”Inte bara hundars bajs”

Varför rider du på folks gårdsplaner?

Nu var det inte mig du frågade. Men jag kan göra det ibland om jag får möte av större fordon ute på landet. Rida in till sidan (in på någons gårdsplan) för att inte vara i vägen för det stora fordonet. Men aldrig längre in än vad som är nödvändigt. Det brukar aldrig behövas så mycket då hästen jag rider oftast är helt obrydd för trafiken.

Nu var det inte mig du frågade. Men jag kan göra det ibland om jag får möte av större fordon ute på landet. Rida in till sidan (in på någons gårdsplan) för att inte vara i vägen för det stora fordonet. Men aldrig längre in än vad som är nödvändigt. Det brukar aldrig behövas så mycket då hästen jag rider oftast är helt obrydd för trafiken.

Fattar, logiskt. Oturligt förstås om hästen vill göra sina behov precis då, men går ju aldrig att kontrollera fullt ut.

Ok. Lite trist är det trots allt att man inte kan visa hänsyn åt varann på gemensamma stråk.
Va då trist? Det är liksom inte så att det ligger skit överallt. Är en hästskit svårare att väja för än en vattenpöl? Allvarligt, väljer man att vistas på landet så får man faktiskt ta sånt. Och ja, det hävdar även dom boende på gårdarna runt i kring här. Vi har tagit upp det här med hästskiten bara för att kolla av läget. Och dom bryr sig inte om det ligger på vägen. Bara man tar bort det efter sig när det ligger på gårdsplan. Det är ju liksom inte så att dom plockar upp efter sig när dom har kört ut gödsel heller. Så här är det ett ickeproblem.

Va då trist? Det är liksom inte så att det ligger skit överallt. Är en hästskit svårare att väja för än en vattenpöl? Allvarligt, väljer man att vistas på landet så får man faktiskt ta sånt. Och ja, det hävdar även dom boende på gårdarna runt i kring här. Vi har tagit upp det här med hästskiten bara för att kolla av läget. Och dom bryr sig inte om det ligger på vägen. Bara man tar bort det efter sig när det ligger på gårdsplan. Det är ju liksom inte så att dom plockar upp efter sig när dom har kört ut gödsel heller. Så här är det ett ickeproblem.
Vilken trist inställning att tänka på det viset.

Vissa ställen jag rör mig på är det exakt så, massvis av hästskit överallt på ett gemensamt jogging/cykel/promenadstråk som jag sa. Detta är inte "på landet" heller.

Som joggare/cyklist/hundägare är jag schysst och tar hänsyn varje gång till mötande ryttare. Jag kunde förstås ha attityden att "äh, detta är inte ens på landet och det är minsann inte gjort bara för hästägare, väljer de att vistas här så får de faktiskt ta att jag bränner förbi plötsligt med min hund/cykel/whatever", de får träna hästen att hantera sånt.

Men det vore ju jäkla trist när det är fina ställen vi alla samsas om.

Som joggare/cyklist/hundägare är jag schysst och tar hänsyn varje gång till mötande ryttare. Jag kunde förstås ha attityden att "äh, detta är inte ens på landet och det är minsann inte gjort bara för hästägare, väljer de att vistas här så får de faktiskt ta att jag bränner förbi plötsligt med min hund/cykel/whatever", de får träna hästen att hantera sånt.
Konsekvensen av att man bränner förbi en häst är att förutom att häst och ryttare kan råka riktigt illa ut är att du själv kan råka illa ut. Och oavsett så blir det du som får stå för det eftersom du har varit oaktsam. Det går inte att jämföra med att kliva undan för en skithög eller två. Dessutom så är det väl lika jobbigt att väja för vattenpölar?

Under min uppväxt låg stallet så till att en red på vanliga villagator och cykelvägar, då satt vi av/åkte tillbaka efter ridturen och sparkade skiten i diket. Hyfsat liten by så inte så många hästar att det blev direkt en olägenhet av mängden hästskit. Ingen klagade nånsin så länge vi inte lät skiten ligga kvar på gångvägar eller villauppfarter.

Numera beöver jag inte rida i tätbebyggt område, alla fastigheter jag passerar är lantliga gårdar och många har egna hästar. Nu är det även så att jag skrittar fram och av min häst vid hand så skulle den råka skita just vid någons hus är det lätt gjort att sparka undan skiten. Skiter hon längs grusvägarna eller stigarna så får det vara, så är kulturen där. Tackolov har det inte flyttat ut någon fisförnäm stadsbo dit som tar illa vid sig vid hur livet på landet är, dvs det kan förkomma djur + avfall från djur där en promenerar/cyklar/springer.

Ang djurbajs och att störas av det så tycker jag problemet med skit efter lösspringande tamkatter i tätbebyggt område (sandlådor, rabatter etc) är betydligt värre än nån hästskithög på en väg/stig. Hästar skiter sällan inne på annat folks gårdar eller i lekparker.

Konsekvensen av att man bränner förbi en häst är att förutom att häst och ryttare kan råka riktigt illa ut är att du själv kan råka illa ut. Och oavsett så blir det du som får stå för det eftersom du har varit oaktsam. Det går inte att jämföra med att kliva undan för en skithög eller två. Dessutom så är det väl lika jobbigt att väja för vattenpölar?

Klart det är olika grad av konsekvenser, varför skulle nån låtsas som det vore samma sak ? Det handlar även inte bara om att bränna förbi hästar, det kan handla om att antingen ha en hund som står och stirrar/skäller/whatever på en förbipasserande häst jmf med att aktivt få sin hund lugn, fokuserad på ägaren, tyst och gå åt sidan lite extra.

Poängen är att respektera varann. Och inte "kliva undan för en skithög eller två", vi pratar om att kryssa mellan 20-50 skithögar i fart ;)

Ryttare vill gärna att folk respekterar dem och hästarna. Och visar hänsyn mot dem och hästarna. Allt jag säger är att ryttare har lättare att få det om de själva visar hänsyn tillbaka mot andra som delar deras utrymmen med lika stor rätt.

Och nej, det är inte i närheten av samma sak som vattenpölar.

Klart det är olika grad av konsekvenser, varför skulle nån låtsas som det vore samma sak ? Det handlar även inte bara om att bränna förbi hästar, det kan handla om att antingen ha en hund som står och stirrar/skäller/whatever på en förbipasserande häst jmf med att aktivt få sin hund lugn, fokuserad på ägaren, tyst och gå åt sidan lite extra.

Poängen är att respektera varann. Och inte "kliva undan för en skithög eller två", vi pratar om att kryssa mellan 20-50 skithögar i fart ;)

Ryttare vill gärna att folk respekterar dem och hästarna. Och visar hänsyn mot dem och hästarna. Allt jag säger är att ryttare har lättare att få det om de själva visar hänsyn tillbaka mot andra som delar deras utrymmen med lika stor rätt.

Ja, vi ryttare vill att folk visar hänsyn så att vi inte ska skadas/dö i en olycka. Det går överhuvudtaget inte att jämföra med att inte fösa undan hästbajs när man rider i naturen.

Ja, vi ryttare vill att folk visar hänsyn så att vi inte ska skadas/dö i en olycka. Det går överhuvudtaget inte att jämföra med att inte fösa undan hästbajs när man rider i naturen.

Håller du inte med om att folk sannolikt kommer visa mer hänsyn för ryttare om ryttare visar hänsyn till folk?

Personligen visar jag alltid hänsyn för alla djur. Om en ryttare är en idiot så vill jag ändå inte skrämma dennes häst, som faktiskt inte förtjänar idioten på ryggen.

Men jag tror inte alla tänker så.

Nu har du även bytt det hela till "i naturen" ?

Det var du som drog upp det här med att bränna förbi.

Här existerar så mycket skit att det är ett problem. Sen är det faktiskt så att om man väljer att vistas på landet eller i skogen, då får man ta det som det kommer. Du låter som en som flyttar ut på landet och sen gnäller på när det luktar skit och är mycket flugor.

Det var du som drog upp det här med att bränna förbi.

Här existerar så mycket skit att det är ett problem. Sen är det faktiskt så att om man väljer att vistas på landet eller i skogen, då får man ta det som det kommer. Du låter som en som flyttar ut på landet och sen gnäller på när det luktar skit och är mycket flugor.

Jag tog det som ett exempel av flera.. Läs igen så ser du.

Nej, jag låter verkligen inte som en sån, det har du nu hittat på. Jag är uppväxt med skog, skit, "landet", fjällen, naturen. Jag vet även hur det är i storstaden och hur man för sig där. Jag vet också hur man beter sig när de två världarna möts lite ibland. Jag sitter inte på en sida och spyr galla mot den andra, det är bara löjligt.

Men jag förstår att det ser ut som det gör nu om många tänker som dig om allt sånt här. Tyvärr förstår jag också mer av varför MTB-cyklister mfl visar 0 hänsyn också.

Håller du inte med om att folk sannolikt kommer visa mer hänsyn för ryttare om ryttare visar hänsyn till folk?

Personligen visar jag alltid hänsyn för alla djur. Om en ryttare är en idiot så vill jag ändå inte skrämma dennes häst, som faktiskt inte förtjänar idioten på ryggen.

Men jag tror inte alla tänker så.

Nu har du även bytt det hela till "i naturen" ?

Det är en viss skillnad... enligt lagen ska du vara försiktig gentemot hästar i trafiken.

Att sparka undan skit är god hyfs men att låta bli det har inte samma konsekvenser (både lagligt och i praktiken) som när du blåser om ett hästekipage som en idiot.

Är du en sådan som endast visar hänsyn och är trevlig gentemot grupper som gör det mot dig säger det mer om dig än något annat. Jag visar alltid hänsyn även om jag tycker en majoritet av gruppen beter sig som idioter (tex cyklister).

Det är en viss skillnad... enligt lagen ska du vara försiktig gentemot hästar i trafiken.

Att sparka undan skit är god hyfs men att låta bli det har inte samma konsekvenser (både lagligt och i praktiken) som när du blåser om ett hästekipage som en idiot.

Är du en sådan som endast visar hänsyn och är trevlig gentemot grupper som gör det mot dig säger det mer om dig än något annat. Jag visar alltid hänsyn även om jag tycker en majoritet av gruppen beter sig som idioter (tex cyklister).

Ingen har sagt att det är samma sak, tvärtom har jag sagt att det inte är samma sak. Det var jag mycket tydlig med för den som läser mina inlägg.

Det sista ja, det säger mer om den personen, håller med. Det ändrar dock inte på verkligheten att om det finns en grupp som inte visar hänsyn mot andra grupper, då kommer färre från de andra grupperna visa hänsyn mot den gruppen i gengäld. Det är synd, men så är det. Vi pratar trots allt inte bara om oss själva, vi är en av många.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästar som blivit omhändertagna av Länsstyrelsen söker nu nya hem. De är snälla och okomplicerade vid hantering och ridning. De...
Svar
0
· Visningar
57
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 018
Senast: Nota
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: Bison
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka