"invändning med sadel igen efter sadelproblem

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kbr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 865
K

kbr

Hej ska imogon få min nya sadel :bow: :rofl: och vet inte hur jag ska göra. Min häst och jag har haft väldiga probelm med sadel, hon är 12år gammal och alldrig haft en sadel som passar.

När man lägger på en sadel och lägger runt gjorden så spänner hon ut magen. När man rider med sadel eller något som påminner om en sadel går hon ikors med frambenen och så går hon mini steg. Hon är så rädd att det ska göra ont antagligen gör hon det även av gammal vana.

Ni som har haft samma problem hur lånkt tog det innan hästen kunde gå avslapnat med saden?
Kommer det någonsin att fungera perfekt?
Hon har nu ridits barbacka i ca 9 månader och byggt upp ryggen jättefint. Det har blivit en enorm skilnad när den "duma" saden åkte av.
Tänkt börja med löslongering med sadeln. Några fler förslag?

Hoppas även på någon solskens historia.

Mvh karin

Sv: "invändning med sadel igen efter sadelproblem

Det är bara till att jobba på men det är bra att låta et kolla så att det inte sitter fast i ryggen eller bogarna om dom gått spännt sig.

Har själv en valack som när vi köpte honom för ca fem år sedan hade gått inspänd med för trång sadel vid i stort sett varje ridpass.
Så att han bara knäckte av nacken och sänkte ryggen och släppte bakben.

Enda anledningen till att denna häst blev köpt var att han hade ett psyke som nästan inte går att hitta otroligt snäll och stabila vilket var vad min mamma ville ha, bara en kompis att ha skoj med.
När han i fjor gjorde sitt livs första dressyrstart träffade vi på några som hade haft sina hästar uppstallade där han stog med sin förra ägare, som sa:
-Att hade dom inte sett hans namn i startlistan, och att han har en ganska ovanlig färg så hade dom inte trott att det var han, han var så välmusklad och rund, inte alls så kantig som dom kom ihåg honom.

Så jag tror att det lossna för dig också, men det tar lång tid, finns många spänningar både fysiska och psykiska som måste lossna.

Mvh
Camilla

Om jag vore dig skulle jag även vet.undersöka hästen för att se att sadeln inte orsakat mera problem. Min felaktiga sadel gjorde mitt sto halt, och hon blev ju inte mindre halt för att jag bytte sadel... lycka till!

Jag tycker det låter som en bra ide att du longerar henne med sadeln (ingen löslongering, d¨finns det risk för att hon vill dra av sadeln och lägger sig ner och knäcker bommen...) och att du sedan lägger dig över. Att du helt enkelt börjar om från början.

Min häst har inte varit som din, men det tog honom ett par veckor innan han verkligen vågade ta ut steget och höja ryggen så mycket han kunde (givetvis gick han mkt bättre med hans nya sadel än vad han gick med den ghamla, men det tog ungefär 2 veckor innan han hade vant sig vid den och hade förstått att det var obekvämt).

Önskar dig lycka till :)

AnnaKarinA skrev:
Om jag vore dig skulle jag även vet.undersöka hästen för att se att sadeln inte orsakat mera problem. Min felaktiga sadel gjorde mitt sto halt, och hon blev ju inte mindre halt för att jag bytte sadel... lycka till!

Har haft ute en kiropraktor som kollade igenom henne och hon var helt okej. Ska även ha ut en massör nu på måndag som ska kolla igenom henne för att vara säker innan saden ska på.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag tycker det låter som en bra ide att du longerar henne med sadeln (ingen löslongering, d¨finns det risk för att hon vill dra av sadeln och lägger sig ner och knäcker bommen...) och att du sedan lägger dig över. Att du helt enkelt börjar om från början.

Min häst har inte varit som din, men det tog honom ett par veckor innan han verkligen vågade ta ut steget och höja ryggen så mycket han kunde (givetvis gick han mkt bättre med hans nya sadel än vad han gick med den ghamla, men det tog ungefär 2 veckor innan han hade vant sig vid den och hade förstått att det var obekvämt).

Önskar dig lycka till :)

Tack för varningen hade faktist tänkt löslogera men kanske ska börja med longera. :bow:
Jag måste nog tänka på att ta det lunkt fast det kommer att vara svårt för denna sadel har jag väntat på i 6 år den första sadel som har passat henne. :banana:

ch791022 skrev:
Det är bara till att jobba på men det är bra att låta et kolla så att det inte sitter fast i ryggen eller bogarna om dom gått spännt sig.

Har själv en valack som när vi köpte honom för ca fem år sedan hade gått inspänd med för trång sadel vid i stort sett varje ridpass.
Så att han bara knäckte av nacken och sänkte ryggen och släppte bakben.

Enda anledningen till att denna häst blev köpt var att han hade ett psyke som nästan inte går att hitta otroligt snäll och stabila vilket var vad min mamma ville ha, bara en kompis att ha skoj med.
När han i fjor gjorde sitt livs första dressyrstart träffade vi på några som hade haft sina hästar uppstallade där han stog med sin förra ägare, som sa:
-Att hade dom inte sett hans namn i startlistan, och att han har en ganska ovanlig färg så hade dom inte trott att det var han, han var så välmusklad och rund, inte alls så kantig som dom kom ihåg honom.

Så jag tror att det lossna för dig också, men det tar lång tid, finns många spänningar både fysiska och psykiska som måste lossna.

Mvh
Camilla

Har haft en kiropraktor kolla på henne och då var allt okej fast hade en för flera år sedan och då satt hon fast i bäckenet. Det var i den vevan som jag kom på att saden inte passade så då blev det inte så mycket ridande. Mycket markarbete.
Har ochså haft kvar min dam bara för hennes otroliga personlighet. Även fast jag har "plågat" henne så litar hon så mycket på mig. Det tog lånkt tid för henne att förklara för mig att det var fel på saden.

Min häst blev också riden i fel sadlar innan han kom till mig. Han var full med spänningar, låsningar och ömheter pga dom. Men efter 5 ET-behandlingar blev han "friskförklarad" och var bra i ryggen igen.
Det enda som är kvar är att han gärna backar/går fram när man ska lägga på sadeln ibland.
Kände skillnaden på han direkt när han sattes igång efter ET-behandlingarna (juni-september förra året), ett helt annat steg och hade lätt för att aktivera bakkärra och rygg när musklerna byggdes på.:) :bow: SAmt en utprovad sadel som verkligen passade honom då!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka