Inte överens om fler barn..

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mayara

Hur gör man?? Vår dotter är nu fem år och jag tycker att det är hög tid att skaffa ett syskon nu så att det inte blir alltför många år mellan barnen så att det känns som om man får "börja om" helt igen. MEN... min sambo vill inte ha fler barn, verkar det som. Han har alla möjliga ursäkter; vi bor för trångt, vi blir för låsta, jobbigt med vaknätter osv. Jag blir så trött. Jag har försökt att påverka honom i fyra år nu, men inte så helhjärtat kanske. Men nu vill jag verkligen. Man blir ju inte yngre heller... Är själv ensambarn och vill inte att min dotter ska bli det. Men känner även att det vore lägligt nu på grund av andra skäl. Hur gör man när man inte kommer överens i en sådan stor fråga. Man kan ju inte tvinga honom, men jag tycker inte att han har mer rätt att bestämma än vad jag har. Han bestämmer ju både åt sig själv, mig och vår dotter. Jag har "hotat" med att söka hjälp av familjerådgivning för att diskutera igenom detta, för att jag tycker att vi behöver en medlare sån kan belysa alla sidor. HJÄLP!! :confused: :cry:
 
Sv: Inte överens om fler barn..

Jag är så ledsen för din skull att det strular....men jag tror inte er lilla guldklimp mår dåligt av att vara ensam på nåt vis...
VI hade också bestämt oss för att ha 2 kottar, men med kolik och kikhosta och dessutom min värk och sen att det knakade i äktenskapets fogar, så hände det sej så att det bara bidde ett. Och jag tror inte han haft det minsta ont av det, möjligen tvärtom. Han får maximal uppmärksamhet, är helt suverän på att leka själv (UTAN att använda TV/Dataspel) och hur många ungar kan det nuförtiden?

Det viktiga är att ni är överens...och du - känn efter...är det viktigast att barn nr 1 får ett syskon eller att du och din älskade får ett långt och lyckligt liv ihop?

KRAM! :love:
 
Sv: Inte överens om fler barn..

Ja, visst så har jag också tänkt. Han betyder såklart otroligt mycket för mig också. Men till saken hör väl att jag tycker att han har "vetorätt" i ganska många frågor som rör oss gemensamt... Barn/förut förlovning/giftermål/resor/semestermål/ekonomi/tillbygge av huset osv. Det blir ganska mycket med tiden. Sedan vet jag att man inte kan vara millimeterrättvis eller räkna poäng på vem som får rätt/bestämma flest gånger, men jag skulle vilja att han verkligen lyssnar in vad jag känner (läs gör som jag vill :devil: ) Men det viktigaste är såklart att vi tre har varandra och får må bra! Men det blir också jobbigt med alla som undrar om det inte är dags för syskon snart. Nu har jag i alla fall slutat att försvara honom utan säger rakt ut att jag vill men inte han. Jag vill inte stå och bortförklara mig när jag inte "bär skulden" till syskonlösheten... Tack för ditt stöd!! Mayara
 
Sv: Inte överens om fler barn..

Just det där som du nämner - trycket från omgivningen på att skaffa syskon upplevde jag som jättejobbig! Speciellt min f.d. svärfar var riktigt påstridig (han är gammal och jag förlåter honom, eftersom jag vet att man kan hamna lite fel då). Man ska inte behöva "försvara" sej för att bara ha ett barn, och jag tycker du gör rätt att inte ta på dej skulden för att ni nu bara har ett om du verkligen VILL ha ett syskon till lillan.
Sen kan man tycka att det behövs lite samtalsterapi för att komma fram till VARFÖR din karl inte vill ha syskon.. Exakt VAD är det han upplevt så jobbigt att bli pappa som gör att han inte vill dubblera? Är det att han känner sej låst, att han inte kan "va med grabbarna" som förut? Spelar noll roll om man har ett eller 5 barn, man måste sätta av en viss tid varje kväll för barnen ändå.
DU har rätt att få ett vettigt svar på varför, och han har en skyldighet att lyssna på dina önskemål!

Hoppas så innerligt att det löser sej för er alla 3 (4 -5-6) ! :banana:
 
Sv: Inte överens om fler barn..

Bara det inte är "allmänhetens krav" på syskon som känner att du måste ha ett syskon så...
En arbetskompis råkade ut för det här, eller han ville INTE ha fler barn, men det ville hans sambo och när deras dotter var runt 4 år tröttnade hon på att tjata på honom, så hon "lurade" honom ett kväll när han var tillräckligt full :-), och vips så fick dom en son också....
Nej inget bra råd....

Sätt er ner och diskutera det.
Vaknätter osv, det "går ju över", och det är inte ens säkert att det blir något sådant.
Hitta "motargument" till det han säger.
Bor ni trångt, skaffa större, eller så gör det inte något om det blir en person till, det är ju bara familjen och inte någon främling som kommer att "flytta in".
Låsta? Man är väl låst redan med ett barn om man ska räkna det så, och egentligen är man väl inte speciellt låst med barn, det blir ju vad man gör det till!!!

testa med att gå in för det helhjärtat och förklara för honom hur viktigt det är för dig. Nackdelarna som DU kände som ensambarn, för även om man säger att ensam barn inte mår sämre än andra, säger alla (i stort sett) ensambarn att deras barn aldrig ska få växa upp utan syskon!!!
Så det måste ju finnas någon med just syskon som, hur mycket man än bråkar, är väldigt positivt.
Har alltid sagt att jag skulle vilja vara ensambarn och att jag bara ska ha ett barn för h*n ska inte behöva växa upp med något korkat ;-) syskon. Men nu när man blir äldre inser jag att jag inte alls skulle vilja vara utan brorsan hur korkad :-) han kan vara ibland... för visst har man ändå ett speciellt band med syskon, som man inte har med någon annan!!
Tala om att DU saknar det och att du inte vill att ditt barn ska missa det också!!

Lycka till!!

(hjälper det inte kan mitt första exempel fungera också ;-))
 
Sv: Inte överens om fler barn..

Allvarligt talat så är inte familjerådgivningen ett så himla dåligt alternativ, det kan hjälpa er att se bådas sidor av saken.
 
Sv: Inte överens om fler barn..

Han kanske helt enkelt inte vill ha fler barn än ett. Då får du väl respektera att han tycker att det räcker med ett barn, varken ditt tjat eller familjerådgivning hjälper ju i det fallet. Ett barn behöver ju två föräldrar och man kan inte tvinga den ena parten. Gör du det och han inte är 100 med på det utan ger sig för ditt tjat, ja då är väl risken ändå stor att förhållandet blir dåligt ändå i framtiden. Har du frågat honom rätt ut om det är så att han inte vill ha mer än ett barn?
 
uppdatering...

Hallå alla och tack för ert stöd! Jag pratade på allvar med honom igår och sade att jag om "vi" ska bestämma att "vi" inte ska ha fler barn behöver bearbeta detta tillsammans med någon oberoende inom familjerådgivningen. Anledningen till att jag känner att jag behöver det är att jag vill att vi ska reda ut detta eftersom jag vet att jag annars kan komma att bli bitter för all frasmtid för detta. Då tyckte han plötsligt att han hellre vill skaffa ett barn till än att gå till en familjerådgivare! :confused: "Pest eller kolera...." Nejdå, men allvarligt känner jag att nu gäller det att smida medan järnet är varmt. Visserligen ser han mest negativa saker (larviga undanflykter enligt mig) som att det kommer att bli ÄNNU stökigare med leksaker och kläder överallt... DAAA! Det är ju redan stökigt så det spelar väl ingen roll! :D Allvarligt nu. Vad tycker ni? Ska jag passa på nu eller??? Ska jag vänta tills han vill 100%. (= troligen aldrig!)
 
Sv: uppdatering...

Jag tycker nog att du verkligen ska vänta tills du ser att han VILL, och inte säger så bara för att "slippa" gå på familjerådgivining.
Men å andra sidan... om du talar om för honom att du skippar prev.medel så är det ju upp till honom sen, på med kondom eller satsa på barn! :banana:
Men prata lugnt och stilla om det en gång till.
Se till att kanske göra något ni tänkt er att göra innan ni fått barn (vi har tex sagt att vi ska åka utomlands -försenad bröllopsresa- och bygga klart innan nästa) så att man inte börjar "tänk om inte" börjar snurra i huvudet!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
940
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 492
Senast: Amha
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
999
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 331
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp