Inte stå i kallvatten för ofta?

Tigertofflan

Trådstartare
Jag vet inte vad mojängen heter, men såhär ser den ut i alla fall:

44j3fw4.jpg

Vad jag har lärt mig ska det ge ungefär samma effekt som kylgele. Man ställer hästen i kallvatten i 20 minuter, och lindar eller linimentar efteråt.

Min fråga är då, är det dåligt att göra detta för ofta? Pållen min har lösa benbitar bak och jag upplever att han känns mycket fräschare i benen efter att han fått stå i vatten. Ställer honom där efter hårdare dressyrpass och när han fått vara nere på slingan framför vagn. 3 dagar i veckan ungefär.

Ska jag passa mig för att ställa honom i vatten eller kan jag fortsätta med det?

Sv: Inte stå i kallvatten för ofta?

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara någon fara att kyla benen i 20 minuter om dagen, men jag är ju inte helt säker...

Ullis

så du spolar vatten på honom i 20 minuter flera dagar i veckan? :eek: jäkla slöseri med vatten! ta nån kylgele i stället mycket bättre och lättare!

Nej, det finn singa som helst risker med att kyla benen med vatten.

Inte min grunka....Men om jag int emissminner mig så finns de hos Bidermans. Säkert på fler ställen också..

Är man lite händig går det göra egen med slangar och kopplingar också..

Tack för alla svar! Då fortsätter jag med det.

Älgen: Jag vet inte, men det är nån grej som travfolket i mitt stall använder, så kolla med nån travshop eller så om du har nån sån i närheten.

Det var inte jag som ville köpa....;)

Dessutom är bidermans en travshop.:D

Kan inte heller se nån som helst fara med att kyla ofta, min egen hæst førsøker jag kyla minst tre gånger i veckan då han ær lite dålig i ett bakben. Min uppfattning ær att det inte finns något som kyler lika bra som vatten (isf isbandage, men det ær lite krångligt just nu...), kylgelé/kyllera anvænder jag bara vid tidsbrist.

Haha, oj, förlåt! Tänker rätt men gör fel ;)

Svaret var till Charlotte såklart!

En sådan kylslang köppte jag för några månadersedan på Ladugårdsinrede.

Kram

det är ingen fara med att kyla i 20 min.
men vilket slöseri på vatten!! det finns anrda metoder!!!! isklabbar i fodral(typ benskydd), kyl lera, isbalsam, kyl liniment....
tänk på att det finns folk i världen som inte ens har 1liter vatten om dagen per capita....:cry: :crazy:

tycker det ser lite läskigt ut att knyta ihop benen på hästen sådär... Måste vara en väldigt lugn häst!

Spännande kombination att sätta fast hästen i repgrimma med.

Men men... den är säkert "jättesnäll".

Jag har sett andra varianter där man inte behöver ha benen "ihopsnörda" sådär under magen.

Nu går slangarna säkert sönder före hästen förståss.

Kul att du svarar på min fråga!

Han är inte uppbunden, griskaftet är bara upphängt så det inte ska bli blött.
Ja, han är "jättesnäll".
Jaha, vad trevligt, då kanske du kan dela med dig av vad det är för sorts anordningar?
Självklart gör de det. snurrarna som sitter runt benen går att ta av från resten av slangen med vanlig handkraft.

de jag har hört är att man bör kyla med vatten MINST 20 minuter innan de har ngn som helst effekt.
var en gammal fälttävlansryttare som sa de till mig.

Ingen anledning att bli upprörd.

Syftade bara att det är farligare att hästen sitter fast i en repgrimma än att ha dessa slangar runt benen.

Den anordning jag sett, "irl" så att säga, var dte flera år sedan jag såg. Då jag jobbade på Mantorps travbana.
Jag var inte särskillt intresserad av den och la inte märke till namn eller fabirkat. Tyvärr.

Hästen står ju lös de är inte farligt man binder inte ihop benen på hästen de är en slang som delar på sig. Man ska vara väldigt försiktig med kylgelen den kan skada om man inte är noga. När man stänger av vattnet så har du slutat kyla och då kan man låta hästen vara el linda den så man får värme. 20 min är lagom mindre tid hinner inte göra så mkt nytta. men inte för länge heller är bra lagom är bäst. Verkar som du kan de där bra.

Inte sett detta tidigare. Intressant :idea:

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 120
Senast: lewellyn
·
A
Hästhantering Hej! Finns det någon som har något enastående tips på hur man ska ta sig till när man har en häst som bokstavligt talat är livrädd... 2
Svar
37
· Visningar
4 298
Senast: annnaa
·
C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en... 2
Svar
26
· Visningar
4 313
Senast: Ramona
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare... 2
Svar
20
· Visningar
4 666
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka