Inte ett steg framåt!!!

T

titi

En vännina till mig har en nordsvensk som är istadig på det sättet att han vägrar gå. Det tog ca 8 månader för ägaren att få honom att röra sig framåt och nu är det bara hon som kan rida honom...
Han gör inget och man kan inget göra med honom. Det går inte att backa eller vända honom.Ibland kan man leda honom men det är inte alla gånger!
Vad kan man göra? Är det bara att vänta ut honom eller finns det andra sätt?
Finns det någon som har lite tips och råd?
 
OJ! det där verkar vara trögt.
Kan inte någon gå bakom och mana på pållen om han nu inte sparkar.
Har hästen ledsnat på tillvaron månne.
Hästen måste få något roligt att göra,ibland får man väl ta i med godis om inget annat hjälper.Det går ju att minska ned på när det hela funkar.
Mycket beröm när pållen går framåt.
Hoppas verkligen att det går framåt. :rofl:
 
hej.

jag har också en nordis som jag har ridit in själv, han var nästan så där när jag fick honom, fast han vägrade bara att gå åt vänster.. knas.. om jag bara kunde komma ihåg hur det var jag gjorde för att få bort det där! jag va bara tio år när vi köpte honom, har ni testat med att ha någon annan häst med som går före ??
 
han är helt frisk. Det spelar ingen roll om en annan häst går före han står där han står... godis hjälper några gånger sen struntar han i det med. :(
 
Att vägra gå är ett av hästarnas försvar,

Flykt, frysa och anfall är hästarnas försvar. Av dessa är just frysa det svåraste att rätta till, tycker jag.

Vet inte riktigt hur du ska göra. Vänta ut honom om det är möjligt. Volta och gå fram. Ett rejält rapp med spöt ( o ve nh-människor). Ha en häst framför. Inte ge dig förrän du nått dit du vill, och då sätta upp små mål i taget.

Ja, inte är det lätt! :smirk:

Mvh Norrland
 
jag tror jag svimmar, ge honom absolut inte ett rapp.
en redan osäker häst kan förvärras avse värt,man måste försöka på andra sätt, våld löser inget banar bara väg för mer problem på sikt.
däremot om problemet känns övermäktigt boka tränar tid hos problem lösare men se till att bra referenser finns det finns så många "hemma tränare och det ska man nog se upp med.ibland kan miljö och tränar byte lösa problemen. i bland går det ju inte att bryta de banor man är inne i .
och behöver en tillfällig hjälp.
för att sen ta upp träningen tillsammans igen.
men tveka inte att be om hjälp det finns nog med förstörda hästar i omlopp.(dom föddes ju inte så)
jag menar inte att din är det bara att det tål att tänkas på, jag har själv haft en del problem hästar som jag tränat och som blivit bra igen,men inte har då jag använt bestraffningsmetod, bara beröm, minsta rätt de gör beröm. ju stabilare de blir ju mindre godis,(om du förstår) behöver dom.
men var noga beröm verbalt och kanske en liten bit då och då med ex,ordet duktig tillslut strävar dom efter beröm, den positiva uppmärksamheten. :D
 
Vilket problem, jag hade en häst som stod blickstilla, riktig åsna, men det gör hon inte längre.

När jag började leda våra unghingstar från en hage till en annan, så tog jag med ett äpple, satte på grimma grimskaft och ledde dem med ett äpple i handen, när vi var framme var belöningen ett äpple ( som åxo är nyttigt) morot går säkert, men äpple är en självklar favorit. DE var inte jobbiga att leda från början, men ibland ledde jag dem med ett äpple i handen och det gjorde det bara bättre och bättre, nu ropar jag på dem och de kommer gående för att få ett äpple.

En anna grej är att göra det så obekvämt för hästen när den inte vill gå fram, genom att rubba balansen. Ta i grimskaftet och gå åt sidan som om du skulle gå ett annat håll, eller tillbaka, då flyttar hästen sin tyngpunkt och rör sig, beröm mycket!!
Hästen hals är en balans stång, med halsen hittar hästen sin balans och gör man något som gör att hästen inte kan balansera med halsen, flyttar den sig.

OM han är svår att ridas fram, ja då är det fel på inridnignsättet, börja om från marken och lär hästen att gå fram på ett kommando, det finns mycket för att kunna lösa problem, det gäller bara att hitta ett sätt till denna mannen, vad ni än gör, bli inte förbannad då har hästen vunnit.


Lycka till
 
Lägg ner Liselott... Vad vet du egentligen om ifall hästen är osäker? Hästar som har lärt sig att den kan bestämma över matte eller husse kan oxå göra så där... Har du aldrig upplevt sånt?
Svimma tycker jag du ska låta bli för det mår man inge bra av.. Tro mig, det har hänt mig ganska ofta på siståne... :smirk:

Ursäta om jag verkar otrevlig.. Men jag tycker det verkar som att förr fanns det istadiga hästar som tog kommandot över husse och matte tills dom kom på att dom borde be någon kunnigare människa om hjälp.. Nuförtiden är alla stackars hästar psykiska vrak som måste gå i terapi för det är så synd om dom som inte får sparkas eller bitas eller springa över människor...

Kalla mig djurplågare om du vill men jag tycker inte det är kul att behöva ha hjälm och säkerhetsväst på mig för att rykta min häst för att där han växte upp så fick han bestämma...
 
Mitt tips

Tåålamod. Jag hade försökt leda hästen. När hästen går ett eller två steg så går man fram och ger äpple och eller smeker/kliar man, mage etc. Sen ber man om ett/två steg till.. äpple/gos. Sen går man tillbaka till stallet. Om det tar en timme eller två så låt det göra det då - ge inte upp! Vi människor tröttnar naturligt mycket snabbare än hästarna, så man måste komma över den tröskeln så även hästen tycker att det är tråkigt att stå stilla. Antingen senare på dagen eller en annan dag så provar man igen - fast gör det i tre omgångar istället för två (gå/mys, gå/mys, gå/mys), sen till stallet igen. BLI INTE ARG någongång - om nu inte hästen försöker vara elak mot någon alltså. Gör detta tills hästen kan gå längre och längre. Jag hade inte ens försökt rida hästen under danna tiden för något är ju väldigt galet i relationen häst/människa just nu. Var glad för de små, små framstegen. Tåler man sig under detta så ska du se att framstegen accelererar snabbt - plötsligt kan man gå riktigt långa rundor. Jag hade dessutom kollat utrustningen- en taskig sadel kan ju göra att hästen inte vill gå t ex. Skit i att ha sadel på under dessa övningar.

Pisk tror jag inte är någon hit - du kommer troligen att få en ÄNNU mer svårflyttad häst - Nordsvenskar är ofta så pass tåliga att till slut skiter de även i pisken och vad har du då? BARA ett försvunnet förtroende som tar tid att bygga upp på nytt.

Lycka till!
 
Re: Mitt tips

ägaren till hästen kan rida, det är så fort någon annan ska upp på ryggen som problemen börjar.Möjligt att det är en ledarskaps grej. Några ideer om hur man stärker ledarskapet?
 
ja du APPACHE det är inte lätt att tolka ditt sätt att skriva på annat än otrevligt :devil:
men nu menar jag inte att man ska gulle gulla med hästar , man måste absolut ha en disiplinerad djurhantering.
men det trodde jag inte att jag behövde säja, för vill man gulla finns söta kaniner mm att tillgå ,då behöver man väl inte 500 kg häst.
jag har då aldrig under mina 23 år behövt vara rädd för hästarna jag haft .en sund och logisk hästhållning brukar räcka,
till dej vill jag bara säja LUGN jag talar bara för mig själv.jag för inte din talan så du behöver inte hetsa upp dej.. inte bra om man har problem med yrsel
till er alla ha en bra dag :rofl:
 
Nu ska jag flika in här och berätta att jag hade det ungefär likadant .
Hon kunde gå helt vanligt och tvärstanna och blåvägra röra sej ett enda steg ,vände man till hemväg blev hon genast pigg och framåt igen men vände man igen så stod hon där hon stod . Jag väntade ut henne ,hon kunde stå i en kvart och gå ett par steg och sedan stanna igen ,tog hon eget initsiativ till att vända så fick hon snurra tills hon ville stanna ,och jag drev henne runt ett par varv till .
Slog jag henne (då var jag en ridskolegli som inte visste annat) så blev det en annan disskusion iomed att slog man henne slog hon tillbaka ,då slog hon mot spöet och blev nästan anklagande .
Som att jag inte kan bättre än att slåss om hon visar lite vilja ,fy fan va pinsamt (för mej) ,jag som är det smarta djuret av oss två må ju kunna vara liite envisare .
Så man väntar och väntar tills hästen behagade röra fläsket framåt igen (detta var också Nordsvensk ,jag rider bara nordisar och ponnyer ,gillar psyket :cool:) .

Fast nu är det så här också att alla hästar har sin egna historia och anledning att stanna ,min frös inte ,hon mätte vilja .
HUR reagerar hästen när man rider ,i VILKA sammanhang blir det såhär ,SLÅR ryttaren ,VAD händer då ,går hästen problemfritt NÅNSIN .
Läs av hästen ,försök inte leda honom för det innebär att han går (precis som med annan bestraffning) att han går av tvång ,jag vill iallafall inte rida en häst som gör som jag säjer annars... ,utan jag vill rida en häst som går framåt för egen maskin och har roligt .
Det där är inte roligt .

Men av just viljemätning kan jag säja att kommer man nära en SÅN häst ,en häst som har vilja och vet hur man använder den och verkligen vill veta vad du är gjord av innan den gör som du vill -då har man en häst som ger 150 % varje dag .
Hon var den jobbigaste häst jag stött på i 1½ år men de sista *ljuva* åren var det bästa jag upplevt på en häst .
Vad jag än bad henne om ,visste jag att hon kunde och styrde henne över ett hinder exempelvis som hon inte vågade över förut och hon går över och får ett självförtroende som inte är av denna världen .
Total tillit ,alltid glad ,alltid positiv ,svarade på allting ....fan vad jag saknar henne .

*sidospår jag vet ;)*
 
Hejdu Liselott.. Rädd har jag inte ofta varit men respekt har jag haft och har fortfarande för mina djur.. :) Men det kan ha lite eller inget med det här att göra.. Bara så att jag ibland blir en smula irriterad när jag kollar på forumen här på buke.
Du är som man säger gammal i gamet och då borde även du ha upplevt fenomenet med hästar som tagit kommandot över sina ryttare även om det aldrig hänt dig???
Mig har det defenitivt hänt.. Min första ponny jag hade sparkade efter mig en gång i spiltan.. (Eller vad han nu sparkade efter) Jag var inte gammal då och av naturliga skäl så backade jag bort från honom. Efter det sparkade han varje gång jag skulle gå in i spiltan. Aldrig efter någon annan, bara efter mig..
Inte förrän jag gick långa omvägar runt min egen ponnys spilta, gick jag till min ridlärare och erkände att jag behövde hjälp med en sån simpel sak som att gå in i en spilta... :crazy:

Jag ber om ursäkt för att jag tog ut irritationen på dig. Men det jag egentligen försökte säga var på ett ungefär att det inte finns några genvägar eller något facit för hur den enskilda hästen fungerar, vilket ibland verkar vara den allmäna åsikten... :bump:
 
Jag hörde detta tips en gång: En häst ville inte gå ifrån gården. Då testade man att ta hästens två kompisar från hagen, sadlade alla tre, ryttarna satt upp, sedan fick kompisarna galoppera iväg från stallgården - men den istadiga hästen fick stå kvar. Detta upprepades några gånger, den istadiga hästen ville reflexmässigt följa med när kompisarna sprang iväg, men hölls kvar av sin ryttare. Tillslut stod han och stampade på stället och ville iväg! Då äntligen fick han galoppera iväg med de andra och springa så fort han ville! Samt fick massor av beröm förståss. Sedan var det inga problem att få honom att gå från gården. Ägaren var sedan noga med att ge beröm, samt att rida "roliga" turer i skogen med mycket galopp för att liva upp hästen så att den skulle förknippa ridturer med något riktigt roligt!
 
Inte för att jag förespråkar att man ska spöa hästar, men hur tror du en tränare kommer lösa ett sånt här problem? :smirk: Genom att prata med hästen? :idea:
Tränaren kommer med största sannolikhet använda bland annat spöförstärkning! Och beröm, godis mm.
 
Har precis samma problem med min häst och där är det bara en ledarskapsfråga som spökar. Gick så långt så att jag inte ville rida eller göra någonting med honom.
Han stannade helt plötsligt när man ledde/red honom, vägrade gå ett steg. Försökte rubba honom med smackningar, mutor etc men inget fungerade. Något som fungerade var att gå åt sidan, då tog han ett steg åt det hållet för att stabilisera sig och sen så stannade han igen. Som en sista utväg var det bara att ge ett rapp med grimspöet på rumpan, då gick han iaf tre meter innan han stannade. Det kunde ta en timme innan vi kom fram till stallet från hagen. (Tyvärr) är min häst inte dum, utan när han insåg att det inte gick att stanna, försökte han springa förbi mig istället. Och det var inte så kul med en springande stor häst runt om sig. I alla fall. Nu när sommarlovet kom och jag kände att situationen var ohållbar så satsade jag allt eller inget. Jag satte hårt mot hårt för att visa att det var jag som bestämde. Stannade han, så gav jag mig aldrig, han skulle fram, ville han springa, så fick han springa runt mig tills han tröttnade. Efter ett tag lärde han sig att lita på mig och nu kan jag bara ropa på honom så brukar han komma och möta mig.
MEN,
Om han har en ryttare som låter honom göra vad han vill och inte vågar säga ett pip utan ger upp så blir han så igen och ska stanna och testa en. Men nu har jag hittat en jätte bra medryttare som verkligen vågar rida honom ordentligt och allting funkar.
Om det är ett ledarskapsproblem måste man lösa det fort! Annars blir det bara mer problem! Om ni har prövat alla "snälla" sätt är det bara hårt mot hårt som gäller. Antingen går han framåt eller så får han ett helvete när han står stilla och massor med beröm och eftergifter när han går framåt. Min häst gav sig när han insåg att det inte gick att bete sig som han gjorde längre. Nu menar inte jag att man ska sitta och piska hela tiden. Det är ungefär som när man ber sina syskon göra något, Jag ber snällt en gång, mer irriterat nästa gång och sista gången skriker jag... :) Det gäller att hitta mellantinget. Jag vill bara säga till en gång och då ska han lyssna.

Nu när allting har blivit bättre har vi en jätte bra relation och han blir tom glad när jag kommer och ropar på honom (han är nog den enda som gillar min skärande röst... :D)
Lycka till!
 
Kolla upp sadeln om den klämmer till konom när han går kanske han vill stå stilla för att det inte ska göra ont i hans rygg.

/Kung Tulle
 
Ont har han inte... det är redan kollat. Är nu säker på att det bara är "dumheter" Han bryr sig inte ett dugg om ifall hans häst kompisar försvinner,nåogon går bakom eller framför, lockar med godis etc. Han står där han står...
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
338
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp