- Svar: 58
- Visningar: 3 525
"Jag har märkt att hundägare blivit mycket bättre på att plocka upp efter sina hundar – men två djur man inte plockar upp efter är häst och människa", skriver signaturen "Den lilla kotten".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför rider du på folks gårdsplaner?Skiter min häst på någons gårdsplan så åker jag och tar bort efteråt. Annars får det ligga kvar.
För att vägen går där igenom kanske?Varför rider du på folks gårdsplaner?
Varför rider du på folks gårdsplaner?
För att vägen går där igenom kanske?
Nu var det inte mig du frågade. Men jag kan göra det ibland om jag får möte av större fordon ute på landet. Rida in till sidan (in på någons gårdsplan) för att inte vara i vägen för det stora fordonet. Men aldrig längre in än vad som är nödvändigt. Det brukar aldrig behövas så mycket då hästen jag rider oftast är helt obrydd för trafiken.
Jag åker och tar upp det när jag ridit färdigt. Ligger det utanför tomten så får det ligga kvarPuttar du av bajset från vägen inpå deras gårdsplan då?
Jag åker och tar upp det när jag ridit färdigt. Ligger det utanför tomten så får det ligga kvar
Va då trist? Det är liksom inte så att det ligger skit överallt. Är en hästskit svårare att väja för än en vattenpöl? Allvarligt, väljer man att vistas på landet så får man faktiskt ta sånt. Och ja, det hävdar även dom boende på gårdarna runt i kring här. Vi har tagit upp det här med hästskiten bara för att kolla av läget. Och dom bryr sig inte om det ligger på vägen. Bara man tar bort det efter sig när det ligger på gårdsplan. Det är ju liksom inte så att dom plockar upp efter sig när dom har kört ut gödsel heller. Så här är det ett ickeproblem.Ok. Lite trist är det trots allt att man inte kan visa hänsyn åt varann på gemensamma stråk.
Vilken trist inställning att tänka på det viset.Va då trist? Det är liksom inte så att det ligger skit överallt. Är en hästskit svårare att väja för än en vattenpöl? Allvarligt, väljer man att vistas på landet så får man faktiskt ta sånt. Och ja, det hävdar även dom boende på gårdarna runt i kring här. Vi har tagit upp det här med hästskiten bara för att kolla av läget. Och dom bryr sig inte om det ligger på vägen. Bara man tar bort det efter sig när det ligger på gårdsplan. Det är ju liksom inte så att dom plockar upp efter sig när dom har kört ut gödsel heller. Så här är det ett ickeproblem.
Konsekvensen av att man bränner förbi en häst är att förutom att häst och ryttare kan råka riktigt illa ut är att du själv kan råka illa ut. Och oavsett så blir det du som får stå för det eftersom du har varit oaktsam. Det går inte att jämföra med att kliva undan för en skithög eller två. Dessutom så är det väl lika jobbigt att väja för vattenpölar?Som joggare/cyklist/hundägare är jag schysst och tar hänsyn varje gång till mötande ryttare. Jag kunde förstås ha attityden att "äh, detta är inte ens på landet och det är minsann inte gjort bara för hästägare, väljer de att vistas här så får de faktiskt ta att jag bränner förbi plötsligt med min hund/cykel/whatever", de får träna hästen att hantera sånt.
Konsekvensen av att man bränner förbi en häst är att förutom att häst och ryttare kan råka riktigt illa ut är att du själv kan råka illa ut. Och oavsett så blir det du som får stå för det eftersom du har varit oaktsam. Det går inte att jämföra med att kliva undan för en skithög eller två. Dessutom så är det väl lika jobbigt att väja för vattenpölar?
Klart det är olika grad av konsekvenser, varför skulle nån låtsas som det vore samma sak ? Det handlar även inte bara om att bränna förbi hästar, det kan handla om att antingen ha en hund som står och stirrar/skäller/whatever på en förbipasserande häst jmf med att aktivt få sin hund lugn, fokuserad på ägaren, tyst och gå åt sidan lite extra.
Poängen är att respektera varann. Och inte "kliva undan för en skithög eller två", vi pratar om att kryssa mellan 20-50 skithögar i fart
Ryttare vill gärna att folk respekterar dem och hästarna. Och visar hänsyn mot dem och hästarna. Allt jag säger är att ryttare har lättare att få det om de själva visar hänsyn tillbaka mot andra som delar deras utrymmen med lika stor rätt.
Och nej, det är inte i närheten av samma sak som vattenpölar.
Ja, vi ryttare vill att folk visar hänsyn så att vi inte ska skadas/dö i en olycka. Det går överhuvudtaget inte att jämföra med att inte fösa undan hästbajs när man rider i naturen.
Det var du som drog upp det här med att bränna förbi.Klart det är olika grad av konsekvenser, varför skulle nån låtsas som det vore samma sak ? Det handlar även inte bara om att bränna förbi hästar, det kan handla om att antingen ha en hund som står och stirrar/skäller/whatever på en förbipasserande häst jmf med att aktivt få sin hund lugn, fokuserad på ägaren, tyst och gå åt sidan lite extra.
Poängen är att respektera varann. Och inte "kliva undan för en skithög eller två", vi pratar om att kryssa mellan 20-50 skithögar i fart
Ryttare vill gärna att folk respekterar dem och hästarna. Och visar hänsyn mot dem och hästarna. Allt jag säger är att ryttare har lättare att få det om de själva visar hänsyn tillbaka mot andra som delar deras utrymmen med lika stor rätt.
Och nej, det är inte i närheten av samma sak som vattenpölar.
Det var du som drog upp det här med att bränna förbi.
Här existerar så mycket skit att det är ett problem. Sen är det faktiskt så att om man väljer att vistas på landet eller i skogen, då får man ta det som det kommer. Du låter som en som flyttar ut på landet och sen gnäller på när det luktar skit och är mycket flugor.
Håller du inte med om att folk sannolikt kommer visa mer hänsyn för ryttare om ryttare visar hänsyn till folk?
Personligen visar jag alltid hänsyn för alla djur. Om en ryttare är en idiot så vill jag ändå inte skrämma dennes häst, som faktiskt inte förtjänar idioten på ryggen.
Men jag tror inte alla tänker så.
Nu har du även bytt det hela till "i naturen" ?
Det är en viss skillnad... enligt lagen ska du vara försiktig gentemot hästar i trafiken.
Att sparka undan skit är god hyfs men att låta bli det har inte samma konsekvenser (både lagligt och i praktiken) som när du blåser om ett hästekipage som en idiot.
Är du en sådan som endast visar hänsyn och är trevlig gentemot grupper som gör det mot dig säger det mer om dig än något annat. Jag visar alltid hänsyn även om jag tycker en majoritet av gruppen beter sig som idioter (tex cyklister).