Det här med vaccination och tävling

Miljon

Trådstartare
Jag läste av nyfikenhet ett ryttarbrev, där det stod någon rad om vaccination. Och jag blev förvirrad.
Vad ÄR det som gäller? Missade för något år sedan en vaccinering, så hästen fick den två veckor över tiden. Alltså 365+14. Är det okej att tävla?
Om jag inte är allt för trögtänkt så är det okej att gå vaccinera upp till 21 dagar för sent, bara det sedan går en vecka innan tävling. Men att från första dagen man går över inträder startförbud, och att det då alltså upphävs en veckan efter man vaccinerat... Stämmer det? Jag vill veta det här säkert innan jag ger mig ut på tävling :crazy:

Och det här med vaccinering en gång i halvåret, gäller det internationellt bara? Eller nationellt också?
Jag kommer kanske aldrig upp till den nivån, men jag vill ändå lära mig! Måste man göra en ny grundvaccination då, eller är det okej att tävla på den nivån så länge det inte är mer än 6 månader sedan hästen vaccinerades sist? Så att om jag t.ex. vaccinerar 1 januari, så får jag tävla internationellt till och med sista juni, sedan måste jag vaccinera på nytt om jag vill fortsätta tävla... Eller?

Jag läste i svenska tillägget, men jag är osäker på om jag har förstått rätt så vill gärna få det bekräftat eller dementerat av någon som vet helt säkert :)
 
Nej du måste ha en giltig grundvccination, och har du missat så måste du göra om vaccinationen och inte missa.
 
Nej du måste ha en giltig grundvccination, och har du missat så måste du göra om vaccinationen och inte missa.

Så har jag trott också, men sedan jag läste i svenska tillägget blev jag förvirrad. Så är du helt, HELT säker?

Ska se om jag lyckas citera här...

26. Vaccinering mot hästinfluensa
Svenska Islandshästförbundet följer Svenska Ridsportförbundets regler för A2-vaccination. Observera att det är viktigt att hästen är korrekt vaccinerad, du kan bli avvisad från en tävlingsplats om du inte uppfyller nedanstående villkor eller saknar vaccinationsintyg från hästens ”tidigare liv”.
Häst måste vara vaccinerad mot hästinfluensa samt giltiga vaccinationsintyg ska uppvisas. Senaste vaccination får inte vara gjord senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.
Vaccinationsintervall
* Grundvaccination innebär två vaccinationer (A+B) med ett intervall av 21-92 dagar. Därefter är hästens startberättigad.
* Därefter ska hästen återvaccineras (R) inom 365 dagar för att vara fortsatt startberättigad. För att få starta måste det ha gått minst sju dagar sedan senaste vaccination.
Vaccinationsintyg
Korrekt och giltigt vaccinationsintyg, helst hästpass, eller vidimerad kopia ska medföras och visas upp före start.
Överskridande av vaccinationsdag
* I det fall längre tid än 92 dagar gått mellan vaccination A och B krävs ny A-vaccination.
* I det fall kortare tid än 21 dagar gått räknas det som en ny A-vaccination.
* I det fall mer än 365 dagar gått mellan B-vaccination och R-vaccination eller mellan två Rvaccinationer inträder startförbud. Hästen behöver dock inte börja om med A-vaccination om R-vaccination görs inom 21 dagar.
Överskrids denna gräns, måste hästen åter grundvaccineras och börja med en A-vaccination.

Jag gjorde fet text på det aktuella. Jag fattar det som att man har 21 dagar på sig att fylla på vaccinationen? Startförbud inträder efter 365 dagar, men man behöver inte börja om med A-vaccination om R-vaccination görs inom 21 dagar, först därefter måste man grundvaccinera på nytt. Det måste ju gälla för tävling då, för hur en skogsmullehäst vaccineras lär inte vara speciellt intressant och stå med i svenska tillägget?

Min andra fråga hittade jag iallafall svar på, i stycket därefter... Förstår inte hur jag kunde missa det igår :o
 
Jag gjorde fet text på det aktuella. Jag fattar det som att man har 21 dagar på sig att fylla på vaccinationen? Startförbud inträder efter 365 dagar, men man behöver inte börja om med A-vaccination om R-vaccination görs inom 21 dagar, först därefter måste man grundvaccinera på nytt. Det måste ju gälla för tävling då, för hur en skogsmullehäst vaccineras lär inte vara speciellt intressant och stå med i svenska tillägget?

Ja, det stämmer. Du har 21 dagar på dig att fylla på vaccinet utan att behöva börja om med grundvaccinering, detta gäller för tävling :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Zevzan
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 350
Senast: turbofling
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 195
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 924
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp