Intec, vet någon? Eller sprenger stigbyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FJ_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 5 558
F

FJ_

Rider någon med ett par Intec stigbyglar som är ledade?
Ledade stigbyglar är skönt för att få foten på rätt plats. Sen finns det ju också ett par ledade stigbyglar av märket Sprenger som jag vet att många tycker om. Om jag har fattar det rätt så kan Intec stigbyglarna röra sig åt alla håll och har 6 leder. Sprenger har väl "bara" 4? Det betyder att Intec byglarna är mjukare men kanske också lite "fladdrigare"? En fördel med Intec är ju att de är mycket billigare! :p

Någon som har testat båda av dessa olika typer? Eller någon som har ett par sprenger eller intec?

Berätta vad ni tycker, skulle bli jätteglad, så jag kan veta vilken av sorten jag ska skaffa mig. :bow:

Sv: Intec, vet någon? Eller sprenger stigbyglar

Jag har Intecs. Mina första ledade stigbyglar någonsin så jag kan inte jämföra. Men jag är otroligt nöjd. Jag har tidigare fått rätt ont i knä och vad men nu märker jag inte av det mer än träningsvärk :D Tycker inte heller att de är sladdriga och har inte blivit mjukare efter 3 månaders lätt ridning.

Vad bra att höra att du tycker att intec-byglarna är bra!

Nu ska jag bara bestämma mig vilken sort jag ska ha :p

Jag har sprenger stigbyglarna och det är nog dom bästa stigbyglarna jag har ridit i ngn gång!! Svindyra men det var det värt!!
Jag har tidigare tappat stigbyglarna ganska ofta i hoppningen men jag upplever det iaf som att jag inte gör det längre.. nu kanske det handlar om 1 gång per träning istället för 7-8 sen om det beror på stigbyglarna eller inte...???

Jag har sprenger bow balance och de är helt oslagbara! Finns inget bättre (enligt mig).

Dom är 6-ledade, inte 4 ledade.

Jag älskar den breda plattan med jättebra grepp, att man inte "kan" tappa dom, att man får en balanserad skänkel över hinder och att man inte får ont i knäna.

Tycker tveklöst du ska satsa på sprenger, dom är dyrare för att dom är bättre, kvalitet kostar :)

Jag beslutade mig genom att ställa mig frågorna: Vill jag lägga en tusenlapp extra på något jag inte vet skulle underlätta för mig? Behöver jag ha något annat viktigt för mig/min häst i dagsläget?

Jag hade just köpt ny häst så det fick bli att testa Intecs och eventuellt köpa Sprengers Bow Balance när jag rider mer påfrestande och har råd att köpa upp mig.

kl

*Puttar*

Ni som har Intecs stigbyglar. Sviktar de lite neråt oxå som Sprengers?

Sprengers sviktar inte neråt. De har leder, inte fjädrar...

/Har både BB och deras "vanliga" ledade

Provade en av de första av sprengers flerledade för många år sen och de sviktade lite neråt oxå så trodde de nyare oxå gjorde det. Det var inte mkt men kändes när man landade efter ett hinder

Det är för att stigbygeln böjer sig lite när du trampar ner.

Jag har både sprenger BB och de vanliga och jag älskar dem mbåda 2, har de vanliga till dressyrsadeln och BB till hoppsadeln.

Jag har inte provat Intec, men så mycket blligare är de ju faktisk inte så jag hade valt sprenger.

Intecs finns ju för 545 så nog är 1/3 av priser för BB mer än lite billigare :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 671
Senast: valy
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 675
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag... 2 3
Svar
56
· Visningar
9 242
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka