Internet utomlands

Agapi

Trådstartare
Jag åker snart till Österrike och stället jag ska bo på har "Free wireless LAN/Wi-Fi".
Hur fungerar det när jag tar med min egen dator? Jag kontaktade språkreseföretaget jag reser med, och han trodde att min dator skulle känna av nätverket och ansluta sig automatiskt, alt. att jag behövde någon kod för att kunna ansluta. Kan det stämma?
Man har ju hört vissa historier om folk som varit utomlands och sedan fått en interneträkning på tiotusentals kronor och det vill jag gärna undvika. Har det blivit så när man haft en "dong" (är det så det heter?) och surfat utomlands? Här hemma i Sverige har jag Bredbandsbolaget.

Sv: Internet utomlands

Det är gratis för dig, du kommer eventuellt behöva en kod för att få ansluta dig till det trådlösa nätet. Du måste även ha funktionen i datorn, men har du en bärbar dator har du det redan, har du en stationär kan du behöva köpa till ett trådlöst nätverkskort.

Det är när du surfar med 3g-modem (dongel kallas de), som det blir svindyrt, på samma sätt som det är svindyrt att ringa med en svensk mobil i utlandet.

Har du en bärbar kan du ju testa att ta med den "ut på stan" och testa att ansluta till något av de öppna wifi-nät som finns på tex cafér, bibliotek mm.
Så kanske du kan få hjälp på svenska att ansluta till ett annat trådlöst nät än ditt vanliga. Och väl på plats i Österrike så kan de där säkert hjälpa dig, de är nog vana vid att få frågor om just deras trådlösa nät.

Ååh, jag tänkte inte ens på att man kan göra det! :)

Ursäkta dum fråga, men visst är det omöjligt att min dator ansluter till mitt svenska nät (bredbandsbolaget) när jag är i Österrike? :o (till mitt försvar så är jag blond! Och väldigt oteknisk! :D )

Om du inte har ett simkort i din dator (vilket du antagligen inte har om du inte vet om det) så kan den bara ansluta till "fasta" trådlösa nät, dvs vanligt internet. Det som sitter i en dongel (och ibland inbyggt) i din dator är ett mobilt nät, som mobiltelefonen. Så nej, det är inte möjligt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I dagsläget betalar jag 95 kronor i månaden för mitt mobilabonnemang. Jag har för mig att det ingår 2 GB mobilsurf, men jag använder... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 436
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka