Bukefalos 28 år!

Invasion av bladlöss!

Lupin

Trådstartare
Hjälp! :eek: Upptäckte till min sorg att bladlössen har invaderat nästan alla mina pelargoner i uterummet. Har inte haft tid att hålla jättekoll på växterna där ute på sistone och nu är speciellt pellisarna nästan övertäckta av bladlöss. :mad:

Vad ska jag göra? Hjälper det att ställa ut dem där ute? Tänkte att det var dags att aklimatisera dem så smått. Finns det nåt annat bra sätt att bli av med dem? Jag gillar inte att klämma sönder dem med fingrarna, men får kanske blunda och köra trots allt, om det krävs.

Ge mig era fantastiska tips och råd om att bli av med bladlöss! :banana:
 
Sv: Invasion av bladlöss!

Trist, det invaderades "min" vädringsbalkong av förra sommaren. Jag klämde ihjäl så många jag kunde och sprejade med såplösning (ca. 3-4 msk per liter vatten).

Nu hjälpte detta tyvärr inte, utan jag fick ta till pyrex.
 
Sv: Invasion av bladlöss!

Det här "receptet" fick jag av en trädgårdsnisse.

3 cl rödsprit
2 cl såpa
1 L vatten

Duscha växterna med sprayflaska.

Lycka till.
Det funkade på mina blommor iaf.
 
Sv: Invasion av bladlöss!

Glömde skriva att jag inte gillar Pyrex. Vårt inglasade uterum är i direkt anslutning till storarummet och sen kan man gå ut på trädäcket och vidare ut i trädgården. De gånger jag använt Pyrex så luktar det ganska mycket och ingen kan vara i uterummet eller öppna dörren dit på ganska länge. Och jag tyckte pelargonerna tog ganska mycket stryk av Pyrexen? Men man ska kanske dra in dem en bit i rummet, så de inte står i solen vid fönsterrutorna när man sprutar med Pyrex?
 
Sv: Invasion av bladlöss!

Tack för svaret! Var köper man rödsprit? Är det samma som T-röd?
 
Sv: Invasion av bladlöss!

Jag gillar inte heller pyrex, men just då var det den enda lösningen. Jag körde på med såpan i två veckor. Majoriteten av bladlössen dog förvisso, men det fanns jättemånga kvar och jag märkte att blommorna höll på att dö (om det berodde på att de höll på att dränkas av såpan eller om det var bladlössens fel vet jag dock inte).

Till slut så spolade jag av blommorna ordentligt och sedan fick sambon gå ut på balkongen och behandla med pyrex. Efter två omgångar så var de helt borta.

Sedan ska man alltid spraya med Pyrex på kvällen, annars bränns blommorna.
 
Sv: Invasion av bladlöss!

Det här "receptet" fick jag av en trädgårdsnisse.

3 cl rödsprit
2 cl såpa
1 L vatten

Duscha växterna med sprayflaska.

Lycka till.
Det funkade på mina blommor iaf.

Det funkar med vodka oxå, istället för rödsprit, men det är inte många som vill slösa bort det på blommor:D
 
Sv: Invasion av bladlöss!

Jag gillar inte heller pyrex, men just då var det den enda lösningen. Jag körde på med såpan i två veckor. Majoriteten av bladlössen dog förvisso, men det fanns jättemånga kvar och jag märkte att blommorna höll på att dö (om det berodde på att de höll på att dränkas av såpan eller om det var bladlössens fel vet jag dock inte).

Till slut så spolade jag av blommorna ordentligt och sedan fick sambon gå ut på balkongen och behandla med pyrex. Efter två omgångar så var de helt borta.

Sedan ska man alltid spraya med Pyrex på kvällen, annars bränns blommorna.

Såpan är bara för att släppa på ytspänningen, det behövs sprit för att döda.
 
Sv: Invasion av bladlöss!

Huvudsaken är väl att vattnet kan tränga in i trakéerna eftersom de "drunknar" då? Jag har faktiskt aldrig hört det där med sprit innan, utan trodde kort och gott att det var vattnet de dog av. Men det kanske var en bidragande orsak till att inte alla mina bladlöss dog?
 
Sv: Invasion av bladlöss!

Det hade varit perfekt om spriten inte hade behövts:) Jag har dock lärt mig både i skolan och senare i arbetslivet att någon form av sprit är nödvändig.
 
Sv: Invasion av bladlöss!

Min mammas lus-recept:

1/2 dl rapsolja
1 dl flytande grönsåpa
1 liter vatten

Sprayas på. Lössen ramlar av i drivor! :devil:
 
Sv: Invasion av bladlöss!

Tack! :laugh: Kan man komplettera med lite sprit tror du, för bättre verkan? Eller ska man hellre ta ett glas rött medan man avlusar? :angel: :D
 
Sv: Invasion av bladlöss!

Jag skulle nog tillsätta lite sprit för säkerhets skull sen skulle jag ta 2 glas rött själv för att slippa känna "att det kryper" på mig. Får alltid klikänsla när jag ser bladlöss.
 
Sv: Invasion av bladlöss!

Förresten tänk på att alltid behandla med spraymedel när det är svalt och skuggit, annars skadas blommor och blad. Det gäller alla spraybehandlingar, även bevattning med spraymunstycke.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp