Irländsk Varghund, min drömhund! Någon med erfarenhet?

Cado

Trådstartare
Min drömhund är född, en irländsk varghund, och jag har köpt henne osedd! Jag har velat ha en irländsk varghund sedan jag var liten, och nu som hästgårdsägare är det äntligen rätt tid!

Jag har läst mycket om rasen under åren och förälskat mig totalt! Vad jag saknar är erfarenhet.

Givetvis vet jag de väsentliga detaljerna som att de måste ta det väldigt försiktigt under det första året pga att de växer så fort, osv, men är det någon som har lite erfarenhet?

Jag ska hämta min juvel om ungefär en månad och trots att jag redan har 3 andra hundar så pirrar det lite speciellt i magen redan.... :love:
 
Hi hi grattis!

Vi har två st i vårat område som älgar förbi oss ibland. De är STORA tycker min lilla valp. Men det lilla jag sett av dem är att de verkar väldigt trevliga och lugna gentlemen.

Hoppas det går bra för Er och lycka till!
 
Skulle också vilja ha en sådan hund!! *avundsjuk* Har aldrig haft någon själv men jag har hört talas om att de inte får rastas på ett tag efter att de har ätit. Vet inte om det stämmer men om du aldrig har hört det så är det väl värt att kolla upp då jag har hört att de kan dö om man rastar dem direkt efter eftersom de är så stora. Som sagt jag vet inte om det ligger någon sanning i det men du kan ju kolla upp det. Hoppas att ni kommer att trivas och lycka till!! :D
 
Måste bara fråga. Hur kommer det sig att du köper en hund osedd? Litar du så på uppfödaren så hon säger exakt hur hunden är i sätt och annat?
 
Min mamma älskar varghundar och har haft sådana hela min uppväxt. De var allihop oerhört snälla, på gränsen till korkade! :crazy:

De verkade aldrig fatta hur stora de var. Försökte gömma sig under mattor (!) när det åskade och slog alltid i huvudet när de låg under bordet och reste sig upp ...

Men gudasnälla.

Har en kompis som köpte en för några år sedan. Men han fick något fel på njurarna och magrade av. Till slut var hon tvungen att avliva honom. Men hon är på väg att köpa en till nu.
 
Ääääälskar dem, skall absolut ha en sådan när jag blir äldre! Hittade en jättebra sida om dem där det står massa rolig och intressant fakta.
Skriver igen senare idag!

/Niggi
 
Åh, grattis! Jag blir så avundsjuk, vi har haft flera varghundar under min uppväxt och min mamma ställde även ut endel. Det är verkligen en helt underbar hund, kan inte förstå varför endel säger att de är förstora, tar ju inte mer plats än vilken annan hund som helst...

Håller på att övertyga pojkvännen att det är en sådan vi ska ha istället för en jakthund som han ska jaga med två ggr om året :mad:
 
vi har haft fyra varghundar. Det är snälla, keliga varelser. Vissa av dem är otroligt vilda o. livliga som unghundar, vilket kan skapa problem då de ju är stora o. lite klumpiga ;)
Kommer inte själv att skaffa någon ny varghund då de tyvärr inte blir särskillt gamla :cry: Det är alldeles för smärtsamt att mista dem i för tidiga år...
 
Haha! Klicka på "Du vet att..." i länken :D http://www.svivk.com/

Lycka till med allt!

/Niggi

-----------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Tack för alla fina svar! :bow:
Visst köper jag hunden "osedd", men jag vet vem föräldrarna är och jag vet vem uppfödaren är, så jag är inte orolig!
Visst är det en fantastisk ras och de tar faktiskt inte så stor plats som man tror...Tror jag! :crazy:
Jag återkommer med detaljer när jag fått hem min "lilla" tjej! :love:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 051
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 348
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 922
Senast: Mabuse
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 899
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp