IntresseKoll!

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Chivita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 207
C

Chivita

Har lite nyfikna frågor för att se vad som motiverar just dig...

1. När började ni rida?
2. När började ni rida Distans?
3. Vad var det som fick er att välja Distansen?
4. Tävlar du eller hinkar du eller båda?
5. Vad rider du för häst/ponny?
6. Varför just den hästen/ponnyn?
7. Vad har du för mål?
8. Vilken klubb rider/tävlar du för?

Tack på Förhand! :bow:

Sv: IntresseKoll!

Det är väl inte mer än rättvist jag blottar mej först! :)

1.Började rida på en ridskola i Vretstorp då jag var 7 år.(16 år sedan)

2. Började för 2 säsonger sen och älskar det!

3. För att jag och hästen tycker om att rida ute skogen och lääänge, och då passar det bra med att kunna tävla i uteritt och få rida på nya platser och ha gott om tid..ingen stress.

4. Jag tävlar,kan man kalla clear round för det så tävlar jag, har ej hinkat men det blir nog i framtiden!

5. Ett sto som heter Flash och är en fullblodskorsning.

6. För att det är min egen och han passar för det och tycker det är kul men kan tyvärr bli lite stressig och 60 i puls är tyvärr inget ovanligt.Jag kan oxå bli uppstressad men det beror nog på brist i rutin.(tur att de inte pulsar ryttare :) )

7. Att vi ska klara många godkända Clear rounder på 50 km nästa år och i framtiden, kanske oxå tävla lite 5 mil.Och att vi ska kunna slappna av även i grinden och inte bara på banan.Och att få tävla på många olika banor.

8. Är på väg in i Nerikes Distansryttarklubb.

Det var allt från mig, hoppas jag ej varit för tjatig! :rofl:

1.) Jag ströred på ridskolan från 6 års ålder och red regelbundet från 10 års ålder.

2.) Började jobba i ett stall där ägaren precis börjat med distans. Hon drog med mig på sina hästar. Detta var 1994.

3.) Den lättsamma stämningen o alla trevliga människor. Naturupplevelserna och närheten till ens häst.

4.) Jag har mest tävlat själv men hinkat ett par gånger och varit funktionär ett par gånger.

5.) Har en arabvalack född 1991 som jag köpte 1994.

6.) Han gick i en hage hos uppfödaren och såg så söt ut. När han nöp mig i benet så föll jag pladask!

7.) Mitt mål är att hålla hästen skadefri så vi kan rida distans många år till. Därför har jag endast en vinst att skyta med.

8.) Jag tävlar för Skånska Distanssällskapet.

// Linda

1. När började ni rida?
Jag började få intresset på allvar när jag gick i 4:e klass. Jag började med att vara med på provapåridning varannan lördag och sen började jag i riktig ridgrupp i femman.
Red bara lektion i två år och red sedan privat tills jag skaffade egna första hästen när jag var 16.

Jag och en kompis som skaffade sin första häst samma år som jag, fick upp ögonen för distans. Kommer inte ihåg hur, men vi tyckte det lät fasligt kul att tävla i uteritt! (lite mer komplicerat än så är det ju dock) Vi gav oss ut på en första CR ipå Bergaritten 99. Sen har ajg vart fast!

Den fria tävlingsformen och speciellt uppöevelsen av naturen och alla fina människor runt omkring sporten! :bow:

Jag tävlar. Har aldrig hinkat :o

Jag började med min första häst, en vbl-val men han och jag red bara två CR innan jag kom på att jag ville satsa på distans och därför sålde honom inan han var FÖR gammal. Han var 18 när jag sålde, lite för gammalt för att bli en seriös distanshäst. Jag köpte då 2001 min nuvarande häst Catanya, en korsning av arab och just vbl-travare. JAg köpte henne som 1,5 åring och har således fått vänt med distanstävlandet. Vi hade våran debut i somras och det var UNDERBART att få komma ut på distansritt igen på min bäbis som blivit stor! :love: :banana:

Tja se svar ovan. Jag trodde på hene redan som liten!

7. Vad har du för mål?
Mitt mål är väl just nu att nån gång vara med i Ölandsritten! Det är en ritt som jag verkligen skulle vilja vara med i! Det är ju en bit att åka, me nått år ska jag bara dit! Fram tills dess så ska jag och hästen ut på flera CR så vi lär oss hur vi fungerar ihop på distanserna, för att arbeta in ett bra upplägg. Sen blir det väl tävlingsklass kanske år 2006.

Baståsens Ridklubb i surahammar! Jag är tämligen ensam om mitt grenval i typ hela kommunen. Jättetrist.

1. När jag var 9 år - dvs 1984.
2. 1997, dvs för 7 år sedan.
3. Hade tidigare tränat travhästar och fastnade för konditionsträningen och att tillbringa så lång tid med hästen och tillsammans klara av utmaningen.
4. Tävlar.
5. En 9-årig arabvalack.
6. Det är min. :-) Dessutom är han en utmärkt tävlingsindivid.
7. Genomföra individuellt SM 2006.
8. Jemtryttarna.

/Camilla

1. Började rida när jag var 12-13 år, på ett gotlandsruss.
2. Red min första distansritt 1987.
3. En kompis jag pluggade med var också intresserad, tack vare det fick vi båda en kick att anmäla oss till Karolinerritten. Numera är det just det att träna upp konditionen på hästar som intresserar mig mest, håller även på med arabgalopp, lite samma sak, men ändå inte... :)
4. Tävlar, har nog bara hinkat en gång, men då vann "min" ryttare SM!
5. En arabvalack f-98. Stor som ett hus, egensinnig som en ponny, men ändå en häst jag gillar att rida. :love:
6. Tanken var när jag köpte honom att tävla galopp med honom som 3- och 4- åring, och sen sälja, men vad tusan, jag är inte så kallsinnig som en del tror. ;)
7. Att få fram en häst (eller helst flera) för 16-mil.
8. Nerikes Distansryttare.

Usch vad svårt! Men jag skall väl vara ärlig och svara ordentligt.

1. När började ni rida?
När jag var åtta år började jag på ridskola. Red där tre år innan jag fick egen häst.

Har inte börjat än. :o Red långritter både på min första och min andra häst, men någon egentlig målmedveten träning mot distans hann det aldrig bli.

Jag är ökänd planeringsfascist och gillar väl främst träningsplaneringarna och konditionsuppbyggningen som finns i distanssporten. Samt att vara ute i skog och mark förstås!

Jag hinkar lite sporadiskt när det behövs, men har inget speciellt ekipage som "mitt".

Jag rider ett stooort halvblod, Hecla född 1986 e. Labrador-Furidant. Hade väl tänkt börja distansträna, men samtidigt kommer jag aldrig att starta i någon tävling med Hecla, då hon inte går att transportera. :crazy:

Hennes ägare behövde en medryttare som ville rida ut i skogen. Egentligen var det inte alls en sådan häst jag ville rida, men att det inte kostar något gjorde sitt till. :angel:

7. Vad har du för mål?
:crazy: Vet inte om jag törs skriva det här. Alla kommer bara att reta mig. :o

Jag rider året ut för Upplands-Västmanlands Fältrittsklubb, men kommer inte att stanna kvar där. Kanske går jag med i Rönningens Kör- och Ridklubb, för det verkar vara ett skönt gäng. :D

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

1. När började ni rida?
När jag var 7 år. (20 år sedan :crazy: )

I år fick jag äntligen tummen ur och anmälde mig och syrran till våran första distans.

Jag har provat det mesta med våran lilla arab, Dressyr, Hoppning och Fältävlan. Sedan vi köpte våran arab så har jag velat prova på distans men det har aldrig blivit av , vilket man nu så här i efter hand tycker är riktigt tråkigt.
Distans var precis så roligt som jag trodde, dessutom trevlig stämmning....

Än så länge har jag bara tävlat , men har fundering på att kanske låte min häst stå över en tävling och hinka åt syrran om hon vill prova en längre distans.

Jag rider ett svenskt halvblods sto född 92, efter amiral

Det känns som om jag passar bättre med henne än araben (tyngdmässigt ;) )

7. Vad har du för mål?
Att kunna rida halvblodet i ett 13-14km tempo på en 50 mil tävling
Och att kunna hinka åt syrran om hon vill testa på snabbare tempo med araben .

För tillfället Lexby Ridklubb

1. När började ni rida?
När jag var 6 år, på ridskola.

Det känns som om jag knappt börjat än. Men min första ritt var en CR på Nybygget förra året.

Jag trodde det kunde passa hästen jag har hand om. Att jag tycker det verkar kul är ju också ett plus.

Tävlar är väl tanken, även om det som sagt har blivit sparsamt hittills. Jag har varit med och hinkat ett par gånger också. Jag är nog världens sämsta hinknisse, eftersom jag inte har något körkort, men jag tycker det är jättekul!

Ett galet litet arabsto som jag får låna.

Det är gratis ;) . Och hon är helt bedårande såklart! Men jag skulle nog inte köpa henne om jag var på jakt efter en distanshäst egentligen...

7. Vad har du för mål?
Första delmålet är att vara fräsch nog att starta en femmilare i vår.

Nerikes Distansryttare.

/Josefin

1. När började ni rida?

1986 då jag var sex år liten...

1997

Det var en tävlingsform som passade mig direkt, alla trevliga människor, alla hade roligt tillsammans och hästarna tyckte det var jättekul

Tävlar mest men hinkar gärna om någon behöver hjälp :)

Araber....är helt såld på dem :love:

Skaffade mig en arab...sen har jag inte kunnat sluta med det :o

7. Vad har du för mål?

Föda upp bra och hållbara distansaraber, och gärna se att de kommer till svår klass. Träna upp hästarna så de är "färdiga" för minst 80 km, och sedan sälja och börja om på ny kula. Tycker det är jätteroligt, men har tyvärr inte pengarna för det just nu :( Nån gång i framtiden så...

Och sen är ett mål att rida OS i distans om det nu blir nåt ;)

Rönningens Kör och Ridklubb

Camilla :banana:

1. När började ni rida?
Började rida när jag var 7 år på ridskola. Fick egen häst när jag var 9 år. Långt uppehåll från tonåren tills för 7-8 år sedan.
Började rida distans 98, tror jag det var.
Slumpen. Hade köpt en arab och så bodde jag i en by där det fanns en ridklubb som ägnade sig åt distans.
Har gjort både och. Kul att hinka, men gör en vansinnigt ridsugen.
Araber bara för tillfället, en gillar även varmblod. Har en trarab men ett föl och så två arabston.
Tjae...araberna för att de är så väldigt mysiga hästar. Korsningen mycket för distansens skull.
7. Vad har du för mål?
Ja, inte vet jag. Just nu känner jag mest att jag bara vill ta dagen och varje säsong som den kommer. Har varit mycket mer taggad vad det gäller distansen, men har nu fått lite distans (he he) till det och lugnat mig. Viktigast är att får rida på glada och friska hästar. Men några åttamilare nästa säsong och hopp om att mitt eget arabsto (har ett på foder med) skall bli en trevlig och hållbar distanhäst i framtiden.
8. Vilken klubb rider/tävlar du för? Välkommen till vår klubb, Nerikes.

Hälsning Maja

1. Då jag var ca 7 år. Dvs 21 år sedan.
2. För 4 år sedan, år 2000.
3. Var med som hinknisse till min kompis i ett par år innan. Men nej, detta var inget för mig, sa jag. Men hon tjatade och ok då, vi provade, och sedan var vi fast. ;)
4. Tävlar, hinkade som sagt tidigare.
5. Ett vbl sto på 11 år. Hon har fått föl i sommar, hoppas det ska bli min nya stjärna. ;)
6. Vi är av samma skrot och korn jag och Queen. Ettriga och humör som jag vet inte vad. Just därför vi passar så bra ihop. ;) En ärlig häst som alltid gör sitt bästa.
7. Att starta 8 mil 05 och vara godkända förståss.
8. Jemtryttarna.

1. När började ni rida?
Nar jag var 6 år (80)

Oj jag red Hebyritten typ -90 eller så !

Jag gromade åt Gunvor Pettersson i många år och fick blodad tand

Bägge .
Travare för mig finns inget annat !!! :love:
De har bra steg och ofta lätta att få ner i puls !
7. Vad har du för mål?
Att rida min Kallblodstravare till att börja med 10 mil nästa år !
Rönningens Kör och Ridklubb !!!
/Cetzy

1. När började ni rida?
Började på ridskola när jag var sex tror jag, fick min första häst nån gång därefter.

Red min första distans på Karolinerritten -92.

Höll egentligen på med hoppning, men min syster hade börjat med distans och tyckte att jag och min C-ponny oxå skulle prova. Det gjorde vi å på den vägen är det.... :)

På senare år har jag blivit allt mer intresserad av avel och utställning och har hållit på med det. Har därför inte haft tid eller någon häst att rida så då har jag hinkat åt Havreflinga istället. Men det är nästan lika kul det!

En arab född -97. Har gått som avelsto fram till i år och därför ej tävlats, men har, då hon ridits, tränats med inriktning på distans sedan hon var 3.

Eftersom jag håller på med avel av araber, så är det viktigt för mig med en bra stam och arabtyp. :angel: *duckar* Men givetvis ska detta kombineras med styrka/uthållighet. :bow:
Tycker inte att det ena varken behöver eller bör utesluta det andra! Mitt sto hade det första kriteriet + att det var kärlek vid första ögonkastet :love: , därför köpte jag henne. Nu är det dags för henne att visa att hon även uppfyller det andra! :)

7. Vad har du för mål?
Målen för nästa år är att genomföra ett par 50km och, om allt går som det ska, någon 80km. Mina långsiktiga mål är att få fram en internationell champion (utställning) som även kan hävda sig i de högre klasserna inom distans.

Är inte med i någon klubb just nu, men troligtvis blir det Växjöortens Fältrittklubb eller Växjö Distansryttare.

Tack på Förhand! :bow:[/QUOTE]

1. När började ni rida?
Började på ridskola när jag var liten hade sedan uppehåll i ca 4 år. Sedan böjade jag på ridskola igen för sedan bli medryttare.
2003
Läste mycket om det på internet och var sugen att prova så det gjorde jag och fastnade.
Har bara tävlat.
En fjordingvalack född -83.
Hyrde den över en vinter sex år sedan och tyckte om honom så mycket att jag köpte honom.
7. Vad har du för mål?
Att 2005 få ihop två godkända 50 km tävlingar så jag kan ansöka om prestationsmedalj i silver från Svenska fjordhästföreningen. Bronset har jag redan.
Fjordhästens Rid & Körklubb.

Chivita skrev:
Har lite nyfikna frågor för att se vad som motiverar just dig...

1. När började ni rida?
7. Vad har du för mål?

Tack på Förhand! :bow:
1. Började rida för 6 ½ år sen.
2. Har börjat nu i höstas att sätta mig in i de.
3. Gillar att rida hästen i naturen. Sen fanns det som valbar kurs på min skola och då såg jag det som en bra start!
4. Hittills gör jag inget men jag kommer tävla i dackeritten i år.
5. Rider ingen egen häst men ska tävla min arab i det när hon blir gammal. Ska ev låna en kompis varmblod.
6. Trivs med raserna då dom är nätta och lätta.
7. Ha kul med hästen!
8. Kommer nog rida för INROKK - Ingelstads rid- och körklubb

1. När jag var ca 7-8 år. Trots föräldrar om avskydde allt vad stall hette. De trodde att det skulle växa bort :D I år har de till och med sponsrat en liten slant för att jag skulle kunna köpa min andra häst :love:

2 & 3. Jag hade en kompis som red hos en känd uppfödare i halmstad. Detta var för ca 9 år sedan, då jag var och hälsade på där så ofta jag kunde. Då fick jag alltid rida Marab och de tyckte att jag skulle följa med på en CR. Sagt och gjort. de anmälde mig och jag red, tyvärr gick vi intr igrnom sista grinden p.g.a. hälta men jag var fast. Trots att jag var sjuk hela dagen efter :o

4. Jag har bara tävlat :o Sambon har fått stora äran att hinka åt mig.

5&6. Araber. Har en valack som jag köpte för att tävla med och sen någon vecka tillbaka köpte jag min andra, ett sto.
Jag har alltid velat ha araber så jag har fått vänta i 8 år på att få en häst att tävla med.

7. Komma så långt som möjligt. Gärna till olika mästerskap.
Newaz: vi ska väl åka tillsammans OS-08 ;) :angel:

8. Idag Söderby Ryttarförening men ska byta till Rönningens kör och ridklubb

Senast ändrad:

Tack, Tack! Jag valde akut en klubb för att kunna tävla. Det blev där jag hyrde ridhuset. Men som ensam distansryttare där kändes det som om jag skulle byta till en klubb som är mer inriktad på distans! Vem vet? Kanske för man vara med på Lag-SM ;)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 173
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
432
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 389
Senast: Edla
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 513
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka