Inte kär längre

ossjdevon

Trådstartare
Jag och min sambo är inne på vårat 5:e år tillsammans. Jag tycker han har varit frånvarande den senaste tiden, men tänkte att det kanske hade med annat att göra.

Men så häromdan berättar sambon att det har varit en jobbig och förvirrande tid för honom (ca 1 månad nu) då han känner att han inte längre är kär i mig men han älskar mig fortfarande och kan inte tänka sig att ha ett liv helt utan mig. Han känner att vi är som bästa vänner men han har inte längre den där lusten att komma hem till mig t.ex. efter en dag i skolan, och ingen större sexlust heller. Småsaker vi brukade göra (som en hejdå puss) kommer inte längre naturligt för honom. Han vet inte riktigt vad det här betyder eller vad han vill. Men lusten för något romantiskt finns liksom inte där.. (Inte varit överdrivet stor innan heller..)

Jag älskar honom mer än något annat och kan inte tänka mig ett liv där vi inte är tillsammans. Självklart gör det ont i mig att få höra detta men samtidigt vill jag inte ge upp om oss, vi har båda varit så säkra på att det alltid ska vara vi. Och alla förhållanden går ju upp och ner ibland.

Just nu har vi det dessutom bättre än nånsin (tills han berätta nu då) vi har innan kämpat med saker, t.ex. bott med min mor i flera år innan vi tillslut kunde bo själva. (Vill inte gå in mer på detalj) Men det var aldrig något problem för honom.

Hur som helst så har han nyligen tagit tag i studierna igen också och börjat ha mer egentid, börjat träna igen osv.. Samtidigt är jag färdig med mina studier och har börjat jobba.

Min tankegång är att han kanske helt enkelt är stressad över studier, behöver mer ensamtid eller också att det är nyförälskelsen som helt enkelt svalnat. Jag antar att tid får utse vad detta menar och vad som händer.

Jag ville nog mest skriva av mig och ha någon att prata med då jag inte vill prata med någon vän eller så om just detta. Tror det blir lite för verkligt, samt att jag tycker detta är något mellan oss och inget våra gemensamma vänner ska skvallra över. Självklart pratade/pratar vi om detta tillsammans. Men jag känner att för min del kan det ändå vara skönt att få höra någon annans liknande historia eller så.

Jag vill verkligen att det ska bli "bra" igen. Jag vill inte ge upp och förlora allt vi har, för min del är han min stora kärlek och kommer alltid vara. Men just nu är jag livrädd... Vet inte vad jag ska ta mig till alls.
 
Jag håller som vanligt inte med om detta.

Och jag skrev från början ett ...eller?! Efter det där, vi har aldrig haft något sånt här "problem" innan och vi bråkar i princip aldrig. Men sen finns det väl olika sett att se på det beroende på hur man tolkar meningen också, allt kan ju inte vara solsken och rosa moln varenda dag i ett förhållande
 
Jag tycker att det låter som att du har en ärlig och schyst sambo! Dessvärre tror jag inte att det är mycket du kan göra åt om hans känslor svalnat. Oavsett vad det beror på så har de ju just svalnat och du kan nog inte göra mycket annat än vänta och se. Och fortsätta ha den goda kommunikation ni faktiskt verkar ha.
 
Har varit i samma sits. Hans känslor hade slockat, och mina hade svalnat lite. Vi försökte få igång det igen - för vi älskade varandra. Vi har aldrig varit så nära och öppna mot varandra som när vi höll på att göra slut. Jag ville mer än han, men fick ganska snart acceptera att det var över. I slutänden var det ingen mening med att piska en död häst. Det var det tuffaste uppbrottet jag varit med om. Det tog över ett år för mig att läka. När vi var mitt i det sa mitt ex en gång att han önskade att vi levde förr i tiden när man gifte sig och skilsmässa inte fanns. För då hade vi kunnat fortsätta vara tillsammans, men idag har man ett val.
Kanske en fånig sak att säga, men så var det för oss. Vi ville så gärna vara kära i varandra - så som det var innan, men det gick inte att få liv i det igen.

Jag resonerade som du, att det inte alltid behövde vara guld och gröna skogar. Men idag ser jag att även om det kan gå upp och ner i ett förhållande så måste det finnas en romantisk kärlek. Jag och mitt ex hade aldrig några konflikter. Vi har bästa vänner och livet rullade på! Men det var nog, för oss, en bidragande faktor till att känslorna dog ut.
 
Jag gjorde slut med mitt ex för att jag inte var kär längre. Jag kände mig taskig mot honom när jag var med honom utan att vara kär. Han tyckte dock att det enda taskiga jag gjorde mot honom var att göra slut, men jag hoppas han tar sitt förnuft till fånga. Jag tycker alltså som @Lovisaleonora.

//r
 
Håller inte med om att ett förhållande måste vara 100% helt perfekt som taget ur en saga hela tiden. Det är inte realistiskt. Livet händer.

Jag kan svajja ganska mycket i mina känslor om jag inte mår bra (sjuk, stressad, för mycket att oroa mig över som sjuka djur etc). Jag älskar alltid min pojkvän men det är som att jag inte har tillräckligt mycket energi över för att vara kär. Alla mina ressurser går åt för att bara ta mig igenom vardagen och göra sånt jag måste göra. Känslan går över när jag mår bättre igen så jag har lärt mig att det bästa är att inte göra någon stor grej ut av det (tex göra slut, fundera, analysera). Det ångrar jag bara sen. Tycker också det hjälper att styra upp lite extra romans. :)

Din sambo har ju plöstligt fått mycket förändringar i livet så om ni fortfarade känner att ni älskar varann tycker jag att ni ska ge det lite tid. Och försök att ta initiativ till närhet och sex även om han inte gör det, kanske han vaknar till lite och glöden väcks igen. Mimra om romantiska saker ni gjort, ta en weekend på spa, ridläger eller vad ni nu tycker är kul. ;)

Kommer han inte på banan igen efter några månader eller den tid du känner är rimligt så är det tyvärr inget du kan göra för att ändra hans känslor, men då har du iaf försökt och gett er en chans.
 
Men det är det väl INGEN i den här tråden som påstått?
Nej exakt! Jag antar att @Centaur tänker på mitt tidigare inlägg. Med det menar jag att det är väldigt vanligt att folk har ett halvkasst förhållande och så säger de just att "Jamen det ska vara lite upp och ner i ett förhållande" eller nåt liknande. Jag har skrivit om detta i flera relationstrådar (ofta där folk lever i en jättesorglig relation, men är kvar just för att de hört så mycket om att det ska vara så).

Men taget ur en saga? Nej. Det är nog inte realistiskt.
 
. Med det menar jag att det är väldigt vanligt att folk har ett halvkasst förhållande och så säger de just att "Jamen det ska vara lite upp och ner i ett förhållande" eller nåt liknande. Jag har skrivit om detta i flera relationstrådar (ofta där folk lever i en jättesorglig relation, men är kvar just för att de hört så mycket om att det ska vara så).

Men taget ur en saga? Nej. Det är nog inte realistiskt.

Jag håller med dig helt! Jag tycker att visst kan livet i sig gå upp och ner och vara jobbigare ibland men kärleken ska alltid finnas där. Jag vet inte varför så många tror att det ska vara så?
 
Jag håller med dig helt! Jag tycker att visst kan livet i sig gå upp och ner och vara jobbigare ibland men kärleken ska alltid finnas där. Jag vet inte varför så många tror att det ska vara så?
Jag hade tänkt skriva det jag just skrev (men orkade inte ). Alltså livet kan suga ibland, men inte förhållandet. Då livet suger orkar man tack vare förhållandet, inte tvärtom.
 
Nu har väl chocken lagt sig, det värsta i alla fall. Tack för alla svar!! Jag var väl inte riktigt ute efter någon debatt om vad kärlek är eller om ni tycker vi borde göra slut osv... Utan ville mest skriva av mig och höra från andra om liknande situationer.

För att förtydliga lite också, ingen av oss har sagt att vi vill göra slut. Vi vill båda fortfarande vara med varann, han är lika förvirrad som jag över det här och vet lika lite om vad det betyder. Men vi fortsätter prata om det och nu när han ändå har berättat så känns det mer som vanligt igen, jag upplever han inte som frånvarande längre. Men det är väl för ångesten försvann nu när han har berättat, istället är det väl jag som har den nu. Är fortfarande livrädd att han ska lämna mig. Men vi får helt enkelt se vad som händer med tiden. Ska försöka att inte oroa mig för mycket utan njuta av tiden vi faktiskt har tillsammans.
 
Jag skulle av egen erfarenhet kunna säga att det kanske är så att när en jobbig period börjar lugna ner sig så tar man varandra för givet och är inte lika passionerade angående förhållandet. Man blir lite slapp och kanske får tankar på att det går att få det bättre istället för att lägga energi på det förhållande man redan har (och uppskattar!). Jag och min pojkvän gjorde slut i en månad av anledningen att vi älskade varandra men att han kände att det inte var passionerad längtan varje gång man är ifrån varandra. Det var värsta månaden i båda våra liv tror jag innan vi insåg att om man verkligen älskar varandra så finns det nog sätt att "hetta till det" så att man får känna den där nykära känslan igen. Skulle aldrig rekommendera en paus egentligen (sa direkt efter vårt uppbrott att paus är det värsta som finns pga att man lever i ovisshet men nu i efterhand tror jag att det var vår räddning :p) men ni kanske behöver lite tid ifrån varandra för att känna längtan igen? Eller kanske hitta på någon aktivitet/åka på en resa för att komma ifrån den där slentrianmässiga vardagen en stund och bara tänka på varandra. Oavsett vad som händer så kommer det säkert bli bra, livet är tufft ibland men det kanske är nödvändigt för vad som sker längre fram kanske blir ännu bättre än det nuvarande.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 210
Senast: Whoever
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 245
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
298
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp