Sv: IP adress
Kan jag spåra en viss person via IP-adressen då?
Nej, det är en vanlig missuppfattning men det kan
du inte. Det enda
du kan göra är att ta reda på vilken internetleverantör som en viss IP-adress ansluter med.
Den leverantören i sin tur kan, om det krävs med hänsyn till brottsutredning eller liknande, titta i sina loggfiler och hitta vilken anslutning (läs: vilken kund / abonnemang) som använde en viss IP-adress vid ett visst tillfälle. Men att den vägen slå fast att en
viss person faktiskt suttit vid datorn, eller vid någon av de datorer som funnits anslutna i ett anslutet hemma- eller företagsnätverk vid det tillfället, är förstås inte möjligt.
Däremot finns det en annan viktig aspekt som jag inte gick in på förut. Du frågade om någon annan kan "få ditt IP om ditt trådlösa internet är oskyddat". Precis som jag skrev så är det din router som kommer att bli tilldelad en IP-adress av din internetleverantör, och routern delar därefter ut andra, interna, adresser till de datorer som finns på "insidan" om routern. Utåt sett delar alla anslutna datorer på samma IP-adress. Ingen annan
uppkoppling eller abonnemang kommer att ha samma IP-adress samtidigt. Men det betyder också att om du har en oskyddad trådlös anslutning så kommer vem som helst att kunna ansluta trådlöst till internet via din uppkoppling, och således med din IP-adress. Det är värt att tänka på, eftersom det normalt är du personligen som abonnemangsinnehavare som ansvarar juridiskt för allt som sker via din uppkoppling. Läser du ditt abonnemangsavtal så finns där säkert ett stycke som talar om att du är skyldig att se till att obehöriga inte kan använda din uppkoppling. Du får, sannolikt, helt enkelt inte lov att ha en oskyddad trådlös anslutning.
Det finns de som förespråkar att alla skall lämna sina trådlösa internetanslutningar oskyddade, och på så sätt tillåta vem som helst att ansluta till internet genom vilket hemmaabonnemang som helst. Det är en vacker tanke i teorin, men i praktiken får det vissa konsekvenser. Dels att det är lättare för en oinbjuden att ställa till med elände i dina egna anslutna datorer, dels att andra enkelt och anonymt kan begå brott med hjälp av ditt abonnemang.
Folk i allmänhet har blivit mer medvetna om vikten av att skydda sina trådlösa anslutningar, men fortfarande finns det de som missar av okunskap eller slarv. När jag är ute på resjobb i Sverige eller utomlands och inte har lust att betala ibland flera hundra per dygn för internetanslutning på hotell, så brukar jag ställa laptopen på fönsterbrädet och titta efter oskyddade anslutningar. Inte sällan dyker det upp en eller flera oskyddade anslutningar som jag kan använda till precis vad jag vill, i princip helt utan risk...