Inte i skuggan.....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare super mario
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 010
S

super mario

Har ett bra tag nu klurat på ett fenomen. Varför står nästan alla hästar mitt i solen och mitt i den gräsfria fläcken som brukar finnas i hagar hur stora dom än är och steka sig hela dagen för att senare på kvällen gå i väg in bland träden och beta?
Har ni andra samma uppfattning? Min kompis hästar står och ligger mitt i solen när det är som varmast och på kvällen är de bland träden. Har även sett massa andra hästar göra samma sak. Varför?
Pratade med en gammal hästkarl som hade en teori om att den gräsfria fläcken som brukar bli i hagar svalkar eller avger mer svalka än gräsbevuxen mark och därför går de inte in i skuggan?
Vad tror ni?

Sv: Inte i skuggan.....

Mina står också på en 5x5 meter kal fläck när det är som varmast. Fast jag tror att det beror på att den där fläcken är högst belägen i hagen och den har blivit kal just på grund av att hästarna gärna står där. :cool:
Det blåser lite där ibland, och så har man en jättebra utsikt åt alla håll.

Immer

Jag tror också att hästar klarar värme bättre än vad vi tror. Det är snarare flugorna som är jobbiga. Vi har massor av olika sorters otäcka flugor här. Jag tror nästan att det är därför som mina står under träden. Det gör de nästan alltid soliga sommardagar om de är ute, jag brukar ta in dem. Sedan går de och betar när det är molnigt och på kvällen.

En tidigare kamel gick på ett väldigt bra bete med kulle (rätt brant och högt), stekande sol, damm, vindskydd och en härligt lummig, svalkande hörna. Den sistnämnda som gjord för flocken att sova i under lunchtimmarna. Slött vifta svans i grannens mule och njuta av svalkan.

Och vad gör de dumma djuren?! Jo, ställer sig mot ena väggen på vindskyddet och STEKER sig i runt 60 graders värme?! Solsting? Kokning i lilla geléhallonhjärnan? Tilläggas bör att det inte fanns något tilltalande med just denna hörnan, långt från vatten, inget gräs, bara vindskydd och totalt lä och hetta, hetta, hetta...

Hästarna gör så för att dom ska göra oss förvirrade :angel:

Nej men jag tror att de tycker det är rätt skönt att bara stå i solen och slappa. Dom är ju trots allt lite lata dom små djuren ;)

Hästar är stäppdjur... hur många svalkande trän finns det på Pampas, pustan o prärier? Inte är det mycket till skugga, och det är nog varmt där med.

Dessutom är hästar härdiga mot kyla... (må vara inte i kombination med väta och blåst). Snacka om att vara anpassningsbara!

Har sett mina pållar göra desamma. Oavsett väder så står de på samma favoritfläck. Tror vi klemar med dom aldeles i onödan :rofl:. Fast visst tycker dom det är skönt att komma in i stallet mitt på dan när det är hett ute. Kanske har det med trygghet att göra - var dom har mest uppsikt över omgivningen ?

Senast ändrad av en moderator:

Nu var det extremt länge sedan det känsliga, tunnhåriga, tunnskinnade fullblodets förfäder vandrade på stäppen. Säkerligen kunde stäpphästarna klara sig med stora bölder i sadelläget, även om de gjorde ont. Däremot är det ju lite svårt och framförallt onödigt med ridhästar, att få variga bettböder där utrustningen ska ligga.

I princip håller jag med dig, hästar klarar en hel del, men att man ALLTID måste se till individen och vad man kräver av hästen innan man avfärdar välbefinnandeåtgärder med bortklemande trams.

Nu var det extremt länge sedan det känsliga, tunnhåriga, tunnskinnade fullblodets förfäder vandrade på stäppen. Säkerligen kunde stäpphästarna klara sig med stora bölder i sadelläget, även om de gjorde ont. Däremot är det ju lite svårt och framförallt onödigt med ridhästar, att få variga bettböder där utrustningen ska ligga.

I princip håller jag med dig, hästar klarar en hel del, men att man ALLTID måste se till individen och vad man kräver av hästen innan man avfärdar välbefinnandeåtgärder med bortklemande trams.

Med risk att reta upp någon.
Jag tror att det är bäst att gå någon medelväg. En del har sina hästar ute i alla väder för det ska de tåla. Andra har dem inne nästan alltid för de klarar inte att vara ute för länge.
Mina hästar vill komma in ibland. Det beror inte på att de får mat när de kommer in. Det får de visserligen men hagarna är fulla av mat. De tycker ändå om att stå inne några timmar varje dag. Det är jag helt säker på. Om jag sedan klemar bort dem. Ja då gör jag det - jag bryr mig inte.

Ja, som du ser håller jag med dig. Vi har två djur, ett som absolut inte klarar av att vara ute dygnet runt om man vill ha något annat än ett tanigt vrak, en som utan att blinka skulle kunna tillbringa dygnet ute och vara nöjd med detta.

Ändå får skogsbaggen komma in på natten, för att klenisen kräver det. Jag tror inte skogis lider av att komma in, så mycket som klenis hade gjort av att gå ute...

Don efter person, ungefär...

Håller med, det skiljer från individ till individ, vad det beror på kan säkert variera med. Det jag reagerar över en sådan här dag är att det har regnat hela dagen, men går de in och tar skydd av skog eller annat? Nej, de står mitt ute och hänger eller betar. Inte behöver jag vara orolig i allafall att de tar skada...

Regn är ju oftast det väder betande hästar tycker bäst om (så länge det inte blåser smådjävlar). Våra betar som attan, tycker det är skönt med svalkan och avsaknaden av smådjur.

Våra hästar brukar oftast gå in i skogen under träden när det är varmt. De går fram och betar när det är svalare.

mina pållar är också i solen när det är varmt. jag undrar också ibland varför. för de uppskattar om jag tar in dem när det är som värst. då somnar de direkt när jag tar in dem. en av dem blundar till och med och sänker huvudet om man försöker ta ut honom igen för fort - visar att han vill vara kvar inne.... men i solen står de likförbenat när de är ute... djur är lustiga. det kanske är för att när de är så sega så känner de att de vill kunna överblicka sin omgivning??? hellre värme än att vara utsatt för fara? bara en teori....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 122
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 033
Senast: Svartkatt
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 564
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka