande saker - rent tekniskt - med sin dator.

Batteriet är nog största brasklappen, men så länge det uppfyller dina behov på drifttid är det ju inget problem. En 3-4 år gammal dator av stort fabrikat brukar gå att köpa nytt batteri till om det skulle behövas.

Jag hade nog uppdaterat och fått några års ytterligare livslängd, om jag hade gillat datorn i övrigt.

Mycket av det där är modellspecifikt, men min erfarenhet efter rätt många datorer är att en väl omhändertagen dator klarar klart mer än 3-4 år. Mekaniska bitar som fläkt (damm, slitage) och mekanisk hårddisk (slitage) har tydligare bäst-före-datum, men i de allra flesta fall när en dator börjar kännas ohållbart slö handlar det mest om "datorhygien". Onödiga mjukvaror, uteblivna uppdateringar etc eller helt enkelt ett dammigt innanmäte som gör att datorn blir för varm och prestanda därför regleras ner på sparlåga. Visst, för uttalat krävande användning som spel eller videoredigering eller tung 3D-modellering eller andra processorkrävande uppgifter kan mjukvarornas prestandakrav betyda att det är intressant (eller ibland ofrånkomligt) att byta dator i förtid s a s, men de allra flesta användare gör inte särskilt krävande saker - rent tekniskt - med sin dator.
Jag kör spel på den, men inte jätte krävande utan Civ VI och har köpt Anno 1800.
Min känsla är uppgradering men vill ha input på om det är rätt tanke.

Jag uppgraderar gärna om inget är helt under isen. Mitt huvudsakliga argument är att ny dator - eller telefon - kräver veckor av konfiguration, installationer och svordomar innan de är 80% så bra som den jag hade strax innan (borträknat det som är fel och tvingar fram beslutet.)

Vet inte vilket operativ du kör, men det är värt att ta med i ekvationen att Microsoft slutar supportera föroreningen Win10 med säkerhetsuppdateringar i oktober detta år.

(Se'n kan man ju tycka att säkerhet inte behöver vara en issue, men då ska man samtidigt ha accepterat att det är en frisk fläkt att bli en del i ett botnet.)

Senast ändrad:
Vet inte vilket operativ du kör, men det är värt att ta med i ekvationen att Microsoft slutar supportera föroreningen Win10 med säkerhetsuppdateringar i oktober detta år.
Det behöver man förstås ha i åtanke. Men jag tänker att en 3-4 år gammal dator sannolikt kvalar in för W11 också.

Det här med att installera Windows 11 verkar vara diskuterat. Många får problem med sina datorer efter det. Jag har stött på ett antal som rekomenderar att behålla 10.
Ja det är 10 på min och troligen inte kompatibelt men det går att installera ändå. Det är gjort på min jobbdator.

Jag köpte ny. Min gamla blev långsam och slö, och misstänker stort att det berodde på damm mm inne i datorn som jag inte kunde komma åt och blås rent. Så det hade inte hjälpt att bara sätta in bättre ram.
Den kunde stänga av sej själv för den "blev för varm" ish.

Ja, inte helt osannolikt. Men inte heller helt sannolikt.
4 år gammal är då Win11 lanserades, och då såldes lagerdatorer med Win10 (och uppgraderings-kompatibilitetsproblem) ut billigt...

Min ”nya” bärbara dator som jag köpte snorbilligt har visat sig inte kunna uppdateras till W11. Så nu får jag såna där söta hot om att snart är den inte säker längre.

Jag använder den dock enbart till zoom-möten (inte tillåtet på jobbdatorn) och att maila över filer från min stationära dator (utan internet) till jobbdatorn (får inte använda USB). Så jag tänker att jag chansar och fortsätter använda den tills den kraschar helt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?