Introduktion av nu unghäst?

D

Drottning

Hej. Har köpt min första unghäst (3 år, valack). Har ett äldre sto (lite småbitsk ibland...) och en halvgammal valack (stor, snäll och lugn). Hur ska jag släppa ihop dem? En och en, alla på en gång eller?
Vill oxå gärna ha tips på bra unghästlitteratur (islandshäst) och vart man kan få tag på den.
Tacksam för alla svar och råd.
mvh
Bisse

C

Capriole

Sv: Introduktion av nu unghäst?

Jag ställde min häst i en hage bredvid "flockens" hage först. Sen släppte jag i hop honom med en med låg rang. Din unghäst lär ju bli lägst i rang efter som han bara är 3 år. Ta det lugnt och låt dem hälsa på varann...så att han känner någon innan du släpper honom med ledaren... Lycka till... :rofl:

Vem är högst i rang? Jag skulle släppa ihop med valacken först och sen släppa in stoet, så valacken och unghästen bondar lite först.

Å andra sidan har jag slängt in unghästar rakt in i befintlig tvåhästarskonstellation utan problem, men om du vill vara säker så.

et KAN bli jobbigt om den äldre valacken vill försvara stoet....jag har den erfarenheten att det brukar bli jobbigare att släppa så...du borde låta bägge valackerna gå ihop ensamma till att börja med...

D

Drottning

Tack för Era svar!
Det är kanske säkrast att just släppa ihop "boysen" först och sen in till surtanten!
mvh
bisse

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
2 432
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 781
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej har hamnat i tvist med min uppfödare. Skulle gärna vilja höra om någon har liknande erfarenheter! Det är så att vi köpte en valp av...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 254
Senast: LaMagia
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
2 230
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack #9
  • Passande ras för mig
  • Vinter och katt