Bukefalos 28 år!

Leta häst i annonsdjungeln

Jag tillhör den typen som aldrig skulle få för mig att köpa en projekthäst. Det är så mycket som kan hända ändå. Jag uppskattar verkligen att ha en okomplicerade häst som jag inte behöver kämpa livet ur sig med. Jag vill kunna göra roliga saker OCH utvecklas och det har jag insett att jag gör bäst med en häst som är mera färdig.
Det är fantastiskt skönt med en häst som är lätt att sko, lätt att lasta så att jag kan åka iväg på roliga saker själv, rida ut själv, rida ut med andra utan att hästen får frispel osv.
Jag är nog för gammal för något annat. ;) :D
 
Vill också slå ett slag för okomplicerad och godmodig.

Köper man en problembagage/projekthäst är det kanske mycket som behöver utvecklas för att komma ut på sin första lb (både ridmässigt, hantering, psykisk stress i nya situationer) vilket egentligen ger "utveckling" men bakslagen som kommer kan kännas hårdare och resan mer "hopplös". En godmodig okomplicerad häst kan kräva mindre jobb för att åka på en liten tävling, all kraft du lägger ner leder till mer mätbar utveckling helt enkelt och "allt" sabbas inte av en plastpåse, blomkruka eller orutinerad stallhjälp.

Jag tror man har roligare och utvecklas mer med godmodiga schyssta hästar än projekthästarna.
 
Jag som skaffade min första unghäst för några år sedan (oj vad tiden går!) håller med @Blandrastik Det är så mycket mer än bara ridningen som skall klaffa med en unghäst. Den skall gå att få tag i i hagen, kunna lämna kompisarna, stå i gången utan att få bryt, tränas att lämna stallet med och utan hästkompisar, kunna skos/verkas, avmaskas, acceptera att man tar på den överallt, spolar osv. Massor av grejer som skall göras första gången och som kanske inte är helt okomplicerat att göra med den individ du köpt när den hamnar på nytt ställe och med nya människor. Du måste kanske lägga massor av pengar på tränare för att få hästen bara att kunna skritta, trava och galoppera, pengar som du kan träna betydligt roligare grejer för med en mer utbildad häst.

Så absolut tycker jag att en äldre häst är lämpligare som första häst. Är den mycket tävlad kan du kanske luta dig lite mot hästens erfarenhet om du är ny i tävlingsvärlden. Min första häst var 16 när jag skaffade den. Lagom ålder och hade nog hängt med än, åtta år senare, om hon inte blivit illa sparkad i hagen.
 
Sen finns en till aspekt som talar för den äldre hästen, allt som inte gäller ridning. Jag har shoppat mig en treåring och ibland vet jag inte hur jag ska hinna allt som ska läras in. Den var aldrig skodd bak när jag fick den, då måste jag ha en plan om det inte funkar att bara lyfta upp en bakhov och börja verka och spika i. Kan den stå uppställd på gången utan att få spader? Träna och åter träna.
Lasta, och åka - jag tränar varje dag. Jag hade asproblem med att ta ut den själv ifrån hagen, den skrek som förbytt efter sin kompis - träna och åter träna.
Jag fick ett rejält bakslag vad det gäller att tränsa och fick börja om från början, träna och ....ah du fattar.
Skiter det sig i hanteringen så måste du ha en plan för alla "överaskningar". De är klart färre på en äldre häst, du kanske inte tänker på det, du hämtar in den från hagen, riden och så är det inget mer med det.
Håller med! Det är hemskt mycket man inte tänker på i vardagen som den unga hästen kanske aldrig gjort. Min hade inte heller blivit skodd förut, eller ja han hade fått sitt första par skor i fram när han kom. Men sen bakskorna, och han kunde inte ens stå på gången. Jag ville nästan börja gråta när Hugo satte sig på hovslagaren för att han tyckte det var så ovant och hemskt. Han slet sig även från gången om man försökte binda fast honom, och kunde definitivt inte vara ensam. Nu står han dock lugnt, lyfter alla hovarna när hon skor (till och med bak!), ensam och vår hovslagare är så glad, så glad, över att vi faktiskt är ett par kunder som tränar hästen för att underlätta hennes arbete haha.

Men ja, det har varit massor av jobb att gå igenom. Vi har dock ingen transport så det har varit svårt att träna lastning, vilket jag nästan har ångest över eftersom det verkligen kan behövas. :(
 
Vi har dock ingen transport så det har varit svårt att träna lastning, vilket jag nästan har ångest över eftersom det verkligen kan behövas. :(

Nu blir det OT, men du kan alltid träna på att skicka in hästen i ett trängre utrymme. Gör ett själv av tunnor kartonger vad som helst, ställ innanför logdörren, utgången vad vet jag, så att du skapar en spilta som du lär hästens skickas in i. Förslagsvis med mat i änden. Då har du mycket gratis i lastträningen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 699
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 432
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska förmodligen inom några år ta över mina föräldrars ena gård, och funderar för fullt på vilken verksamhet man skulle kunna ha...
Svar
11
· Visningar
2 052
Senast: WBanna
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp