Intervallträning i galopp

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske ett riktigt tråkigt svar. Men jag skulle inte intervallträna en häst i galopp som är omusklad. Börja att träna upp hästen i skritt och trav. Gärna skritt över stock och sten. Och varför inte rida intervaller i skritt och trav, som fem minuter skritt, fem minuter trav omväxlande.
Hälsning Maja

Jag måste hålla med!

En omusklad häst ska inte inervalltränas i galopp. Börja med att trava cavaletti, klättra kortare pass samt kortare galoppturer innan du börjar med intervallträning!

Eftersom galoppträning och galopp öht sliter mkt mer på hästen är lägre gångarter (SPEC när hästen får lite mjölksyra i musklerna, då "går den på senorna" och det innebär ett enormt slitage).

För att få kondition är det MKT bättre med klättring, flera fälttävlanstränare har sagt att man lätt kan byta ut ett galopparbete mot klättring just för att minska slitaget. Dessutom så är det måånga fltryttare som travar långa stärckor istället för att galoppera, oxå för att få kondis med minimerat slitage. Sedan är galoppfattningarna mkt underskattade. Lär dig att göra bra fattningar och gör dem ofta så kommer du få muskler på rätt ställen ;)

Måste bara lägga in en liten kommentar.. :)
Jag har hört att trav sliter mer på hästen en galopp? Men du säger tvärtom? Hur är det egentligen? :confused:

(Håller i och för sig med om att man kanske inte ska intervallträna en omusklad häst i galopp)

Det beror väl på hur omusklad din häst är... Alla verkar ju ha olika bedömningsgrunder för när hästen är omusklad (dressyrryttaren i vårt stall anser att hästen är omusklad när den inte orkar piaffera längre än 30 sek... ;)) Fem steg i galopp kan ju faktiskt räknas som en galoppintervall, också! De träningsråd som jag fick när min häst var omusklad, var att galoppera i intervaller. Först korta intervaller (45 sek- 1 min), en sådan intervall, i början av träningen. Sedan utökade vi antalet intervaller (tills vi kom upp i tre) och tiden (två minuter, och successivt upp till tio, med tio minuters fri skritt mellan. Uppvärmning och avskrittning på femton minuters fri skritt ingick också). Vi galopptränade en gång i veckan och han fick vila (och bli masserad, stretchad och promenerad) i två dagar efteråt. Vi tränade nog i ett halvår för att komma upp i tio minuter :). Man måste ha tålamod... och mycket känsla för hur trött hästen är och hur hårt man kan pressa den osv...

Hmm.. Vad har du hört det?

Eftersom tempot är högre i galopp och att galoppen är tretaktig (dvs ett moment tar ett ben upp all hästens vikt) så blir den mer slitande.

Din motivering till traven? *nyfiken*

Har läst i böcker, hört av tränare, sett på tv..haha.. :)

Låter i och för sig ganska logiskt att galopp skulle slita mer..

Men anledningen jag hörde var att i vilt tillstånd använder hästen nästan aldrig trav, den har lättare för att galoppera eller vad man ska säga..hmm..
haha jag vet egentligen inte har lixom inte ifrågasatt varför. :cool:

Har också hört något liknande, faktiskt, men det gällde bara ridning i nedförsbacke...elelr hur det nu var...äh, jag lägger mig...

Det är väl snarare så att fart sliter, och galopp på en omusklad och otränad häst har en tendens att bli fartfylld, då den inte orkar bÄra upp sig och gå långsamt. Hästen behöver gå långsamt och bygga muskler och bära sig i balans i långsamma tempon, innan den kan gå fort och bära upp sig. Vilket som sliter mest av galopp eller trav, på en vältränad och välbalanserad häst, är beroende av vad man gör. Trav i uppförslut t.ex. sliter på hästens höfter då den lyfter hela sin kropp uppåt i backen med ett ben i taget, medan den i galoppen kan ta i med båda. Sedan kan det finnas underlag där det skulle slita mer om man går i galopp än i trav, ojämnt underlag t.ex. Hästen har lättare att planera var den sätter varje fot i trav. Annars skall man väl tänka som så att det som sliter mest är ensidig träning - och fart som jag sa.
Hälsning Maja

Chris Johnston på SLU menar att traven är en instabil gångart (p g a svävfasen mellan varje fotisättning), och därfor kräver en styv rygg. När hästen tar mark trycker bukinnehållet nedåt, varvid ryggen sträcks och bukmuskulaturen måste hålla emot. Han menar också att man bör jobba med buken innan man jobbar med ryggen, och att galopp är den gångart som bäst bygger bukmuskulatur, då denna i galoppens svävningsfas för in bakbenen under hästens kropp. Galoppens ryggrörelser ligger mellan skrittens och travens.

Sedan finns det såklart fler faktorer för oss som håller på med hästar i praktiken och inte strikt forkningsmässigt som CJ att ta hänsyn till, vilket jag tycker Stopek beskriver bra, men jag har själv svårt att se hur en häst skulle kunna ha så dålig kondition att den inte ens klarar några få och korta galoppintervaller som sedan kan byggas på.

Vad jag menade med omusklad vad att han inte kan bära sig i alla gångarter än. I skritt går det bra både på böjt o rakt spår, men galopp o trav är sämre. Tänkte därför lägga upp en bra träning i både trav o galopp för att försöka förbättra detta. Det första tipset jag fick var att börja intervallträna i galopp genom att galoppera lugnt en längre sträcka, sakta av till skritt o skritta en sträcka och sedan fatta en lugn galopp igen. Det var därför som jag vill höra hur man skulle kunna lägga upp den här träningen, som jag fick tipset om.

Har ni några bra tips hur jag skulle lägga upp en intervallträning i trav?

Nått i den stilen låter som en bra motivering. :bow: :)

Men som de flesta har sagt, farten sliter ju. Slängtrav borde slita mer än samlad galopp, och en snabb galopp borde slita mer än en välbalanserad trav.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en Samsung galaxy 6 watch och letar efter en app för intervallträning utifrån pulsen. Vad använder ni för appar och hur funkar...
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Piek
·
Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
521
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
589
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har en 6 årig dotter som fått låna ett sött o snällt Welsh ponny sto som vi ev ska köpa. Pigg men lydig är ponnyn. Hon har...
Svar
8
· Visningar
1 262
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka