Intresse för ridleder?

P

pejo

Hej!
Jag och min pappa funderar på att utveckla vår hästverksamhet. Det vi funderar på är inom turismen, i första hand ridleder i olika längder. Dels de som bara tar några timmar över dagen och dels lite längre då man får övernatta. Vår verksamhet är belägen på Torsö, i Vänern utanför Mariestad så tanken är ju att ridlederna ska gå runt ön. Vi kommer nog inte ha tillgång till några turridningshästar utan det riktar sig först och främst till de som vill på utflykt med sin egen. Vi tycker att de vore kul att testa med en sån produktionsgren och se om det går att få ihop:)

Är det någon som har erfarenhet av att anlägga ridleder? Vad man ska tänka på osv...

Tror ni att det finns intresse för denna sortens turism ute bland hästmänniskorna?

Har ni några fler tips, råd?
 
Sv: Intresse för ridleder?

Det första ni bör göra är att ringa kommunen och sedan kalla till ett intressemöte för hästfolk och markägare och diskutera saken :idea:

Så har dom gjort i min hemkommun och det tar tid att få genom ett sånt projekt. I min hemkommun finns det avsatta pengar för hästnäringen, problemet är vart man ska sattsa pengarna och vem som ska ansvara för vad.
Det är ett problem bland alla sveriges politiker tycker jag - ingen vågar fatta beslut och stå för det i rädsla för att det går fel.
Men vadå? Då har man i alla fall försökt...

Räcker ju med att kolla vad som hände vid tsunamikatastrofen för att dra det hela lite längre....
 
Sv: Intresse för ridleder?

Hej, i min by har intresseföreningen gjort en förstudie med EU-pengar
till ridleder.
Tanken är att vi ska knyta ihop hästgårdarna med en ringled,
enda kravet på detta är att det ska gå att utveckla småföretagandet.
Någon kanske hyr ut turhästar, någon säljer fika,
eller kanske ett ridhus att ta sig till.//K
 
Sv: Intresse för ridleder?

Toppen idé!
Jag bor utanför Mariestad! :D
Sätt igång! :P
 
Sv: Intresse för ridleder?

Jag tror stenhårt på er idé!
I min hembygd har vi just nu ett EU-projekt som finansieras med LEADER-pengar, "Turism i Fjärdhundrabygden". Jag hoppas att ridleder med övernattning kommer att bli ett resultat av det projektet!

Tänk på att a och o när det gäller turism är att man måste kunna äta, och äta bra! Sen kan det finnas alla alternativ allt ifrån övernattning i stuga m självhushåll till bo på större gård med restaurang.
Boende också viktigt förstås, och uppstallning.

Lycka till!
Lotta
 
Sv: Intresse för ridleder?

Jättebra idé tycker jag :)
Jag har själv semestrat i tre dagar längs ridleden som finns i Tiveden. Den är kanonfin och jag kan verkligen rekommendera den. Kanske även bra för er att ta ett "studiebesök" dit för att se hur den är skyltad osv... och den föreningen som driver den leden kanske kan tipsa er om hur man drar igång projektet? ...sen finns ju även Skagern runt i dessa trakter - de kan säkert också tipsa om tillvägagångssätt.

kör på och lycka till! :laugh:

just det! Höll på att glömma... i våra trakter har vi ju även ridleden runt Tidaholm! Icke att förglömma.
 
Sv: Intresse för ridleder?

Jag glömde en sak - för mig skulle det vara helt underbart om leden dessutom var körbar, och det kanske fanns möjlighet att hyra en vagn. Jag skulle mycket hellre åka på vagnssemester med min häst än att rida, men det är ju jag det.... ;)
Men där tror jag det kan finnas en målgrupp, då körleder inte är alls lika vanligt.

Lotta
 

Liknande trådar

Relationer För ett par dagar sedan rasade hela min värld när min sambo berättade att han vill göra slut. Han säger att han älskar mig, men som vän...
Svar
6
· Visningar
2 842
Hästmänniskan Går just nu i hästköpartankar (några pusselbitar som saknas så bara spekulativt än så länge), och har börjat kolla igenom annonser men...
2
Svar
24
· Visningar
2 420
Senast: Blandrastik
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 176
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 037
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp