Inte visa pass till Spanien?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Fibusen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 360
:D

Jag har full förståelse för säkerhetskontroller etc men damen i Kuopio tog det hela till en ny nivå (och var nog lite för förtjust i sitt jobb...). Sista gången jag flög ut hade jag borrkärnor i handbagaget och hennes hjärna måste ha exploderat när hon såg dem på skärmen (och barnslig som jag är hade jag enormt roligt åt det) :rofl: Och ja, hon gick igenom väskan grundligt :laugh:
Påminner om säkerehtskontrollen i Åbo (de hade inte mycket att göra). Plockade ut mina vätskor i påse. De frågade om jag hade några vätskor i väskan - svar nej. Men de hittade mitt läppstift! - Men du sa att du inte hade några vätskor! (Hade också lite svårt för att hålla mig för skratt)

Tågbolaget. Det var ingen gränskontroll, bara pass när vi klev på tåget.
Eller ja, de konstaterade att hade pass med oss. De tittade inte på passen.
Missade att det var tåg. Ett nationellt ID hade också gått bra. Men tror fortfarande att det var tågbolaget (liksom flygbolagen) som ville att ni skulle ha handlingar med er.
Förr, när det krävdes pass, samlade konduktören in passen på natt-tågen och visade dem i gränskontrollen för att inte behöva väcka alla mitt i natten. Men om något var oklart blev man väckt. Dagtid fick man visa passet både före och efter gränsen, båda ländernas gränspolis kom ombord på tåget. Kunde ta ganska lång tid, speciellt om personer med oklara handlingar fanns ombord. (Lite märkligt att det på den tiden var ganska vanligt att resa med tåg i europa och förhållandevis enkelt, trots all den extra tiden som gick åt vid gränserna. Förtsättningarna borde varit mycket bättre nu)

:D

Jag har full förståelse för säkerhetskontroller etc men damen i Kuopio tog det hela till en ny nivå (och var nog lite för förtjust i sitt jobb...). Sista gången jag flög ut hade jag borrkärnor i handbagaget och hennes hjärna måste ha exploderat när hon såg dem på skärmen (och barnslig som jag är hade jag enormt roligt åt det) :rofl: Och ja, hon gick igenom väskan grundligt :laugh:

Nä, ingens hjärna hade exploderat.
Är det någonting avvikande så får man helt enkelt titta efter vad det är.

Eller hade du velat att man bara sket i det?

( #bajsaintepåmittyrke )

På tal om Finland hade jag en gång åkt bil från norra Sverige ner till Helsingfors och skulle sen flyga till Arlanda. Hade givetvis inget pass med mig och det var himla omständigt och hit och dit, riktigt löjligt innan jag fick gå på planet tillslut efter mycket om och men. Med båten är det aldrig några problem, bättre att ta den.
Påminner om säkerehtskontrollen i Åbo (de hade inte mycket att göra). Plockade ut mina vätskor i påse. De frågade om jag hade några vätskor i väskan - svar nej. Men de hittade mitt läppstift! - Men du sa att du inte hade några vätskor! (Hade också lite svårt för att hålla mig för skratt)

Rest fram och tillbaka till Finland flertalet gånger pga släkten bor där. Aldrig varit problem, även fast jag ej är medborgare längre. Har aldrig pass med mig heller 🙄

( #bajsaintepåmittyrke )

Nu var det faktiskt skrivet med glimten i ögat och hon var verkligen hysteriskt övernitisk och väldigt otrevlig. Givetvis är jag medveten om att säkerhetskontroller behövs och att inte alla kontrollanter är otrevliga (vilket jag inte heller skrev).

Jag tar inte åt mig om någon råkat ut för en geolog som betett sig som en idiot och iom det avskyr geologer för det händer... och jag har tagit smällar för vad kollegor gjort. Tar det fortfarande inte personligt eller att någon "bajsar på mitt yrke".

Var det väldigt varmt? :angel: Så läppstiftet var flytande menar jag :D

( #bajsaintepåmittyrke )
Ingen bajsar på ditt yrke, det är bara som alltid: folk tror att just deras väska var så himla himla himla spännande för kontrollanterna :p. "Han trodde knappt sina ögon när jag tog fram en OST" - säkert grabben 👍🏻.

Men läppstift, mascara o.s.v. räknas väl som vätskor enligt (vissa) flygbolag(en)? Det är väl inte så konstigt.

Jag tycker de låter märkligt för ett läppstift är ju fast. Plus att säkerhetskontrollen utförs ju av flygplatsens personal, inte flygbolaget. Inte ens den nitiska damen i Kuopio sa något om mitt läppstift eller mascara.

Jag tycker de låter märkligt för ett läppstift är ju fast. Plus att säkerhetskontrollen utförs ju av flygplatsens personal, inte flygbolaget. Inte ens den nitiska damen i Kuopio sa något om mitt läppstift eller mascara.

Nu finns iofs läppstift i listan över saker som räknas som "fast", men när saker inte finns med i listan, så finns det risk att man räknar det som en kräm eller gele. Vätskeregeln gäller alltså inte bara sånt som går att direkt hälla, utan även krämer, sprejer, hårvax och liknande.

" Hysteriskt övernitisk" måste man vara, tills man hittar grejen som man letar efter.

Säkerhetskontroll utförs av säkerhetspersonal. Det utför inte flygbolagspersonalen, de blir nämligen också kontrollerade.

Men skitkul är det inte när resande tror att " hens hjärna exploderade!" Nä. Inte ens litegrann roligt.
De gångerna man tror hjärnan ska explodera är när man tror att man har fått någon *riktigt* otäck grej in. Tror du man öppnar den väskan ?

Men va sjutton. På transpoetstyrelsens sida jag länkade till räknas mascara inte som vätska. Jag såg inte att det var två kolumner med fast och flytande.

Enligt Finnair som jag alltid flyger med är mascara en
Screenshot_20180612-052241_Chrome.webp
vätska.

Spammar bara för att jag inte hann ändra. Finska transpoetstyrelsen förklarar att en vätska är allt så går att smeta ut.

Slut på ot

Spammar bara för att jag inte hann ändra. Finska transpoetstyrelsen förklarar att en vätska är allt så går att smeta ut.

Slut på ot

Då har man anammat amerikanska TSA's regelförklaring. " Can you spray it, smear it or spill it?"

Mascara räknas dock som vätska. Tittar du i fel kolumn?

Men svenska transportstyrelsen tycker iaf inte att gåslever på burk eller en brie räknas till vätskor, fast de är smetiga och går att bre.

Då har man anammat amerikanska TSA's regelförklaring. " Can you spray it, smear it or spill it?"

Mascara räknas dock som vätska. Tittar du i fel kolumn?

Men svenska transportstyrelsen tycker iaf inte att gåslever på burk eller en brie räknas till vätskor, fast de är smetiga och går att bre.
Ja alltså jag vet inte ens vad jag läste. Du har rätt!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 921
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 484
Senast: lady_vip
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 432
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 107
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka