Inställningar för mörka fotografier.

MittNyaJag

Trådstartare
Ska iväg snart och ta kort i en kyrka. Det kommer vara mörkt ute, levande ljus och inte så mycket elektriska lysen påslagna.
Det är barn som ska fastna på kort.
För att få fina kort känns det ju givet att fota utan blixt men kan det vara någon särskild inställning som kan vara lämplig?
Vill ju gärna passa på att utveckla mig själv och inte bara knäppa kort på "auto utan blixt".

Tips på inställningar?
Det är en Nikon D40 jag har, med kitobjektivet...

Sv: Inställningar för mörka fotografier.

Tips på inställningar?
Det är en Nikon D40 jag har, med kitobjektivet...
Programinställningarna (Auto eller nattporträtt) kommer säkert att kunna hjlpa dig till bra exponeringar i det ganska jämna (men svaga) ljus som brukar vara i kyrkor. Den enskilda pryl som kan göra absolut störst nytta för dig i kyrkan är ett stativ, för att kunna använda så långa slutartider som krävs utan att få skakningsoskärpa. Det behöver inte nödvändigtvis vara nåt dyrt eller speciellt, i ett sådant läge är alla stativ bättre än inget. Du kanske kan låna ett av någon bekant? Alternativt kan du kanske ställa dig vid någon pelare i kyrkan, så du kan ta stöd med kameran direkt mot pelaren. Utan blixt, i svagt ljus, och med ett rätt ljussvagt objektiv, är någon form av stöd helt nödvändigt för att få så bra bilder som du vill.

Jag har ett trebent stativ så jag tänkte att jag skulle försöka komma ihåg att ta det med mig. :)

Jag tror att jag kommer vilja ta kort när ungarna kommer travandes i gången fram till koret, finns det nått sätt att få ungarna skarpa utan att använda blixt och förstöra mysbelysningen?
Stor bländare? Ska/måste man ändra isot på något vis då?

Just det, nattporträtt finns ju oxå... Jag får åka upp lite tidigare och se om jag hittar på någonting bra. :)

På tal om ingenting, Nu när jag satt och provklickade lite här hemma och skulle titta på korten börjar det vita i bilderna blinka svart! det var sådär förut en gång oxå, men gick över. Jag har provat både ta ur batteriet och ta ut minneskortet men det blinkar fortfarande... Vad kan det vara?! *morr*
Gör ju egentligen ingenting förutom att det är fruktansvärt irriterande...

På tal om ingenting, Nu när jag satt och provklickade lite här hemma och skulle titta på korten börjar det vita i bilderna blinka svart! det var sådär förut en gång oxå, men gick över. Jag har provat både ta ur batteriet och ta ut minneskortet men det blinkar fortfarande... Vad kan det vara?! *morr*
Med största sannolikhet är det en avsiktlig funktion, det är ett vanligt sätt att visa att det vita är överexponerat - alltså "för vitt". Vitare/ljusare än vad som går att fånga med kameran. Kolla i handboken efter "zebra" (en av benämningarna för funktionen) eller efter exponeringshjälp.

I många motiv är det helt ok att somliga partier blir överexponerade - som exempelvis solreflexer eller starka lampor. Är det däremot ett mer jämnt belyst motiv så kan du behöva justera exponeringen genom att dra ner på bländaröppningen, korna slutartiden, sänka ISO-känsligheten eller en kombination av variablerna. :)

Det är enkelt att förstå att bara ett visst omfång av kontrast - en viss spännvidd mellan det svartaste och det vitaste - går att fånga med kameran. Det gäller både med digitala kameror och på film. I praktiken behöver man kompromissa, och besluta sig för om man vill ha med den svartaste änden av omfånget, den ljusaste, eller (normalt) en lagom del i mitten. En modern kamera med hyfsat smart programautomatik hjälper till med de bedömningarna, om man inte vill göra dem själv i manuellt läge.

Senast ändrad:

Jag tror att jag kommer vilja ta kort när ungarna kommer travandes i gången fram till koret, finns det nått sätt att få ungarna skarpa utan att använda blixt och förstöra mysbelysningen?
Stor bländare? Ska/måste man ändra isot på något vis då?
Du behöver hitta den känsligaste ISO-inställning där bruset i bilden är acceptabelt för dig. Ju högre känslighet desto mer brus, prova dig fram med olika inställningar.
Stor (i praktiken antagligen största) bländaröppning är tvunget, därefter är det bara att acceptera den slutartid som krävs. Stativen minimerar din egen skakningsoskärpa, barnens hastighet i gången avgör rörelseoskärpan i bilden. :)

När du har bildvisningsläge så trycker du på upp eller nerknappen så ska du se att du kan bläddra dig fram till "vanlig" bildvisning utan blinkande partier.

Visa gärna resultat av korten sen!

/Jonaz, som också har en härlig D40

Tack så mycket båda två!
Nu hann jag ju inte läsa allt innan jag fick lov att iväg, men jag ska få fota en omgång till med samma koncept imorgon så jag kanske lär mig något till dess. :D
Slänger upp bilderna på min picasa under kvällen, lägger in en länk senare. :)

Tänk vad mycket det är man inte kan om sin egen kamera fast man haft den i nästan ett halvår. :D

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 911
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka