Intervaller grundvaccination - vad gäller?

Bluefish

Trådstartare
Idiotfråga gällande vaccination. Eftersom det är lördag vill jag inte ringa distriktarna och fråga utan det blir buke. Min häst grundvaccineras just nu (influensa), och jag undrar över 2a sprutan. 1a är gjord. Har alltid gett andra inom 4-6 veckor, men nu har jag missat den tiden. Men - TR säger 21-92 dagar, alltså 13 veckor? Stämmer det, är det ingen brådska med andra sprutan? Då får jag alltså tävla efter den kommande också, det behövs ingen tredje om ett halvår? Hittar olika bud hela tiden, 4-6 veckor verkar vara den allmänna uppfattningen. Men TR bör ju vara det jag ska rätta mig efter, jag vaccinerar för att få tävla.

Agria
http://www.agria.se/hast/artikel/vaccinera-hasten-mot-hastinfluensa-och-stelkramp

TR
http://www3.ridsport.se/Tavling/Vill-du-borja-tavla/Vaccinationer/
 
Sv: Intervaller grundvaccination - vad gäller?

Det är TR som gäller och du får tävla efter att hästen fått spruta A+B. Om du tror att hästen någonsin ska tävla internationellt bör du också ge en booster inom sex månader efter B. För svenska tävlingar krävs inte någon booster utan det räcker att göra en R inom 365 (+21) dagar.
 
Sv: Intervaller grundvaccination - vad gäller?

Lättnaden nu! Tack så mycket för svar!
 

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
855
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
783
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Hej! Nyss köpt en häst som blev vaccinerad (influensa+stelkramp) idag, passet fanns inte på plats så fick ett löst intyg som jag skulle...
Svar
8
· Visningar
972
Senast: Liten
·
Islandshäst Jag läste av nyfikenhet ett ryttarbrev, där det stod någon rad om vaccination. Och jag blev förvirrad. Vad ÄR det som gäller? Missade...
Svar
4
· Visningar
1 457
Senast: Minstral
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp