inte lika AR-dominerat här längre?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare em76
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 468

em76

Trådstartare
Läste tråden om vad ni/vi tränar på nu och andra trådar och får känslan att det inte är lika mycket renläriga AR/BBryttare här nu som det var förr, då var uteritter, hoppning, framdelsvändning, skänkelvikning, lättridning bannlyst. Är det nytt folk här eller har gamlingarna tänkt om?

Sv: inte lika AR-dominerat här längre?

Själv har jag varit på kurser för BBelever men rider inte ren AR utan mer traditionell ridning (sådan som lärs ut av SvRF utbilning) blandat med isländsk.

Kan bara svara för mig själv. Är ingen barockryttare, men har deltagit i några clinics för kända och halvkända barockare. Har inte mkt till övers för det jag sett hittills, men det känns som om här är enda forat man kan bryta ner rörelserna i sina minsta beståndsdelar utan att bli utskrattad och hånad för att man inte fattar ridning inom loppet av två sekunder. Här finns också människor som verkar vara intresserad av utvecklande ridning, sådana som gärna skriver upp sig på tai chi-kurser od bara för att lära sig mer om sin egen kropp och koordination. Dvs sådana som det ger lite i utbyte att diskutera med.

Eg borde jag varit på Dressyr, antar jag, men där förs inte de diskussioner jag är intresserad av.

Som svar på din fråga - även BB utvecklas. Nuförtiden tror han ju på ett stöd (en kontakt, annars får man väl mobben på sig) på ytter, halvhalter osv. Och jag tror verkligen inte att ngn barockare ngnsin uttalat sig neg om uteritter? Det är väl lektion 1a i ridning - att hästen ska ha ett omväxlande arbete för att utvecklas?!

BB har talat om kontakt på yttertygeln (och öht kontakt med handen) sedan förra århundradet. Men många verkar missa det.
Men om man komemr med en för kraftig kontakt blir det ju så att man ett tag gör det motsatta felet, tyvärr verkar många fastna på halva vägen. Inte bara vad gäller kontakten.

tyst skrev:
BB har talat om kontakt på yttertygeln (och öht kontakt med handen) sedan förra århundradet. Men många verkar missa det.
Men om man komemr med en för kraftig kontakt blir det ju så att man ett tag gör det motsatta felet, tyvärr verkar många fastna på halva vägen. Inte bara vad gäller kontakten.

Precis, precis :bow: det är så många som missuppfattar honom eller tolkar honom fel. Beror det på viljan att hitta fel eller annat :confused:

Ang uteritter så finns det AR ryttare som av olika anledningar inte rider ut på ett tag om man har en häst som man verkligen försöker använda så lite skjutkraft som möjligt under en period. Sen kan det bero på att man har en häst som kanske har lätt för att bli spänd eller så. Tror dock att det flesta här faktiskt rider ut på sina hästar.
Förresten, hur många av oss här har ridhus eller ens ridbana? Inte jag i alla fall, och inte många av mina kamrater heller.

Tror att AR ryttare rider ut betydligt oftare än tex dressyrryttare. I alla fall om jag jämför med ryttare i mina trakter.

Då ber jag om ursäkt, har hört hans elever uttala sig i detta ärende.

Jag e allt kvar:D rider fortfarande inom AR s principer;) men e inte inne på barock forumet ngt alls typ fick se denna tråden av en slump :P

Jag har själv aldrig upplevt att folk dragit till dessa ytterligheter som du pekar på?! Men det är mycket möjligt att jag har missat det helt.

Sen tror jag också att man utvecklas, jag tror att många har upptäckt att det inte finns endast en sann väg, utan att det ena inte utesluter det andra.

Själv har jag aldrig varit rabiat, utan har försökt plocka kunskap från olika 'läror' och 'guruer'. Jag väljer att rida på det sätt som passar mig och min häst och detta innehåller bla. uteritter. Att jag sen i många fall väljer att följa "en akademisk lära" är en annan historia.

Att jag inte rider framdelsvändingar och skänkelvikningar som 'moment' är just för att det inte för tillfället passar sättet jag och min häst vill träna.

Och hoppning, det är ju mest bara livsfarligt ;) .

KatrinW minns jag var emot uteritter. Vart har hon tagit vägen? Hon skrev bra.

Eg tycker jag att det blir mer pajkastning än givande diskussioner på den här sidan. Många som känner att dom hittat sig grej har nog inte längre behovet att prångla ut sin "nya" kunskap till folk som inte söker den typen av ridning utan har sina fasta åsikter redan. Då får man nog ut mer av att diskutera med sina lärare och kurskamrater, och mellan träningarna prata per telefon..

(har förstått att det finns ordentliga avarter av den akademiska ridningen som har gett en ful bild i mångas ögon)

Det är likssom svårt att förmedla sig med ord på nätet tycker jag. Mycket lätt att det misstolkas eller att viktiga bitar missas. Står man och ser på ett ekipage på träning är det likssom lättare att fundera och diskutera problem.

Jag är nu helt övertygad om hur bra den här ridningen är för mina hästar, både travaren och araben utvecklas utan att bli skadade och vi får sådana aha upplevelser som inte kan förmedlas här. Men vännerna som känt samma med sina hästar pratar jag med och kan hitta lösningar när det knyter sig.

Många trådar har blivit en tävling i bästa argumenten och sakligaste, mest dräpande framställningen av en tanke eller övning. Kul att läsa men till slut blir det tröttsamt....

*använder din knapp*

Var på en BB-kurs för en tid sen, och fick intrycket av att även han själv tränar sina hästar ute i skogen eller på ngt motsvarande ställe om han finner det passande. Så jag förstår inte riktigt varför man fått för sig att han skulle vara emot detta?

Däremot så har K.W sagt att hon ej rider ut med sina hästar, varför kommer jag dock inte ihåg.

Kan inte se ngn anledning till att man inte skulle rida ut. Hästen kan väl ridas lika bärig och med lite skjutkraft ute som inne, om inte så kan man väl skritta?

Jag tror att Katrin inte har intresse av att rida ut, och så saknas riktigt bra ridvägar hos henne, det var vad hon sade till mig i alla fall.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 892
Senast: mamman
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 420
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025