”Inte bara hundars bajs”

Tycker hela artikeln är löjlig för övrigt, vadå slemmig hästskit? Då är det inte en frisk häst isåfall. Det är nog ingen hästskit den människan trampat i. Och hästskit är nog något av det mindre äckliga som hundar äter tror jag, jag tycker det är mer äckligt när min hund äter sin middag med färskfoder där det både är blod och fett och kött som man ser, inte särskilt mysigt när han kommer och vill nosa på en efter middagen. Och barn får väl föräldrar hålla koll på..

Det hör till undantaget isåfall, generellt sett så får inte ryttare vara på gång och cykelbanor.
Ja precis, så på de ställen där det faktiskt är tillåtet så är det extra viktigt att sparka bort bajset. Jag fattar inte att man törs äventyra den förmånen. Som här i Oslo där jag bor och det är miltals med fina dränerade anlagda motionsspår (en hel del också med belysning) som man får rida på (vissa bara begränsade tider, men ändå), ser jag hästbajs när jag är ute och går, rider, eller cyklar så sparkar jag ofta ner det i diket. Det lämnas förvånansvärt mycket eftersom många ryttare skiter i att ta hand om det själva.

Nu är ju detta exempel Norge, men i stall jag stått i i Sverige har det ofta varit tillåtet att rida vissa delar på asfalts-cykelvägar för att ta sig till skogs, och delar av motionsspår som är ok att rida i.

Det är ju inte jättevanligt, så jag kan tycka att det är lite arrogant att inte sparka undan skiten om man märker att hästen skiter. Och alla hästar är inte så stora/svåra/stökiga att man inte kan kliva av och fixa detta.

Det skulle vara jätteskönt om det fanns nån hästägare som sparkade bort bajset från stigar/skogsvägar. För det ligger alltid gott om hästbajs mitt i alla stigar där jag springer med min hund. Jag är inte pjoltig, bryr mig inte så mycket om att trampa i lite hästskit heller, men det är riktigt drygt när man kör drag med hund. Hästbajs är ofta väldigt lockande att äta för hundar.

(jag pratar om större stigar/grusvägar i skogarna här som är välanvända av löpare, MTB, andra cyklister, folk som vill ut och gå i skogen, mm)

Det skulle vara jätteskönt om det fanns nån hästägare som sparkade bort bajset från stigar/skogsvägar. För det ligger alltid gott om hästbajs mitt i alla stigar där jag springer med min hund. Jag är inte pjoltig, bryr mig inte så mycket om att trampa i lite hästskit heller, men det är riktigt drygt när man kör drag med hund. Hästbajs är ofta väldigt lockande att äta för hundar.

(jag pratar om större stigar/grusvägar i skogarna här som är välanvända av löpare, MTB, andra cyklister, folk som vill ut och gå i skogen, mm)
Fast det är lika lockande för hunden om det ligger vid sidan om vägen, det försvinner ju inte bara för att man puttar undan det. Det är faktiskt inte det lättast att putta undan det om det är på skogsvägar osv.

Fast det är lika lockande för hunden om det ligger vid sidan om vägen, det försvinner ju inte bara för att man puttar undan det. Det är faktiskt inte det lättast att putta undan det om det är på skogsvägar osv.

Nej, det är det absolut inte när man kommer och går eller springer och hunden befinner sig på vägen och inte på sidan av den. Det försvinner från stigen om man puttar bort det från stigen. Min hund springer inte av stigen i farten för att nosa upp hästdynga, men ligger det vips framför fötterna så är det svårt att motstå.

Och det är ju för hundar då. För cyklister och joggare så ligger det mitt där de springer och ev. trampar/cyklar på.

Vid min närmsta gång och cykelbana sitter även en påbjuden ridning-skylt i anslutning till gång och cykelbaneskylten så det kan nog absolut vara olika. Man får följa den skyltning som är helt enkelt.
Då är det ju en gång-, cykel- och ridväg, dvs. inte samma situation som om det är en gång- och/eller cykelväg. Klart man får rida där det är beslutat att det är ridväg.

Då är det ju en gång-, cykel- och ridväg, dvs. inte samma situation som om det är en gång- och/eller cykelväg. Klart man får rida där det är beslutat att det är ridväg.
Jo precis. Svaret var som respons på just att det kan se olika ut men det menades att det inte kan det. (Kommunen kan bestämma - nej, enl transportstyrelsen förbjudet) I mitt fall antar jag just att kommunen gått in och bestämt. Så ville bara visa på att det absolut kan vara att man får rida på en gång och cykelbana, om det är skyltat. Man lägger nog sällan till ridväg också när man pratar om det lite snabbt i en mening. Ungefär som att man inte nämner alla typer av fordon som får framföras på en vanlig väg utan kanske nöjer sig med bilväg. ;)

Jo precis. Svaret var som respons på just att det kan se olika ut men det menades att det inte kan det. (Kommunen kan bestämma - nej, enl transportstyrelsen förbjudet) I mitt fall antar jag just att kommunen gått in och bestämt. Så ville bara visa på att det absolut kan vara att man får rida på en gång och cykelbana, om det är skyltat. Man lägger nog sällan till ridväg också när man pratar om det lite snabbt i en mening. Ungefär som att man inte nämner alla typer av fordon som får framföras på en vanlig väg utan kanske nöjer sig med bilväg. ;)
Det lät som du opponerade dig mot att vad man får göra på en GC-väg är styrt av nationell förordning.

Min avsikt var att förtydliga att det som gjorts i exemplet du nämner inte är att ändra på den trafikregeln. Utan att det som beslutas om lokalt är vilka trafikregler som ska gälla på vilken plats. (av kommun, Lst eller Trafikverket beroende på vilken väg det gäller).
Det är för att man beslutat att det ska vara ridning påbjuden (utöver GC påbjuden) på den aktuella vägen som man får rida, inte för att GC-reglerna i vissa fall tillåter ridning eller har modifierats av kommunen.

Sen finns det ju stråk som folk till vardags kan kalla för gångväg resp. cykelväg men som inte är skyltade med något alls. Och då är det strängt taget en väg som alla får färdas på iom inga förbudsregler finns - inte en GC-väg med ridning tillåten. :)

Det lät som du opponerade dig mot att vad man får göra på en GC-väg är styrt av nationell förordning.

Min avsikt var att förtydliga att det som gjorts i exemplet du nämner inte är att ändra på den trafikregeln. Utan att det som beslutas om lokalt är vilka trafikregler som ska gälla på vilken plats. (av kommun, Lst eller Trafikverket beroende på vilken väg det gäller).
Det är för att man beslutat att det ska vara ridning påbjuden (utöver GC påbjuden) på den aktuella vägen som man får rida, inte för att GC-reglerna i vissa fall tillåter ridning eller har modifierats av kommunen.

Sen finns det ju stråk som folk till vardags kan kalla för gångväg resp. cykelväg men som inte är skyltade med något alls. Och då är det strängt taget en väg som alla får färdas på iom inga förbudsregler finns - inte en GC-väg med ridning tillåten. :)
Absolut ingen opponering. Trodde jag var tydlig med det när jag skrev att man får följa skyltning. :)

Sen kan ju skyltning vara spännande. Tar "min" som exempel igen. Där blandas påbjudenskyltarna lite Hej som utefter vägen så beroende av var du ansluter kan det vara antingen påbjuden GCR eller bara R eller bara GC medan från andra hållet är det tvärtom. Och det finns ingen anledning till det. Tror lite skyltar ramlat bort med tiden eller någon som inte kan sträckningen vet var anslutningspunkterna är.

Absolut ingen opponering. Trodde jag var tydlig med det när jag skrev att man får följa skyltning. :)

Sen kan ju skyltning vara spännande. Tar "min" som exempel igen. Där blandas påbjudenskyltarna lite Hej som utefter vägen så beroende av var du ansluter kan det vara antingen påbjuden GCR eller bara R eller bara GC medan från andra hållet är det tvärtom. Och det finns ingen anledning till det. Tror lite skyltar ramlat bort med tiden eller någon som inte kan sträckningen vet var anslutningspunkterna är.
Ja, finns det inte pålitlig information om vilka regler som ska tillämpas så kan man ju inte ha så stora förväntningar på att de efterlevs bra...

Ja, finns det inte pålitlig information om vilka regler som ska tillämpas så kan man ju inte ha så stora förväntningar på att de efterlevs bra...
Enklast är ju att utgå från att anlagda vägar bredvid bilvägar/vid bostadsområden också är gång-och cykelvägar och sparka bort bajset oavsett om det är tillåtet att rida där eller inte. Ofta går det ju bra att dela vägarna tills någon missköter sig så det blir en massa bajs som drabbar alla som inte sitter på en häst. Då blir det klagomål, konflikter och till slut hästförbud.

Handen på hjärtat - finns det nån hästägare här som ärligt kan säga att de sparkar bort bajset nångång?

Var precis ute och sprang på en rätt stor grusad väg/stig som går i närheten av en hästgård (tror det är fler gårdar i närheten). Räknade 9-10 färska högar och många fler torra, alla låg mitt i precis där hästen hade skitit. Vanligt löp, gång, cykelstråk för rekreation där även hästar tillåts då såklart.

Handen på hjärtat - finns det nån hästägare här som ärligt kan säga att de sparkar bort bajset nångång?

Var precis ute och sprang på en rätt stor grusad väg/stig som går i närheten av en hästgård (tror det är fler gårdar i närheten). Räknade 9-10 färska högar och många fler torra, alla låg mitt i precis där hästen hade skitit. Vanligt löp, gång, cykelstråk för rekreation där även hästar tillåts då såklart.
Självklart. Jag har dock gjort så att jag, efter avslutad ridtur, har tagit bilen med grep och påse, om det har hamnat illa till. Har dock haft hästar som nästan aldrig bajsat under ridturer.

Självklart. Jag har dock gjort så att jag, efter avslutad ridtur, har tagit bilen med grep och påse, om det har hamnat illa till. Har dock haft hästar som nästan aldrig bajsat under ridturer.

Härligt att det finns iaf. Egentligen bryr jag mig inte så mycket, men tänkte bara detta när jag imorse fick försöka dirigera min dragande hund i fart förbi så jäkla mycket bajs.

Absolut! Om min häst bajsar där det inte är lämpligt hoppar jag antingen av alt åker tillbaka efteråt. Jag har säkert glömt någon gång att åka tillbaka men försöker sköta mig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästar som blivit omhändertagna av Länsstyrelsen söker nu nya hem. De är snälla och okomplicerade vid hantering och ridning. De...
Svar
0
· Visningar
57
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 018
Senast: Nota
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: Bison
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka