Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Men lugna dig nu. Hurdå spåra ur? Det finns ingen som helst indikation på att TS inte tar god hand om sitt barn bara för att hon har kämpiga tankar och skriver av sig här.
@karamelldrottningen förlåt att jag skriver OM dig i din egen tråd, men en del människor är bra fräcka. Jag hoppas att du kan landa, ta hjälp när du behöver den och så småningom få allt i ordning. Skit i M om det inte är för att prata om barn och faderskap han vill träffas tycker jag, han verkar vara något av en rövhatt.
Låt mamma din sitta barnvakt en dag och rid ut en sväng om kroppen orkar istället!

Orosanmälan görs vid just oro. Man behöver inget mer konkret än så. Det är socialtjänstens uppgift att utreda om oron är befogad och utredning ska startas. Det behöver inte betyda att soc kommer och hämtar barnet, utan att personen kan få stöd och hjälp att reda ut situationer.
Jag förstår inte denna motvilja mot orosanmälan ärligt talat.

Men lugna dig nu. Hurdå spåra ur? Det finns ingen som helst indikation på att TS inte tar god hand om sitt barn bara för att hon har kämpiga tankar och skriver av sig här.
Jag tror de flesta har kämpiga tankar som nyblivna föräldrar, oavsett situation. Håller med de som skrivit att soc inte är någon fara och att en orosanmälan kanske är bra, men @karamelldrottningen du kan kontakta dem själv om du känner att det inte fungerar för att få hjälp. Jag hoppas du kan hålla i och ut, det blir bättre och roligare framöver för många. Bebistiden är kort.

Orosanmälan görs vid just oro. Man behöver inget mer konkret än så. Det är socialtjänstens uppgift att utreda om oron är befogad och utredning ska startas. Det behöver inte betyda att soc kommer och hämtar barnet, utan att personen kan få stöd och hjälp att reda ut situationer.
Jo fast finns det ens skäl till oro här? Läser man tråden så är det många tankar (minus tankar på alkohol) som jag känner igen, och som är högst normala första tiden. Och har man ingen annan vuxen att ventilera dem med är det väl jättebra att de kommer ut här.

Visst, men att säga att en situation håller på att "spåra ur" och "vem är den här människan" och "stackars barn!" utan att ha mer på fötterna än ett par personliga poster på ett onlineforum, där sagda person dessutom nyss haft kontakt med familjerätten är att ta i tycker jag. Det låter nästan som ett hot då. Helt fel väg att gå om man verkligen vill stötta någon.

Jo fast finns det ens skäl till oro här? Läser man tråden så är det många tankar (minus tankar på alkohol) som jag känner igen, och som är högst normala första tiden. Och har man ingen annan vuxen att ventilera dem med är det väl jättebra att de kommer ut här.
Nu skrev jag om motvilja mot orosanmälan överlag.
Men om vi ser på just den här situationen då. Vi har en alkolist med ett spädbarn. Som har medgett att hon letat i huset efter alkohol. Som skriver att hon lätt hade druckit om någon hade hällt upp ett glas. Som skriver att hon håller på att tappa det och hon måste kontakta sponsorn direkt dagen efter. Vilket inte verkar ha gjorts.
Sen tror jag inte att ts hade rapporterat här om hon hade fått tag i alkohol och druckit (vilket jag inte säger att hon gjort). Vi vet att hon har en sjukdom där smusslande ingår.
Jag hade lätt orosanmält om jag hade vetat vem ts var. Barnet går i första hand.

Inte en orosanmälan för att "sätta dit någon". Utan för att försöka hjälpa någon att få stöd.

Senast ändrad:
Men om vi ser på just den här situationen då. Vi har en alkolist med ett spädbarn. Som har medgett att hon letat i huset efter alkohol. Som skriver att hon lätt hade druckit om någon hade hällt upp ett glas. Som skriver att hon håller på att tappa det och hon måste kontakta sponsorn direkt dagen efter. Vilket inte verkar ha gjorts.
Sen tror jag inte att ts hade rapporterat här om hon hade fått tag i alkohol och druckit (vilket jag inte säger att hon gjort). Vi vet att hon har en sjukdom där smusslande ingår.
Jag hade lätt orosanmält om jag hade vetat vem ts var. Barnet går i första hand.

Inte en orosanmälan för att "sätta dit någon". Utan för att försöka hjälpa någon att få stöd.
Klart det hade varit lättare att ta ståndpunkt om man visste att det fanns en annan vuxen. Jag varnar aw med mina kollegor när barnet var i samma ålder, barnet var med sin nyktra pappa som kunde mata med pumpad mjölk. Ts ska ju (som hon är väl medveten om) inte dricka alkohol. Kanske någon borde orosanmält mig med, jag vet inte. Har inte heller vänt mig emot en orosanmälan. Tom uppmanar ts att själv ta kontakt för att få hjälp (det kan man få ts, för många, många år sedan jobbade jag hos en otroligt trevlig och på många sätt välfungerande familj där en förälder bara inte orkade just då, då steppade kommunen in och gav hjälp 3-4 h/dag).

Klart det hade varit lättare att ta ståndpunkt om man visste att det fanns en annan vuxen. Jag varnar aw med mina kollegor när barnet var i samma ålder, barnet var med sin nyktra pappa som kunde mata med pumpad mjölk. Ts ska ju (som hon är väl medveten om) inte dricka alkohol. Kanske någon borde orosanmält mig med, jag vet inte. Har inte heller vänt mig emot en orosanmälan. Tom uppmanar ts att själv ta kontakt för att få hjälp (det kan man få ts, för många, många år sedan jobbade jag hos en otroligt trevlig och på många sätt välfungerande familj där en förälder bara inte orkade just då, då steppade kommunen in och gav hjälp 3-4 h/dag).
Det är ju dock stor skillnad mellan att en person utan alkoholism går på AW och att en alkoholist letar sprit hemma - oavsett att båda har småbarn hemma??
Det är ju inte på något vis fel att dricka alkohol när man är förälder - men det är ju ett stort problem när man har den typen av sjukdomsproblematik!

Jag hade massa jobbiga tankar och känslor med första, men jag tog hand om mitt barn (säkert överdrivet noga för jag var så rädd att misslyckas).

Nej, man ska inte vara rädd för att orosanmäla, men på forum där det oftast råder anonymitet känns det som ett märkligt drag.

• Gilla
Reactions: Sel

Vi har en person i mannens släkt som har alkoholproblem. Han sitter just nu av ett fängelsestraff efter att ha misshandlat sin partner på fyllan framför deras barn. Det är ingen ensam händelse kan jag säga utan att säga för mycket. Anmälningarna har haglat över denna människa men inget har hänt förrän han gick alldeles för långt. Det ska verkligen till mycket för att bli av med barn. Jag önskar någon sett mig när jag var barn, inte ens skolan lyssnade även fast jag berättade och hemma blev jag tystad och fick inte träffa polis eller prata.

Jag hade säkert kunnat bli anmäld jag också då jag ju som du vet mådde riktigt dåligt när jag fick min första. Hade någon kunnat kolla in i mitt huvud och sett mina tankar så hade jag säkert kunnat få hjälp mycket tidigare och sluppit en del lidande.

Jag slänger ingen skit på ts just nu alls utan bara en ren reflektion på att allt som går till soc är inte automatiskt att de tar barn, som väldigt många tror.

Jag hoppas och tror att @karamelldrottningen här bara ventilerar sina känslor, sin frustration och sin situation, UTAN att för den skull leva ut dem. Ibland kan det kännas bra att uttrycka sina mörkaste känslor i ord. Det betyder inte nödvändigtvis att man utför dem. Jag hoppas och tror tillräckligt om ts för att hon ska stanna vid tankarna. Och sen gå vidare i sitt starka jag - för sig själv och för lilla dottern!

Varför gör ni så här 😞?
P har koll på min Kivra och jag orkar inte med alla dessa frågor. Han ger sig inte.

Varför i hela friden har han tillgång till din Kivra?! Han är otäckt kontrollerande på ett vis som är enormt oroande.

Är det en sådan person du vill ha i din dotters liv? Han skickar upp ungefär alla röda flaggor som går. Han är kontrollerande, han har visat noll förståelse eller stöttning gällande din alkoholism och helt ärligt väntar jag bara på att han ska slå dig. Men även om han inte gör det så utsätter han dig för psykisk misshandel.

Du har som sagt inte bara dig själv att ta hand om numera. Och helt ärligt, det är din förbannande skyldighet att göra det som är bäst för din dotter, i alla lägen.

Varför i hela friden har han tillgång till din Kivra?! Han är otäckt kontrollerande på ett vis som är enormt oroande.

Är det en sådan person du vill ha i din dotters liv? Han skickar upp ungefär alla röda flaggor som går. Han är kontrollerande, han har visat noll förståelse eller stöttning gällande din alkoholism och helt ärligt väntar jag bara på att han ska slå dig. Men även om han inte gör det så utsätter han dig för psykisk misshandel.

Du har som sagt inte bara dig själv att ta hand om numera. Och helt ärligt, det är din förbannande skyldighet att göra det som är bäst för din dotter, i alla lägen.
Jag håller med. Är det meddelande från soc som kommit på kivra? Som flera skrivit och som du också skrivit så är det ju jättebra att de har koll på dig och kan sätta in rätt insatser. Kanske behöver ni stödfamilj etc framöver eller annan stöttning beroende på hur du mår och hur det går. Men det där är faktiskt inte ok. Jag förstår att du tvivlar på dig själv och att han verkar som en stabil part i detta, men oavsett om han har inlogg till din kivra så ska han fan inte gå in och läsa utan att du bett honom. Det är olagligt dessutom.. jag har levt med min sambo i många år och vi har barn, boende och bil ihop, ändå frågar jag honom varje gång våran gemensamma kreditkortsräkning kommer om jag får öppna brevet när han inte är hemma (jag betalar räkningarna oftast).

Jag håller med. Är det meddelande från soc som kommit på kivra? Som flera skrivit och som du också skrivit så är det ju jättebra att de har koll på dig och kan sätta in rätt insatser. Kanske behöver ni stödfamilj etc framöver eller annan stöttning beroende på hur du mår och hur det går. Men det där är faktiskt inte ok. Jag förstår att du tvivlar på dig själv och att han verkar som en stabil part i detta, men oavsett om han har inlogg till din kivra så ska han fan inte gå in och läsa utan att du bett honom. Det är olagligt dessutom.. jag har levt med min sambo i många år och vi har barn, boende och bil ihop, ändå frågar jag honom varje gång våran gemensamma kreditkortsräkning kommer om jag får öppna brevet när han inte är hemma (jag betalar räkningarna oftast).

Exakt. Jag har visserligen särbo men ingen av oss skulle öppna den andras post om vi inte blev ombedd av den andre att göra det. Han har heller inte inloggning till något, däremot vet han var jag har vissa koder nerskrivna om jag skulle hamna i koma eller dö, samt en lista över personer som behöver kontaktas. Jag har ju ingen annan släkt och vissa saker måste ju hanteras i ett sådant läge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund