Inte visa pass till Spanien?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Fibusen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 360

Fibusen

Trådstartare
Jag och kompisen sitter här nere i Spanien och funderar på det här med passet. Vi behövde inte visa det en enda gång nu när vi flög? Är det några nya regler? Eller har det alltid varit så? Vi reste till Cypern förra året, var till Bulgarien året innan, och sen har jag varit till Grekland, Turkiet, Thailand dom senaste åren och fått visa passet mest hela tiden innan man sitter på planet.

Inte en livsviktig fråga kanske, men efter några glas vin här på balkongen så kan vi inte riktigt släppa frågan att vi sitter här i Spanien utan att ha tagit upp passet ur väskan... :p

Näst sist jag var i Spanien var det ingen som var intresserad av passet den ena vägen trots att vi åkte från Gardemoen. Andra vägen tittade de flera gånger. Vilken väg som var vilken minns jag inte.

När man reser inom EU behöver man inte visa pass, men alltid bra att ha med sig ändå. :up:
Nej.
När man reser inom Schengen så behövs inte pass. Däremot så behöver man kunna visa vilken nationalitet som man har, förutom pass kan det vara med ett nationellt ID-kort. Att man vid behov ska kunna styrka sin nationalitet är inte detsamma som att det alltid krävs vid gränsen. Kommer man från ett Schengenland så ska man inte behöva visa pass när man anländer till ett annat Schengenland (det ska ju redan vara klart i det andra landet).
Däremot förekommer det att flygbolagen vill att man identifierar sig/styrker nationalitet innan man går ombord (t ex med pass).

Varken England eller Rumänie är med i Schengen. Tyskland är med så där bör du inte ha behövt visa pass för gränskontrollen, däremot kan flygbolaget ha krävt det.

Det beror säkert på det.
Har bara mellanlandat där till och från Rumänien

När jag åkte till Spanien förra året behövde jag inte visa passet när jag åkte dit. Däremot behövde jag det både vid incheckningen och påstigningen på planet när jag skulle hem. (Och det var skitkul att inte hitta passet när jag skulle hem :nailbiting:.)

Jag visade pass när jag flög fram och tillbaka till Finland en sommar för några år sedan. Å andra sidan är kontrollerna generellt tämligen nitiska där... :p

På tal om Finland hade jag en gång åkt bil från norra Sverige ner till Helsingfors och skulle sen flyga till Arlanda. Hade givetvis inget pass med mig och det var himla omständigt och hit och dit, riktigt löjligt innan jag fick gå på planet tillslut efter mycket om och men. Med båten är det aldrig några problem, bättre att ta den.

Äh - det var dina högst främmande gener som gjorde dig misstänkt.

De däringa vallonerna......

:D

Jag har full förståelse för säkerhetskontroller etc men damen i Kuopio tog det hela till en ny nivå (och var nog lite för förtjust i sitt jobb...). Sista gången jag flög ut hade jag borrkärnor i handbagaget och hennes hjärna måste ha exploderat när hon såg dem på skärmen (och barnslig som jag är hade jag enormt roligt åt det) :rofl: Och ja, hon gick igenom väskan grundligt :laugh:

När vi åkte tåg till Tyskland förra året var vi tvungna att ha pass. Men kontrollen var i princip "ni har pass, bra, kliv ombord".

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 921
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 484
Senast: lady_vip
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 432
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 107
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka