Inte skaffa pass

Sv: Inte skaffa pass

Nej, nöt o svin har inget passkrav. Så vad de sprutas med vill vi nog inte veta. Man måste registrera nöt/alla kalvar med födelsevikten, sen får de en lapp i örat. Men de sitter inte så värst, det händer att de ramlar av när de går på bete.

Jag tror att de vill kolla så det inte förekommer svartslakt.

Grisar tror jag inte har någon koll som helst:angel: När det dör kultingar vet jag att de slängs på gödselstacken.

Så, så är det med det.
 
Sv: Inte skaffa pass

Hej!

Jag har inte gått igenom alla frågor och svar ang passen...men jag har haft jättesvårt att få några klara svar från MIN "förening".

Jag har ett fullblod född -94 som är importerad från Danmark. Han har alltså ett pass med passnummer, stamtavla och id-kontroll...MEN...STORT MEN.. det finns endast sidor för vaccinationer...inget för eventuell annan medicinering.

Om jag inte gör någonting, utan bara behåller hans gamla pass får han inte användas i matproduktionen. Jag KAN beställa en kopia på hans gamla pass (från Danmark för Sverige får inte utfärda pass på utländska hästar) för 750:-, men eftersom Danmark inte vet vad han fått för preparat i sig får hani så fall inte användas i matprod.

Alltså det blir ingen skillnad!! Jag har mailat med Svenska Galopp ett ANTAL gånger och tänker nu skriva ut dessa mail och förvara i hans gamla pass så jag kan visa veterinär vid eventuell vård..

Om inte jag tänker helt fel så kan väl egentligen ingen äldre häst användas, för vem vet vad den ätit för medicin tidigare i livet?

Är det inte av just den anledningen passen sak vara?? För att se att skadliga preparat inte hamnar i våra magar till slut.

Eller?
 
Sv: Inte skaffa pass

håller fullt ut med dig:bow:

Har skrivit likadant i ett annat inlägg på forumet, det där jag undrar lite över pass och livförsäkring.
Jag kan inte heller garantera att min häst inte blivit behandlad tidigare.
 
Sv: Inte skaffa pass

Lena2005 skrev:
Om inte jag tänker helt fel så kan väl egentligen ingen äldre häst användas, för vem vet vad den ätit för medicin tidigare i livet?

Är det inte av just den anledningen passen sak vara?? För att se att skadliga preparat inte hamnar i våra magar till slut.

Eller?


Det är ju just därför jag inte förstår varför även äldre hästar ska behöva skaffa pass. Det bästa vore ju om man bara börjat införa pass för nya föl. Nu får ju alla hästar ett "rent" pass och oavsett vad de ätit för mediciner tidigare kommer ju slakterierna att ta emot dem!!

Dessutom, jag tror inte att några medicinerade hästar gör så stor skillnad för folkhälsan, med tanke på att de inte har någon dokumentation på nöt och svin...
 
Sv: Inte skaffa pass

poloplayer skrev:
En bekants bekant som arbetar med slakt av hästar har nu redan 2 flyttlådor med hästpass, hästägarna vill inte ha dom tillbaka, han vet inte vad han ska göra av dom, och han har redan fått förfrågande från mindre nogräknade hästhandlare om han möjligtvis skulle kunna sälja dom...populärast lär vara skimmel utan tecken.
:banana: :banana: :banana:
Tyvärr är det så att pass säljs och hästar utan pass har plötsligt fått en enkel biljett till semester i ex Italien.
// Linda
 
Sv: Inte skaffa pass

Ja det är ju det jag menar, det blir ju helt snett när man ska ha pass för gammla hästar.

Med föl är det en helt annan sak, då är det ju jättebra.
 
Sv: Inte skaffa pass

Här är en häst till som, när jag skaffar pass, kommer att se helt "ren" ut. Hon är nu inne på sin andra kur Fenylbutazon bara hos mig, så "ren" är hon ju inte. Likväl kommer det att se ut så i ett pass som jag får utfärdat. Det är ju så sjukt att man nästan trillar av stolen :crazy: ...
 
Sv: Inte skaffa pass

mahlmt skrev:
Tyvärr är det så att pass säljs och hästar utan pass har plötsligt fått en enkel biljett till semester i ex Italien.
// Linda
Det försvåras lite om hästarna är chipmärkta...och numret står i passet. Det gör det på båda mina damer.:cool:
 
Sv: Inte skaffa pass

Flying High skrev:
En familj i stallet skulle köpa ponny för ett tag sen. När de kollade den så satt där fem (5) chip i den???!!! Den har bytt papper 5 ggr. Så var det med den kontrollen, det funkar inte i verkligheten, så för vem ska vi har pass o chip? De som tjänar på det eller.... :smirk: Papperna finns inte någonstans, det blev ingen affär. Så den ponnyn går nog till någon mindre nogräknad eller till någon som inte vet vad som gäller. :mad:

Detta innebär att denna hästen måste träffat på minst fyra mindre nogräknade chippmärkare/id-kontrollanter.

Du får ursäkta men det tycker jag låter konstigt. Varje gång jag haft id-kontrollant ute i mitt stall för chippmärkning av någon papperslös häst så har id-kontollanten ALLTID först scannat hästen för att se så den inte varit chippmärkt sedan tidigare.
 
Sv: Inte skaffa pass

Tyvärr är en del mindre nogräknade. Jag vet uppfödare som med medvetenhet chippar om ponnier......:devil: Vad säger man.
Det finns veterinärer som gör det för en liten peng! I detta fallet var det en vet.

Jag menar att chippen inte löser alla problem som en del vill ha det till!!
 
Sv: Inte skaffa pass

Flying High skrev:
Tyvärr är en del mindre nogräknade. Jag vet uppfödare som med medvetenhet chippar om ponnier......:devil: Vad säger man.
Det finns veterinärer som gör det för en liten peng! I detta fallet var det en vet.

Jag menar att chippen inte löser alla problem som en del vill ha det till!!

Självklart löser det inte alla problem. Det har jag inte heller inbillat mig. Men för oss som är seriösa i den här världen, (hästvärlden menar jag då) så kan det underlätta för oss om vi tar det till oss i stället för att motarbeta det. Se fördelarna med det i stället för nackdelarna och motarbeta dem som utnyttjar systemet.

Om jag hade kunskap om en uppfödare som jag visste medvetet chippade om hästar skulle jag ge en blänkare om det till avelsföreningen tex. :angel:
Visste jag att en veterinär gjorde det mot betalning så skulle jag meddela det till veterinärförbundet. :mad:
Inte skulle jag stillatigande acceptera att det skedde och rycka på axlarna och säga att det är inget vi kan göra åt det..:eek:
 
Sv: Inte skaffa pass

Piraja skrev:
Det försvåras lite om hästarna är chipmärkta...och numret står i passet. Det gör det på båda mina damer.:cool:

Tyvärr bara om hästarna scannas vid utförseln och resultatet av scanningen jämförs med passet.

Här skall det ställas krav på att scanning måste utföras på varje individ. Det kravet måste nog komma från oss hästägare.
 
Sv: Inte skaffa pass

Jag undrar om FH verkligen har ngt på fötterna här.
Att lita reda på o plocka ut ett chip blir nog lätt ett ganska stort ingrepp i muskeln.
PL
 
Sv: Inte skaffa pass

peter_lundin skrev:
Jag undrar om FH verkligen har ngt på fötterna här.
Att lita reda på o plocka ut ett chip blir nog lätt ett ganska stort ingrepp i muskeln.
PL

Om jag uppfattat FH rätt så sätter de mindre nogräknade individerna bara dit ett nytt chipp. Därav ponnyn med 5 chipp....
Men återigen har jag svårt att tro att så är fallet...

Som sagt, den ponnyn skulle i så fall råkat ut för minst 4 mindre nogräknade. Nog för att de kan finnas, men.... att en ponny skulle träffa på så många har jag personligen svårt att tro.
 
Sv: Inte skaffa pass

Sätta dit ett nytt chip avsiktligt är ganska meningslöst.
Däremot förekommer det att det slarvas med att kolla innan.
Vid tillfälle skall jag kolla hur läsaren reagerar på 2 chip precis bredvid varandra.
PL
 
Sv: Inte skaffa pass

*lånar knapp*

"Men min häst kommer aaaldrig att säljas, och den ska avlivas här hemma på gården, så den behöver inget pass."

"Jag rider bara hemma i skogen, så därför behöver min häst inget pass"

"Min häst är så gammal, så den behöver inget pass"

"Min häst är så lätt att känna igen, så den behöver inget pass"

Och vad är det som säger att den situationen inte kan bli annorlunda? Omständigheter kan ändras så att man blir tvungen att sälja sin häst, har man inte betalat sina räkningar kanske kronofogden tvångssäljer den, ägaren dör i en olycka, hästen blir stulen, springer bort, eller vad som helst.

Självklart kommer det att ta tid att göra sig av med barnsjukdomarna, men någonstans måste man ju börja.
 
Sv: Inte skaffa pass

Hej!

Har läst en liten del utav allt som skrivits angående det här med hästpass...
Jag undrar, de hästar som köpts alldeles nyligen och som inte har pass vad händer med dem då???? Jag har en nyinköpt häst som saknar pass och ska givetvis skaffa pass även till honom, men lär knappast hinna få det innan årsskiftet. Jag har skickat in passansökningar på flera utav mina andra hästar och efter månaders väntetid så undrar jag om jag hinner få dem före årsskiftet???? Jaa, vad gör man åt det här nu då??? Om något händer och någon måste avlivas eller behandlas av veterinär och mina pass ligger och väntar på att bli klara eller på att skickas till mig?????
Får mina stackars hästar ingen hjälp bara för det då????
Vad är det för staff på att inte ha hästpass???? ( Någon sa att det var högre straff på det än för att begå våldtäkt, vad är det för j-a samhälle???? )
Tacksam för svar.... :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
 
Sv: Inte skaffa pass

Har tillbringat ett par nätter framför datorn och lusläst EU:s olika förordnader som börjar gälla nu 1 januari.
Är inte klar än men har klippt och klistrat det viktigaste, lite av det kommer jag att lägga ut här.
Det verkar, när man läser mening för mening att Sverige inte tagit till sig allt eller helt enkelt skiter i en del av förordningarna.:mad:

Bland annat så får man skicka passlösa hästar till slakt, det är en veterinär som beslutar om den passlösa hästen ska fungera som föda eller inte.
Är de inte riktigt säkra, med eller utan pass, så slaktas den vid sidan om och förklaras otjänlig.
Har man många hästar som man inte kan garantera friskhet på när den kommer till slakteriet kan vet. göra ett prov på hästarna eller bara välja ut en av dem och kolla den noga.
Detta står i EU-förordningen och ska gälla över Svensk lag.
Alla fall (där man "åker dit" för att man ej har pass) kommer att utredas fall för fall och har man inget pass för att man inte kan garantera friskheten hos sin gamle trotjänare så kontrolleras hur länge man haft hästen i sin ägo, spårar vet, så långt det går och beslutar därefter om hästen ska ätas eller ej.
 

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
852
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 468
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 679
Avel Hej Hur gör ni med SWB när ni kastrerar era hingstar. Veterinären har fyllt i passet, men behöver man skicka in hela passet till SWB för...
Svar
3
· Visningar
755
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp