Inte amma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inte amma?

Kan bara svara för mej själv i detta fallet, men jag satt med pumpen fanimej ständigt och jämt och det kom bara några droppar. Läkarna påstod att det kunde bero på att det var så outsägligt varmt (sommarn 94 om ni kommer ihåg) och att kroppen gått i försvarsställning och ville behålla all kraft för sej själv. Inte vet jag, kanske hade de fel? Men vad göra åt det när det bara inget fanns?
 
Sv: Inte amma?

Stackare, jag kan mycket väl tänka mig slitet (jo, fick värmeslag -94...) och paniken när det inte kommer nån mjölk! Dålig läkare (manlig?) som inte har koll på hur kroppen (brösten) fungerar om du inte ens fick prova syntocinon (nasspray, syntetiskt oxytocin som gör att mjölken släpper).

Jag kan förstå de kvinnor som säger ifrån att de inte VILL amma. Men att påstå att man ville amma men "det gick inte" när man provat en vecka, det har jag mycket svårare för att förstå. Det låter mer som att de ammar gärna om det går lätt, och det gör det sällan de första månaderna.
 
Sv: Inte amma?

Lejonflickan skrev:
Kan bara svara för mej själv i detta fallet, men jag satt med pumpen fanimej ständigt och jämt och det kom bara några droppar. Läkarna påstod att det kunde bero på att det var så outsägligt varmt (sommarn 94 om ni kommer ihåg) och att kroppen gått i försvarsställning och ville behålla all kraft för sej själv. Inte vet jag, kanske hade de fel? Men vad göra åt det när det bara inget fanns?


Jag blir så ledsen när jag hör om er som fått så kassa råd! Även om inte alla kvinnor kan pumpa så kan de flesta det och det finns lite knep man kan prova. Många tycker till exempel att det är mycket lättare att handmjölka, och det borde de ha visat så du fick prova.

Anledningen att man kan ha svårt att pumpa är att man inte får samma hormonpåslag av pumpen som av ett barn. Oro och stress påverkar också utdrivningsreflexen negativt, det är därför det är så viktigt att få rätt hjälp och stöd så att man inte behöver oroa sig i onödan. Nu för tiden finns det oxcytocinspray man kan få att ta inför pumpning. Den kan även användas av tex av adoptivmammor som vill amma sina barn. Man behöver alltså inte ens ha fött barn för att amma! Har tom sett bild på en man som gjort det :D Det räcker med att man har mjölkkörtlar för att ha de fysiska förutsättningarna för att producera mjölk. Sen är det iofs en massa andra saker som ska stämma in också förstås, men rent fysiologiskt altså.

Det är en intressant vetenskap som dagens sjukvårdspersonal generellt kan alldeles för lite om, tyvärr.
:(
 
Sv: Inte amma?

Enya skrev:
Därför gör jag som jag brukar...trycker undan problemen. det fungerar för stunden.

[...]

Det är ok att du frågar, kul att kanske kunna hjälpa någon annan mamma!


Huuu jag känner igen det där, känner med dig! Sånt där är inte lätt att bära på. Mycket kommer ju också i dagen när man får barn och nästan ofrånkomligt tas tillbaka till sin egen barndm.

Bra att du tog det så bra, tack för att du delade med dig! Jag tror din berättelse kan hjälpa mig bemöta mammor i din situaton på ett bättre sätt. Jag tycker ju jättemycket om att amma och därför är det svårt för mig att sätta mig in i att det känns helt fel eller tom motbjudande för andra. Du hjälpte mig att se bättre.
 
Sv: Inte amma?

Jag provade både mjölka för hand, pumpa med manuell pump och elpump. Jag fick inte nåt att funka...
fast han mår ju bra ändå...
 
Sv: Inte amma?

Magdalena skrev:
Det låter mer som att de ammar gärna om det går lätt, och det gör det sällan de första månaderna.

Tror du inte att mycket kan ha att göra med att amning ofta framställs som mysig, rosenkindad och lycklig? Får man då variga så pga för taskig hjälp och stress på bb är det nog lätt att få prestationsångest. Det tar ju i allafall ett par månader innan allt flyter på och jag har knappt hört någon annan än hjälpmammor säga att barnet ju faktiskt är nybörjare jämt, ven om man själv är en rutinerad amma. Är det då förstå gången man ammar själv är det ju en massa meck innan det flyter. Får man då problem är det nog jättelätt att ge upp om man inte får hjälp tidigt. Vem vill sitta med svamp och bakterieinfektion och svinont och få höra att "det ska göra ont i början"?
 
Sv: Inte amma?

Lejonflickan skrev:
Jag provade både mjölka för hand, pumpa med manuell pump och elpump. Jag fick inte nåt att funka...
fast han mår ju bra ändå...

Ja, det är klart han gör! :) Vi är ju ett par generationer som med mycket få undantag är uppfödda på flaska, och nog har vi överlevt.

Det är svårt när det inte funkar om man gärna vill. Hoppas du inte känner någon skuld idag?
 
Sv: Inte amma?

Lejonflickan skrev:
:confused: Skuld för vad menar du?

Att du inte kunde pumpa? Har märkt att många mammor känner skuld och har dåligt samvete för att amning/pumpning inte fungerat och jg tycker det är så synd.
 
Sv: Inte amma?

smulis27 skrev:
Att du inte kunde pumpa? Har märkt att många mammor känner skuld och har dåligt samvete för att amning/pumpning inte fungerat och jg tycker det är så synd.

Aha, då förstår jag. Nej jag kan inte känna skuld för nån som jag inte kunnat påverka. DÄremot fick han kolik, och det kan man ju fundera på om ersättningen var med och orsakade.
 
Sv: Inte amma?

Jag har inte haft några problem att amma men jag håller med Magdalena om att det kan vara skitsvårt att pumpa. Sonen har fått all mat han behöver (och ibland höll jag på att dränka honom i mjölk) men så fort jag skulle försöka pumpa så kom inte en droppe trots att bröstet var stenhårt.

Men jag är helt övertygad om att barn faktiskt mår bäst av att mamma mår bra, så om man mår dåligt av att amma av olika orsaker så är jag övertygad om att barnet mår bäst av att låta bli.
 
Sv: Inte amma?

Absolut, hade jag bara fått amningen att funka så hade jag gärna gjort det ett halvår minst...men jag kan erkänna att jag tycker det är lite mysko att se när folk ammar barn över året.
 
Sv: Inte amma?

Men kan man inte acceptera det också, då - att någon säger "jag vill amma om det går någorlunda lätt"? Jag tror att jag själv är sådan, och för mig gick det lätt (ja, från första försöket), alltså ammade jag. Tror INTE att jag lagt ner en massa jobb på att kunna amma när det nu ändå är så att det finns fullgod ersättning.

Beträffande pumpning: Eftersom min dotter var sjuk när hon föddes (inte allvarligt, men orkade inte suga de första dagarna), så pumpade jag först. Kände mig som någon j***a mjölkko, och hade absolut inte kunnat tänka mig att fortsätta med det. Så jag är absolut en av de mammor som kunde tänka sig amning om det gick någorlunda lätt och problemfritt. Vilket det alltså gjorde från det att dottern kunde suga.

Sedan har jag STOR förståelse för dem som inte alls vill amma. Trots att det gick lätt för mig, alltid fanns tillräckligt med mjölk osv, så var det ju inget jag tyckte om. Ett kladdigt och krångligt sätt att mätta sitt barn, kändes det som... Det var för mig en stor befrielse att sluta amma när min dotter var 7 månader. Det kändes som om jag för första gången på 9 + 7 månader kunde bestämma helt och hållet själv över min kropp igen och det var underbart!!!
 
Sv: Inte amma?

Roheryn skrev:
Ett kladdigt och krångligt sätt att mätta sitt barn, kändes det som...

Så olika det kan vara! Jag pumpade första månaden och jag kände mig också som en kossa, men fy tusan vad jag hatade de där flaskorna, med alla små pryttlar som skulle steriliseras efter varje gång, vattenbad, slabb och spill och för mycket luft i lilla babymagen som gjorde ont och jag kunde inte gå nånstans utan att oroa mig för att jag hade med mig tillräckligt med mjölk i den lilla frysväskan. Huuu! Amma som är så praktiskt! :D Alltid med, alltid rätt temperatur, alltid hygieniskt, billigt, miljövänligt och snyggt förpackad... ;)
 
Sv: Inte amma?

Jag har inte ammat något av mina barn.
Orsak? Tja, jag är helt enkelt int skapt för att underlätta för ett barn som vill försöka amma... :cry:
Mina bröstvårtor står inte ut tillräckligt mycket för att barnet ska lyckas få tag, vilket gör att det int ekommer nån mjölk = ingen belöning. barnen ger upp ganska snabbt, kan ajg säja.. 'Jag har försökt med båda två. Var kvar på BB i 3 dagar extra med Selma bara för att försöka få igång amning, men gav upp efter att ha gråtit mig igenom en hel natt :cry:. Selma hade dessutom fel sugteknik, satte tungan i gommen, så det gjorde ju inte saken lätare precis. Med Signe gjorde jag mer halvhjärtat försök. Ville dock INTE ha hjälpen av sköterskorna som skulle slita, dra och klämma på mina bröst och komma med uppmuntrande tillrop som snarare gör att man får prestationsångest i stället för att bli glad och hoppas att det ska funka.
Signe hade bättre sugteknik, men tog inte tag ordentligt så det kom ändå inget.

Jag har dock prioriterat att barnen ska få bröstmjölk framför min egen bekvämlighet, så jag har pumpat och flaskmatat båda barnen i den mån mjölken räckt till det. Jag hade MASSOR med mjölk första 1½-2 månaderna med båda, sen avtog det snabbt. (min mamma hade likadant så det berodde nog inte på pumpningen) Selma fick enbart bröstmjölk i knappt 2 mån, sen delvis till hon passerat 4 månader. Med Signe var jag mer förutseende och började frysa in redan dagen efter jag kommit hem. Hon fick ochså enbart bröstmjölk i knappt 2 månader, men hon fick 4 dl(ca 40% av dagsbehovet) om dan i 2 månader till och sen ytterligare drygt 2 månader med 2 dl om dan!
Och jag leker Mamma Mu en gång till om det behövs, när/om det blir fler syskon... Fast jag har tänkt börja med att direkt pumpa igång produktionen så att det kanske kommer lit emjölk när barnen får ett ändå så litet tag om mina svåra bröstvårtor. Då kanske det är lättare att få barnet att vilja fortsätta försöka??
 
Senast ändrad:
Sv: Inte amma?

ameo - provade du de där små plastnapparna man liksom sätter över bröstvårtan så barnet får tag om den egna inte går utåt?

De är en fälla om man har normala bröstvårtor men oumbärliga i en del fall med sådana som bara inte går att få grepp om annars.
 
Sv: Inte amma?

Silverkedjan skrev:
ameo - provade du de där små plastnapparna man liksom sätter över bröstvårtan så barnet får tag om den egna inte går utåt?

De är en fälla om man har normala bröstvårtor men oumbärliga i en del fall med sådana som bara inte går att få grepp om annars.
Jodå, visst provade jag med en sån... Den fick jag nästa direkt, men den bara lurade mig :crazy: Jag trodde det var mjölk jag såg i den, men det var bara vattenånga och vispat saliv jag såg = jag trodde att barnet fick i sig mjölk men hon fick inte i sig en droppe... :cry:
Selmas sugteknik funkade inte på den heller, de hade behövt vara "längre" för att hon skulle ta tag i dem. Nappflaskan däremot tod hon direkt, då man kunde hålla spetsen en bra bit in i gommen.
 
Sv: Inte amma?

Magdalena skrev:
Jag kan förstå de kvinnor som säger ifrån att de inte VILL amma. Men att påstå att man ville amma men "det gick inte" när man provat en vecka, det har jag mycket svårare för att förstå. Det låter mer som att de ammar gärna om det går lätt, och det gör det sällan de första månaderna.

Men nu måste jag äsga att det är faktiskt en hel del som det inte går att amma för. Jag kommer tyvärr inte ihåg sifforna just nu med det är ca 10% av svenska kvinnor som inte kan amma pga kroppsliga saker. En bekant försökt att amma fyra dagar men när det inte kommer någon mjölk alls utan bara blod, då är det något som är fel. Då kan man inte pumpa fram någon annat heller.
Första månaderna? Tack det räckte alldeles utmärkt med den månaden vi kämpade med ammningen. Hysteriskt hungrigt barn och försörda föräldrar. Jag tror ialla fall att mätta barn är lyckliga barn oavsett om de får bröstmjölk eller ersättning. Sen "tjafset" med närhet så kunde ialla fall jag koppla av mer och ge närhet när hon fick nappflaska än när hon ammade....
 
Sv: Inte amma?

Under min graviditet (jag var 23 år) så tänkte jag att jag inte skulle amma för jag skulle inte sabba brösten (omoget, jag vet) Men när väl parvelen kommit ut och sökte bröstet, ja då försvann alla sådana tankar, super mysigt.....
 
Sv: Inte amma?

Beundrar dig som pumpade så länge. Det vet jag inte om jag klarat av tror jag! Jag behövde bara pumpa de första fyra-fem veckorna och jag är glad om jag slipper se åt en pump någonsin igen. Då hade jag ändå inga större problem med att pumpa. Gott för dina flickor!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 021
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Anna
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 447
Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 078
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp