• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Jambalaja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 609
J

Jambalaja

ett par frågor,
Har man alltid samma IP adress? Är den knuten till datorn eller abonnemanget? Kan den ändras? Kan någon annan få min IP om mitt trådlösa intenet är oskyddat?

Sv: IP adress

Har man alltid samma IP adress?
Det beror på vad för typ av internetanslutning du har, med de allra flesta "vanliga" varianter kommer du att kunna få olika IP-adress varje gång du kopplar upp dig. Däremot är det inte säkert att du faktiskt får olika adresser, i praktiken kan du få samma adress för det mesta.
Är den knuten till datorn eller abonnemanget?
Ingetdera - IP-adressen är knuten till din så kallade session, alltså till uppkopplingstillfället.
När du ansluter din dator till din internetleverantör kommer datorn att bli tilldelad en IP-adress. Har du en router mellan modemet och din dator så är det routern som "får" IP-adressen, därefter delar routern i sin tur ut en annan intern IP-adress till din dator och eventuella andra anslutna datorer på "insidan" om routern. Routern håller reda på vilken trafik som skall till och från vilken dator.

Adressen har normalt begränsad giltighetstid, så om du har en typ av anslutning som du inte kopplar ner så kommer din adresstilldelning ändå att bli uppdaterad med jämna mellanrum. Såvitt jag minns handlar det om något dygn som längst. Däremot kan anslutningen alltså bli tilldelad samma IP-adress gång efter gång, beroende på hur internetleverantören löst sin fördelning och hantering av adresser.
Kan den ändras?
Du kan själv välja att förnya adresstilldelningen och därigenom eventuellt få en annan adress. Det gör du exempelvis genom rätt kommandon i Start > Program > Tillbehör > Kommandotolken i Windows.
Kan någon annan få min IP om mitt trådlösa intenet är oskyddat?
Nej, så länge som din uppkoppling är aktiv så är IP-adressen unik för just din dator (eller router).

Kan jag spåra en viss person via IP-adressen då?
Nej, det är en vanlig missuppfattning men det kan du inte. Det enda du kan göra är att ta reda på vilken internetleverantör som en viss IP-adress ansluter med. Den leverantören i sin tur kan, om det krävs med hänsyn till brottsutredning eller liknande, titta i sina loggfiler och hitta vilken anslutning (läs: vilken kund / abonnemang) som använde en viss IP-adress vid ett visst tillfälle. Men att den vägen slå fast att en viss person faktiskt suttit vid datorn, eller vid någon av de datorer som funnits anslutna i ett anslutet hemma- eller företagsnätverk vid det tillfället, är förstås inte möjligt.

Däremot finns det en annan viktig aspekt som jag inte gick in på förut. Du frågade om någon annan kan "få ditt IP om ditt trådlösa internet är oskyddat". Precis som jag skrev så är det din router som kommer att bli tilldelad en IP-adress av din internetleverantör, och routern delar därefter ut andra, interna, adresser till de datorer som finns på "insidan" om routern. Utåt sett delar alla anslutna datorer på samma IP-adress. Ingen annan uppkoppling eller abonnemang kommer att ha samma IP-adress samtidigt. Men det betyder också att om du har en oskyddad trådlös anslutning så kommer vem som helst att kunna ansluta trådlöst till internet via din uppkoppling, och således med din IP-adress. Det är värt att tänka på, eftersom det normalt är du personligen som abonnemangsinnehavare som ansvarar juridiskt för allt som sker via din uppkoppling. Läser du ditt abonnemangsavtal så finns där säkert ett stycke som talar om att du är skyldig att se till att obehöriga inte kan använda din uppkoppling. Du får, sannolikt, helt enkelt inte lov att ha en oskyddad trådlös anslutning.

Det finns de som förespråkar att alla skall lämna sina trådlösa internetanslutningar oskyddade, och på så sätt tillåta vem som helst att ansluta till internet genom vilket hemmaabonnemang som helst. Det är en vacker tanke i teorin, men i praktiken får det vissa konsekvenser. Dels att det är lättare för en oinbjuden att ställa till med elände i dina egna anslutna datorer, dels att andra enkelt och anonymt kan begå brott med hjälp av ditt abonnemang.

Folk i allmänhet har blivit mer medvetna om vikten av att skydda sina trådlösa anslutningar, men fortfarande finns det de som missar av okunskap eller slarv. När jag är ute på resjobb i Sverige eller utomlands och inte har lust att betala ibland flera hundra per dygn för internetanslutning på hotell, så brukar jag ställa laptopen på fönsterbrädet och titta efter oskyddade anslutningar. Inte sällan dyker det upp en eller flera oskyddade anslutningar som jag kan använda till precis vad jag vill, i princip helt utan risk...

Kompletterar mig själv...
Det är värt att tänka på, eftersom det normalt är du personligen som abonnemangsinnehavare som ansvarar juridiskt för allt som sker via din uppkoppling.
...här menar jag främst ansvarig gentemot internetleverantören och ifråga om det avtal du har med denne. Jag är inte säker, men har svårt att tro att du som abonnemangsinnehavare kan fällas för brott begångna via din uppkoppling med mindre än att det kan styrkas att det faktiskt är du som suttit vid datorn. Någon annan är kanske mer påläst där.

Liknande trådar

IT & mobiler Hjälp... Har castat från min telefon till TVn för ett par timmar sedan utan problem. Men nu när jag skulle starta ett program händer det... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
6 780
Senast: Happimess
·
IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
397
Senast: sweep
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
745
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka