Irco Mena tillgänglig för avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Luchador
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 748

Luchador

Trådstartare
Finns Irco Mena fortfarande tillgänlig för avel? Hur ska man isåfall gå tillväga? Vilka krav finns för att få använda honom (vet att han tidigare varit hårt begränsad ju).
Kostnader? Vilka stationer finns han tillgänglig på? Har försökt nå hans ägare (då han levde) men denne svarar aldrig.

Tacksam för all hjälp

Sv: Irco Mena tillgänglig för avel?

i hingstkatalogen har du dessa tel.nr.
0416-18510 och 0416-18005
Han finns fryst, språnget kostar 2500 + moms, mer står inte

Hörde för ett tag sedan att det fanns ett begränsat antal doser kvar efter honom

jo det är detta jag oxå hört. Men har även hört att man försöker klona sperman för att kunna få ut mer.

När jag betäckte med Irco Mena för 2 år sedan, kostade han 1000 i bokningsavgift, 2500 i språngavgift och 8000 på 90 dygn. Alla priser ekskl moms.
Vet inte hur mkt det finns kvar och om dom har "krav" på stona. Mitt sto var iaf en 5 åring e Parco-Landgraaf som inte hade tävlat (sparkskada), och hingstägaren sa ingenting till mig om krav.. så antigen hade han inget krav, eller så tyckte han att mitt sto uppfyllde dom...:cool:
Det var också vissa stationer som var "godkända" av hingstägaren, var vel en 6-7 styck.

Jag pratade med han i våras och det var samma pris som Tuttifrutti skrev i föregående inlägg.

Självklart finns det ett bregränsat antal doser kvar, hingsten är ju död sedan många år tillbaka och någon gång kommer de ta slut. Det är däremot så gott som 100% dräktighet på den så det är ruskig kvalite på den.
Ägaren sa ingenting om krav på stona eller nåt om vissa stationer, han frågade dock vilket jag tänkt använda mig av och sa att det finns några stationer som inte klarar av att hantera frys sperma på ett bra sätt o att han därför önskade att man inte använde dessa.

Jag valde dock annan hingst men har honom som alternativ tills nästa år!

tack för ett mkt bra och utförligt svar. Vad valde du för hingst istället då?

Jag har använt Irco tre gånger. Förra året betäckte vi Calido -Calandostoet men tyvärr fick vi en ganska sen kastning på henne. Vi betäckte även vår Robin Z märr med rent fullblodsmöderne och fick en ljuvlig fölunge. Tyvärr fick han en smäll på hasen och det blev djursjukhuset, där drabbades han av fölsjuka, sövdes för att spola led men tålde inte narkosen (kramp) utan avlivades pga svår kolik (biverkning från det kramplösande) ½ dygn efter op.

Vi har i år betäckt om Calidomärren och väntar och hoppas innerligt att allt går bra till våren.

Vi använder en station som hingstägaren inte anlitat. Jag talade mig varm och han ringde faktiskt dit och sonderade terrängen ;). Sen hade han sagt att han kallt räknar med att endast ett strå per märr behövdes användas. Men tror inte han blev missnöjd. Vi har på tre betäckningar endast nyttjat tre strån. Han har superkvalitet!!!

Hoppas på ett sto till våren.

Gira :banana:

Tråkigt med dina olyckor.. Får hoppas den som kommer till våren blir fantastisk...

Hade han krav på dina ston? Ang tävling och prestation? Kostnader?

Var lite kluven på vilket sto jag skulle lägga han på men tillslut blev det Eighty Eight Keys på den ena och Alligator Fontaine på den andra. Blir ev. IM på ett Be my Chief -sto nästa år eftersom bara 1 av mina egna ska betäckas om å hon ska till en xx-hingst i pr igen.

Vet du något om krav på stona vad gäller Irco Mena? Priser osv!

Vet inte vad han kostar exakt, men min kompis seminerade med honom två gånger i år och det gick på ca 20 000,-. Nu tog hon sig tyvärr inte, men det beror troligtvis på märren. Hon har en avkomma efter en annan hingst som gått svår klass och även en 6-åring efter Irco Mena som går årgångschampionaten i år, (började först tävlas ifjol).

okej okej... Det va ju synd att hon inte tog sig. så ca 10 per seminförsök?!

:)Dom måste ha tömt honom rejält innan han dog, för där var en hel massa hästar efter honom nere på Flyinge i helgen:)och hoppa kunde dom också:)

:)Dom måste ha tömt honom rejält innan han dog, för där var en hel massa hästar efter honom nere på Flyinge i helgen:)och hoppa kunde dom också:)

de sista 5 åren av hans liv så lagrade dom ju upp en hel del så vitt ajg vet. Dessutom är den mängd som finns väldigt mkt uppdelad för att räcka längre.

Jo det finns fruktansvärt mkt bra hästar efter just IM... Han e fantastisk

Vet du något om krav på stona vad gäller Irco Mena? Priser osv!

Se mitt första inlägg där jag svarade på dessa frågor :idea:

20000kr totalt är väl rätt normalt tycker jag, 2 försök betyder ju åtminstone ca 2 veckor på stationen om stoet bara stod där över brunsterna dvs annars tillkommer ju ytterligare ett par veckor.
Eftersom hon ej tog sig på första gjordes det säkert nåt prov och nån behandling, så 20000kr för din kompis sto är inga konstigheter men synd att hon ej tog sig.
Seminavgift för fryst brukar ligga på 4000kr, stationsavgift ca 1500kr, sen tillkommer dygnen ca 100kr/dygn, eventuella behandlingar etc 150-2000kr beroende på vad som görs och hur många.
Sen tillkommer hingsten avgifter med 3500kr (bokning 1000 + språng 2500kr)
Bara där är du uppe i 9000kr och då är varken dygn eller eventuella bahandlingar medräknade. Allt jag har skrivit är dessutom exkl moms så då har du 11250kr exkl dygnen o behandlingar/prover.

Tur att man har ett eget pengaträd annars är det dyrt att avla :angel:

När det gäller fryst så är väl det kanske inget att satsa på om man inte vet om stoet är fertilt eller om man vet att hon är svår att få dräktig.

Nej det har du helt rätt i. Stoet betäcktes 1 gång när hon var 14.. Blev då dräktig på första försöket. E nu 18 o har inte haft fler.

Nja krav och krav.... Calidomärren har på fyra avkommer varav två varit i bed. bar ålder vid första bokningen till Irco lämnat en hingst som vann kvalitets som fyraåring med 9-9 i hoppning. Han var även finalist som femåring i falsterbo förra året och gick bruksprovet i år men tyvärr floppade det där. Nu är han exp. till USA. Den andra fick 8-9 i bedömningen på sitt treårstest. Vi har även en tvååring och en åring här hemma. Än är vi nöjda, så inte behöver jag skämmas för den märren iallafall. Själv är hon ostartad pga skada. (olycka)

Robin z märren har lämnat en del avkommer, tyvärr så har några av avkommerna hamnat hos icke tävlingsintresserat folk. En skadades som föl. Sedan finns det unghäst som ännu inte gjort så mycket. Prestationsmässigt har hon bara tävlat lätta klasser pga förra ägarens ointresse. Tränat 135.

Ircos ägare var nog egentligen mer intresserad av robinmärren än calidomärren. Detta tror jag beror på att man vet mer hur det slagit på Robin blod än på calidoblod, som nu då skulle bli den första i världen. -om jag fattat rätt.

Vi har kalkylerat i runda slängar 25 000:- för de kostnader som hör med hingstens avgifter samt stations och seminavgifter. Sen kommer ju som vanligt märrens alla omkostnader under resten av året till , som vanligt.

Gira :banana:

Såg en fyraårig Irco Mena -Cortez med grym bakbensteknik i veckan... Den kan nog gå långt upp i klasserna om den får fortsätta utvecklas som den nu börjat.

ja en sak är då säker, har man pengarna att använda Irco Mena så får man en häst som är värd dem!

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 147
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: Lavinia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar... 40 41 42
Svar
827
· Visningar
17 718
Senast: Niyama
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka