irländsk martingal

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare *Natta*
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 148
N

*Natta*

varför har man en sån? och hur fungerar den? :confused:

Väldigt tacksam för svar :banana:

Sv: irländsk martingal

det brukar man ha på galoppörer vet jag. har fått förklarat för mig att det är för att hästen inte ska få tyglarna över huvudet eller nåt i den stilen vet inte om det stämmer.....
en irländsk martingal är iaf två ringar som sitter ihop med en rem som är ca 10 cm lång och man trär på en ring på varje tygel.... hoppas du förstod på ett ungefär i alla fall.....

jo, jag har sett en irländs martingal, i en galoppshop så jag misstänkte att den användes till galoppörer :)

men, hur skulle en häst få tyglarna över huvudet?? aldrig varit med om..

En häst som slänger mycket med huvudet riskerar att slänga över båda tyglarna på samma sida av halsen, och det är INTE en rolig situation som ryttare. :crazy:
Det handlar alltså inte om att kasta UPP huvudet, då använder man en vanlig martingal.

Jag red en travare för längesen som gjorde den där typiska roterande kaströrelsen med huvudet när man skrittade på långa tyglar. (Förmodligen en stressgrej, hon gjorde även så när hon stod i hagen och väntade på att få komma in till maten.) På henne var irländsk martingal ett måste, men vi använde ett vanligt pannband i brist på en riktig... :D

åkejj åkejj. då förstår jag =) Tack så mycket :bow:

En irlandsk martingal anvands for att balansera upp tyglarna och hasten, samt det finns ett plus med det hela och det ar att det ar svarare for tyglarna att hamna pa en sida av hastens huvud etc.
En irlandsk martingal ar till for att balansera upp hasten, fa stadga i tyglarna och aven ge lite havstang om det skulle behovas vid svangning.

Det ar alltsa inte enbart en sakerhetsgrej, eftersom tyglarna kan hamna pa en sida om hasten i alla fall.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
217
Senast: Gimlan
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Jag har som rubriken lyder problemet att ha ett väldigt smalt ansikte med ett gigantiskt bakhuvud, detta resulterar i att i princip ALLA...
Svar
4
· Visningar
655
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
929
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur