Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

När är jag inte nynykter längre?
5 år? 10 år? 137 år?

Förstår inte alls hur du tänker med att @cili skulle förringa beroenden. Snarare bra att våga sätta ord på det man känner. Att man inte är ensam.

Så länge dina reaktioner på jobbiga situationer är att du genast vill dricka alkohol så skulle jag nog säga att du är ganska ny i din nykterhet.

När suget efter vin kom över dig häromdan - lät du då bli för att du är nykter alkoholist eller för att du är gravid?

Så länge dina reaktioner på jobbiga situationer är att du genast vill dricka alkohol så skulle jag nog säga att du är ganska ny i din nykterhet.

När suget efter vin kom över dig häromdan - lät du då bli för att du är nykter alkoholist eller för att du är gravid?
Både och? Eller jag vet inte. Mest kanske pga graviditeten. Att inte utsätta någon annan för mina dumma val.

Vad händer när du inte längre är gravid? Har du en ordentlig plan för det?
Regelbundet vara med på AA. Har en online grupp men skulle även behöva vara med på fysiska träffar.
Vet bara inte om man får ha med sig bebis på det?
Tyvärr inte helt enkelt få mer hjälp för mig vad gäller alkoholen.
Skulle jag få återfall ja DÅ skulle säkert nånting hända. Men det vill jag såklart inte ska ske. Utan jag måste se till att hålla mig nykter oavsett hur jag mår och omständigheterna runtomkring.

När är jag inte nynykter längre?
5 år? 10 år? 137 år?

Förstår inte alls hur du tänker med att @cili skulle förringa beroenden. Snarare bra att våga sätta ord på det man känner. Att man inte är ensam.
Ser jag till personer som jag har följt, skulle jag inte sätta en tid, utan en kombination av tid och hanteringskapacitet. Och det varierar. Ett år är under alla omständigheter att betrakta som nynykter. Att säga något annat om det, skulle också vara att förringa beroendesjukdom.

Regelbundet vara med på AA. Har en online grupp men skulle även behöva vara med på fysiska träffar.
Vet bara inte om man får ha med sig bebis på det?
Tyvärr inte helt enkelt få mer hjälp för mig vad gäller alkoholen.
Skulle jag få återfall ja DÅ skulle säkert nånting hända. Men det vill jag såklart inte ska ske. Utan jag måste se till att hålla mig nykter oavsett hur jag mår och omständigheterna runtomkring.

Jag hade ju börjat på regelbundna fysiska träffar redan nu. Innan bebisen är här.
Det som kan hända om du tar återfall när du väl har din bebis är ju att det kan sluta i att den faktiskt tas ifrån dig. Det är det inte värt.

Jo får erkänna att jag inte gått så regelbundet på AA som jag velat. Men har iaf kontakt med en därifrån och varit inne på digitalmöten.
Jag fattar att det är svårare att få rejäl hjälp, eftersom så mycket av insatserna i samhället för att hjälpa alkoholister bekostas av arbetsgivaren. Och är dyrt för privatpersoner, och du har tydligen inte heller de resurserna i ditt företag.

Men även om du fått ett program att följa av en arbetsgivare, så hade det varit du som måste göra jobbet. Och möten hos AA hade ju väldigt sannolikt ingått.

Det är oroande att du tar så lite hjälp. Tyvärr.

Vad är det som tar emot med att gå på AA? Ett sätt att visa dig själv att du tar nykterhet på allvar är ju faktiskt att använda dem så intenstivt du bara kan.
Det har blivit krångligt ta sig dit. Parkeringen har de tagit bort och lite långt gå just nu för mig med tanke på foglossningen. Annars är det inte jättelångt från stationen men allt sånt har blivit mycket svårare för mig nu.
Måste spara krafterna och kroppen till alla måsten.

Det har blivit krångligt ta sig dit. Parkeringen har de tagit bort och lite långt gå just nu för mig med tanke på foglossningen. Annars är det inte jättelångt från stationen men allt sånt har blivit mycket svårare för mig nu.
Luktar lite bortisar...
Jag förstår att det kan vara knepigare nu när du har ont, men din nykterhet är faktiskt viktigare än i princip allt annat.

Det kommer nog inte att bli särskilt mycket lättare sen, är jag rädd. Jag tror att det är viktigt för dig att redan nu få in i schemat att du tar dig dit oavsett vad. Nykterheten är, i ditt läge, det största måstet av allihop. Det är lite bekymmersamt att du inte räknar den som ett måste.

Du kanske kan ta taxi? Få skjuts? Samåka?
Se möjligheter att lösa det problem som du måste lösa.

Jag tänker att om du orkar sköta ett fysiskt arbete så orkar du nog gå en liten bit mellan parkering/station och lokal? Det är jätteviktigt att du inte tillåter dig själv att missa!

Det är just det jag inte kan längre.

Nej men det har ju inte varit ett problem tidigare. Som jag förstått det har du inte gått regelbundet innan heller. Trots att fysiken inte satte stopp?
Det här är ju såklart inte vår business. Men det är ganska oroande att läsa det du skriver eftersom du faktiskt snart ska ta hand om en bebis. Jag är helt säker på att du kommer lösa en bebis helt galant. Men inte om du börjar dricka igen. Du kan inte dricka någon gång ibland. Det fungerar inte. Och du måste ta din nykterhet på största allvar. Särskilt när det kommer sådana tankar som i veckan. Du måste själv göra det jobbet.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 859
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 309
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag... 2
Svar
30
· Visningar
3 150
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken hundras?
  • Uppdateringstråd 31