Intagningsproven till Hippologen?!

B

**BORTTAGEN**

Hur går de till? Hur mycket måste man kunna egentligen?
För om jag har förstått det hela rätt så kan man i stort sett komma till ridprovet & inte kunna rida alls.. Men då klarar men det ju inte såklart.. Vart lär man sej att rida bra nog då?
Tacksam för svar!! :)
 
Innan du gör ridprovet på flyinge. Så skall man rida upp för A tränare eller någon speciell domare. Detta gjorde jag genom skolan men annars får man ta hem någon. i dressyren värmde vi upp själva sen bad hon oss att gör vissa övningar som hon sedan satte bytyg på. I hoppningen så kom Göran Caspersen hoppa en bana på 110 som han bedömde. Sedan skickar man in bedömningarna och praktik papper skicka vi också in plus ansökningspapperna. Sen hör de av sig om du gått vidare till nästa uttagning. Tror intagningen ligger på LB/LB
 
Uppridningen innan intagningsprovet som du måste skicka med papper på ska göras för:
*utbildad ridlärare eller
*B-tränare eller A-tränare i respektive diciplin (dvs Dressyrtränaren får inte dömma hoppningen eller tvärt om men en fälttävlanstränare får dömma både och) Personen i fråga måste också ha skickat in speciell ansökan om detta, Vilka i din närhet som får dömma detta kan du hitta på en speciell lista som jag har för mig följer med ansökningspappren... gör den inte det får du ringa och fråga efter den.

Jag vet inte exakt vad provet går ut på Men du ska rida både hoppning och dressyr, (tror hoppbanan är ca 1m, inte säker) visa häst vid hand, uthållighetstest (löpning), teoriprov, engelska prov,(kunna förstå en engelsk text om hästar) och viktigast av allt du ska kunna motivera din handlingar, varför du gör si och varför du gör så, visa att du är säkerhetsmedveten i din hästhantering.

Om du har gjort hästskötaexamen och blivit godkänd (dvs. diplomerad hästskötare) behöver du inte göra antagningsprovet.

Visst kan man komma till ridprovet och inte kunna rida alls bra, men det beror på allt mygel om de första ridproven vars resultat skickas med ansökan, vissa tränare är stenhårda och godkänner inte många ryttare även om de kan rida hästen på tygeln, balanserat etc. andra tränare godkänner allt som kan framföra hästen i skritt trav och galopp. Det är ingen ide att skicka iväg ett sådant resultat där några av delmomenten resulterat i "mindre bra" då kommer du inte ens till antagningsprovet även om du kanske rider bättre än andra som kommit dit... orättvist är det så det gäller att träna mycket och hitta en tränare som dömer rättvist, varken för slapphänt eller för hårt...
 
Hästskötarexamen kan man få genom vissa naturbruksgymnasier oxå. I alla fall är det så på det jag går. Där är målet att bli godkänd för hästskötarexamen. Om jag fattat det rätt skulle jag alltså inte behöva rida för en tränare för att komma in, men göra fys- och engelskaprovet??
 
Att man har avlagt hästskötarexamen är endast ett plus om du sedan kommer in på utbildningen, du måste ändå göra alla intagningsprov precis som alla andra. Dock är fallet att om du går naturbruksgymnasie med inriktning häst är det ite såkert att du behöver ha fullföljt någon praktik innan du säker till hippologen. es. det innehåller praktik när man går den linjen...kolla bara så det stämmer med ditt gymnasium.
 
Den enda fördel man har med en hästsötarexamen och/eller en gymnasieutbildning med hästar, är att man inte behöver genomgå praktiktiden.
P.S det var inte speciellt riktat mot dig, Cockney! ;)
 
jag tog inte illa upp om det var
det du var rädd jag skulle göra... :)

Du säger ju samma sak som jag... fast jag kanske uttryckte det lite konstigt... :)

Så...är du också intresserad av att gå hippologen eller du kanske redan går ??
 
Jag ska väl dit nån gång... :angel:
Nä, men jag måste göra min praktik, först och främst, hoppas på att få nån bra plats nu till våren/sommaren, sen är det väl bara att sluta röka, träna upp kondisen och söka för allt vad tygen håller!!! :D :bump:
 
Samma här, eller jag har gjort klart min praktik om 2 veckor. Och för tillfället håller jag på att träna dressyr utav bara sjutton (min svaga punkt), pluggar teori och ska börja med kondisen också bara jag blir frisk.... gäller nog att vara bra förberedd.. =) men lycka till !! =) :banana:
 
Oh, då ska du alltså söka nu?! Va spännande! :bump: Hoppas du kommer in! Jag har ju då minst ett år kvar tills jag kan börja söka, men vi kanske träffas då, när jag också kommit in!!! Lycka till!!! :banana:
 
när jag gjorde intagnings proven så trodde jag också att jag behövde slippa men det var inte så svårt. Lycka till!!!
 
Men vadå, behöver man ingen praktiktid om man redan har hästskötarexamen?
/P
 
Jag har då aldrig hört talas om att det skulle vara så och det står inte så på ridsport.se...

DU HAR MÖJLIGHET att gå hippologprogrammet om du har

1) grundläggande behörighet ( gymnasieskola, högskoleprov el. motsvarande)

2) särskild behörighet
- Biologi A eller motsvarande
- Svenska B eller motsvarande
- Matematik B eller motsvarande
I ämnena Bi, Sv och Ma krävs betyget godkänd/3.

3) yrkeserfarenhet (ett av alternativen)
- 6 månader i annans eller egen hästverksamhet
- 4 månader på av Hästnäringens Yrkesnämnd godkänd praktikplats
- Sammanhållen hästutbildning på gymnasiet omfattande minst 640 tim/poäng (ex v Naturbruksprogram med hästinriktning).
 
Hm, ja, men är det inte så att (kankske har fått allting om baktassen :o) Att en utbildmning vid hästgymnasium innebär en hästskötarexamen? Jag kan absolut ha fel, hade bara för mig nåt sånt... :o
 
Nej, utbildning vid ett hästgymnasium behöver inte betyda att man har hästskötarexamen. Däremot erbjuder de flesta utbildning så man klarar av att ta den och ev också erbjuder tillfälle att göra provet (eftersom många från hästgymnasier gör provet anordnas de oftast där).
 
näe men däremot (förtydligar) Om man har gått ut naturbruksgymnasium med inriktning häst så har man avverkat det som motsvarar praktik-tiden som behövs för att söka till hippologen...precis som det så fint står i behörighetskraven för utbildningen. :)
 
vad har du för personlig erfarenhet av intagningsprovet?? alltså vad tyckte du?? kom du in på hippologen??
//frågvis :)
 
ja jag sökte förra året. Jätte roliga testr men min rygg orka inte deras tempo än ( skada ryggen förra hösten). Men jag är själv bara 19 och tyckte nog jag var väldigt ung jämfört med många andra. Men längre fram kan jag nog tänka mig att söka igen :)
 
Vad synd :( med ryggen...

Vad fick du göra på de olika testerna (hopp/dress)?? (nyfiken)
Har för mig att jag dessutom läst någonstans på buke att man skulle kunna förstå en engelsk text om hästar också?? hade du läst på något inför teoriprovet eller klarade du dig bra ändå?? :)
 
i hoppningen red vi en liten bana och kominationer på ca 110 inget direkt svårt sen dressyren så flytta vi hästana mycket och minska och öka grunderna men de var pretiga. inga problem med det teoretiska dock kan tiden kännas lite kort för att kunna skriva bra svar på alla frågor.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 724
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp