Irriterad på människor som tror de kan allt!

I

Issa

Har nyss kommit in från en kvällspromenad med hunden och mötte en människa med hund som gjorde mig minst sagt väldigt arg och upprörd i efterhand!

Först lite om min hund: Han är en hittehund upphittad från ingenstans på ca. 3 år som jag tagit över för ett år sedan från djurskyddet. Ingen vet vad han tidigare varit med om i livet. Från början var han rent ut sagt hemsk vid hundmöten, kunde se en hund på 20 meters avstånd, bli hyperstressad, försöka bita av kopplet, vilket han hade lyckats med hos de som tog hand om honom efter han blivit upphittad och alltså lärt sig att det funkar. Sen förra året har han slutat med detta, gör det aldrig längre, han går förbi de flesta hundar av olika typer utan bekymmer, men sen har han vissa han fortfarande har svårt för. Det är främst rottweilers. Det blev värre efter att han blivit skrämd av en stor hanne förra vintern som drog sin husse över isen och upp i arslet på honom och morrade.
Vi går regelbundet på allmänlydnadträning en gång i veckan. Han har gjort enorma framsteg från att varit helt blockerad och galen och arg till att blivit väldigt fin och duktig trots att vi fortfarande har en del att jobba på.
När han möter en rottweiler blir han jätte stressad, tuggar, okontaktbar och osäker helt enkelt. Går man dessutom på en smal väg känner han sig ofta trängd och gör då utfall. Det enda sättet att få honom lugn är att säga åt honom att sitta och stå brevid och då sitter han lugnt och kollar då den går förbi istället för att göra utfall.

Till incidenten på promenaden:

Jag kommer och går längs en smal gångväg. En tjej kommer och går med sin rottweiler. Min hund spänner sig och visar osäkerhet. Jag gör som vi nu tränat att jag sätter honom brevid mig och han lyssnar bra och sätter sig. Sedan sitter han tyst och tittar utan att röra sig då hon går förbi med rottweilern. Detta är jätte bra för att vara honom till att börja med tycker jag!
Då tjejen går förbi hör jag hur hon tyst men tillräckligt högt för att jag ska höra säger: "Din hund har fortfarande sin blick och öron framåt, detta måste du bryta, inte bara stanna upp" Detta säger hon samtidigt som hon går jätte snabbt förbi. Jag uppfattade först inte att hon pratade till mig förrän jag hört hela meningen, så jag hinner inte ens uttala mig tillbaka!
Blir så irriterad, hur kan hon säga något sådant? Hon vet ju inte min hunds förutsättningar och tidigare historia.
Att han kan sitta lugnt och fint tycker jag är ett för honom stort steg framåt. Han behöver känna sig trygg och inte osäker att den andra hunden ska göra något mot honom. Än så länge är kontakten dålig vid möte, det vet jag och det är något vi tränar en massa på!

Åsikter!? Vad tycker ni? Ska man uttala sig om hur andra tränar sina hundar om det inte är något som är skadligt för hunden då vill säga!
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Haha, jag är en sån som också blir förbannad när folk lägger sig i utan att veta något om ekipaget och deras träning. Mind your own f*cking business hade jag nog ropat tillbaka. Sånt där stör mig något så hejdlöst.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

En del utgår väldigt mycket ifrån sina egna hundar. Bara för att deras hund kanske alltid varit lugn vid hundmöten tänker de automatiskt att det bara behövs ett "nej" och så går hunden fint. Som du själv skriver ska du ju jämföra din hund med hur han VAR, och inte hur en perfekt hund är. Sen har hon rätt i sak, men framfört på det sättet kan det bara uppfattas negativt av hundens ägare.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Verkar som att denna någon precis sett ett avsnitt av Ceasar Millan, då brukar man kunna allt efter det! :D
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Jisses. Sådant är galet irriterande.. Har varit med om liknande själv flera gånger och sprängs nästan av irritation varje gång. Någon gång har jag hojtat något i stil med "Men du vet inget om min hund och vad vi tränar på" tillbaka, men jag tvivlar på att den personen hörde det...

Sedan vill jag bara berömma dig för att du lyckats göra så stora framsteg med din hund! Jättebra verkligen! :laugh:
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Oj, gud va irriterande.

Häromdagen skällde en av mina till åt en gubbe och hans hund som gick på andra sidan vägen, hans hund skuttade fram ett par meter och gubben blev väll lite överumplad för han vände sig åt mig och skrek : "- Vafan gööör du??? "

Haha, öhm?
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Komiskt att se en tråd om detta ämne just denna dag, när jag precis var med om en händelse i kategori besserwisser.
Var på freestylekurs och blev uppläxad av någon som tycktes veta allt om min hund efter att ha träffat honom i sex timmar. Wow, tänkte jag. Hon måste vara "kvinnan som talar med hundar":cool: Tyvärr inte lika duktig på att kommunicera med människor.
Det slutade med att jag gick ut och grinade en skvätt ilsketårar.
Ångrar så att jag inte konfronterade henne... blir så arg på mej själv!!:mad:
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Komiskt att se en tråd om detta ämne just denna dag, när jag precis var med om en händelse i kategori besserwisser.
Var på freestylekurs och blev uppläxad av någon som tycktes veta allt om min hund efter att ha träffat honom i sex timmar. Wow, tänkte jag. Hon måste vara "kvinnan som talar med hundar":cool: Tyvärr inte lika duktig på att kommunicera med människor.
Det slutade med att jag gick ut och grinade en skvätt ilsketårar.
Ångrar så att jag inte konfronterade henne... blir så arg på mej själv!!:mad:

Det värsta med sånt är ju att man kommer på allt smart och klipskt att säga tillbaka efteråt :crazy:.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Nu ska jag gå lite emot strömmen. Jag förstår att du kände dig nedtryckt och blev upprörd över kommentaren, du har ju lagt ner massa slit och träning och ni HAR kommit jättelångt, men inte i mål och du vet det.

Men samtidigt så nej hon känner inte din hund, och kommentaren kan lätt bli negativt uppfattad. Men om man ser den ur ett annat ljus så kan man lika gärna se den som en vänlig kommentar om ett 'tips'. Att det är jättebra att du satte hunden, och att den sitter, men tänk på att den fortfarande inte 'släppt'.

Så jag hade blivit frustrerad och velat tycka 'ja jag VET, men Rom byggdes inte på en dag, och det här är var vi är nu, vilket är hundra gånger bättre än för X tid sedan', absolut. Men jag hade när frustrationen lagt sig faktiskt inte varit grinig/irriterad eller tagit illa upp.

Vad gäller säga till andra ang hur de tränar deras hundar så är alltid det bästa att låta bli dock ;)
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Jag håller med i vad du skriver, funderade på att skriva det själv men orden ville inte formulera sig som jag ville.:)
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Själv tränade jag kontaktövningar vid sidan av vägen, jag belönar med småbitar av frolic varav en pensionär passerar med sin rollator, stannar och säger - Du ger för mycket godis!!! Jag VET! För jag har haft schäfer!!

:rofl:

Jag svarade att det handlar om positiv förstärkning óch godiset ges som lugnande belöning i en stressande miljö (tränade utanför matbutik)

Då svarar den allvetande gubben
Men det gör inget om hundar springer runt och hälsar sålänge dem är snälla!!!'

igen -:rofl:

Nähä, så jag behöver inte träna mer lydnad? jippi:D
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Irriterade mig häromsistens på en domare i ringen på en SÄK-utställning..

Första utställningen ever för lilla fröken Grå = massor att titta på och skälla på och så många hundar och människor hon ville hälsa på = for ungefär som en gummiboll mellan varven, då hon helt glömde bort hur man går i koppel :D

Så, för att hålla henne lite fokuserad och för att få henne att tycka att det är helt ok att stå stilla i ringen trots andra valpar i närheten och folk på nära håll etc. så fick hon mellan varven en lite hundmatskula när hon skötte sig snyggt och vad kläcker domaren ur sig tror ni?? Jo följande gapade han ut:

"MATA HUNDEN FÅR DU GÖRA HEMMA!! HÄR ÄR VI PÅ UTSTÄLLNING OCH DÅ SKA DET INTE MATAS NÅTT!!"

Jag svarade bara att eftersom det är en 5 månaders valp och hennes första utställning så får hon sina belöningar när hon sköter sig och ibland så får hon en hundmatskula, det är knappast att utfodra hunden. Jag vill att det ska upplevas positivt för henne att ställas ut även hädanefter..

+ att han nog fick ett "litet" ont öga av mig :angel: Behöver jag tala om att han placerade mitt spöke sist i valpklassen och att han efter det inte gillade någon av mina hundar öht? :cool:
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

haha, kom just att tänka på en ganska komisk situation med en vetbästare som jag träffade för några år sen. Goliat var bara valp då och jag stod utanför affären för lite miljöträning. Fram kommer en man i 60-årsåldern.
"Det där är en fågelhund va?"
"Ja, det är en holländsk kooikerhondje."
"Ja, han behöver ju jaga för att må bra, det behöver såna hundar förstår du."
"nja, dom används mest som sällskapshundar. Har egentligen inga jaktegenskaper alls faktiskt"
"jo, men det vet du att han kommer att bli riktigt tuff om du inte jagar med honom. Har du jaktlicens?"
"Näe, men det är ingen jakthund, så det behövs nog inte."
"Jaaa, det är nog bäst att du ta jaktlicens och börjar jaga för annars kommer det gå åt pipsvängen"
och så vände han på klacken och bara gick.
Vad gör man liksom? Denna situation var väl mer komisk än irriterande iofs....
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

De lät bara så typiskt utställningsdomare, de verkar itne kunna ta kretik eller mothugg alls..?

När de gäller dumma komentarer så kan jag också bli matt. Man kan vilja hur gott som helst men att slänga iväg dem så där..ger jussom ingen bra effekt. Okej om man kanske kör med "håll i hunden" eller "gå bort från min sida vägen" åt en med rabiat hund, men så länge hunden inte stör mig, så är väl det bra? Eftersom jag själv har fått ett stort stycke hund att bita i, fast i litet format så vet jag hur jobbigt det kan vara med nedvärderingskommentarer när man i själva verket gått framåt! Försök strunta i det, bara du vet ju era framgångar! :)
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Själv mötte jag en gång en kvinna som var ute med en hund av okänd typ. Den låste sig direkt på min Loka varpå kvinnan, som har hunden lös, ställer sig bredvid gångvägen och säger åt hunden att sitta bredvid henne och gullar och duttar med den "duttiga vovven som sitter så fint". Det gör den, "på tå" och tittar helt koncentrerat på Loka. Fortfarande okopplad.
Jag tvekade om jag skulle tipsa henne om att hunden inte släppt men eftersom folk inte tycker om att få kommentarer och jag inte kände för någon diskussion så försökte jag passera förbi med min hund på min andra sida. Så fort vi kommer jämsides flyger den andra hunden på min. Jag ångrade mig efteråt att jag inte sagt något. Som tur var är Loka den som gärna sätter en slyngelhund på plats och den här gängen backade jag upp henne så både dutti vovve och matte fick en liten läxa.

Jag tolkade också kvinnans kommentar du fick som ett hjälpsamt tips.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Irriterade mig häromsistens på en domare i ringen på en SÄK-utställning..

Första utställningen ever för lilla fröken Grå = massor att titta på och skälla på och så många hundar och människor hon ville hälsa på = for ungefär som en gummiboll mellan varven, då hon helt glömde bort hur man går i koppel :D

Så, för att hålla henne lite fokuserad och för att få henne att tycka att det är helt ok att stå stilla i ringen trots andra valpar i närheten och folk på nära håll etc. så fick hon mellan varven en lite hundmatskula när hon skötte sig snyggt och vad kläcker domaren ur sig tror ni?? Jo följande gapade han ut:

"MATA HUNDEN FÅR DU GÖRA HEMMA!! HÄR ÄR VI PÅ UTSTÄLLNING OCH DÅ SKA DET INTE MATAS NÅTT!!"

Jag svarade bara att eftersom det är en 5 månaders valp och hennes första utställning så får hon sina belöningar när hon sköter sig och ibland så får hon en hundmatskula, det är knappast att utfodra hunden. Jag vill att det ska upplevas positivt för henne att ställas ut även hädanefter..

+ att han nog fick ett "litet" ont öga av mig :angel: Behöver jag tala om att han placerade mitt spöke sist i valpklassen och att han efter det inte gillade någon av mina hundar öht? :cool:


Ha! Exakt samma hände mig när min Beauceron debuterade vid 6 månaders ålder. Jag fick minsann veta, att hade jag godis med i ringen skulle min hund bita Domaren!! :eek::confused::mad: Fast vi fick HP och blev bästa Valp ändå!
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Jo det är klart att hon kan ha menat väl. Men hon kunde ha sagt det högre och tydligare och inte med en så snäsig betoning som hon använde. Kan ju hända att det bara lät så. Jag hade förstått mer om velat tipsa mig om han gjorde något utfall eller så. Men nu satt han stilla och snällt bara, trots ngt bristande kontakt med mig ! Men bryr mig egentligen inte speciellt mer än att jag tycker det är onödigt att kommentera då man inte vet något alls om det andra equipaget som tidigare nämnt. Eller uttrycka sig lite vänligare och fråga om man möjligen kan få tipsa om en sak..
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Misstänker att du tar åt dig utan anledning.
Menar du att hon skulle stannat o frågat om du ville ha träningstips när din hund sitter på tå?

Inte illa ment, bara undrar hur du tänkt dig.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Jo det är klart att hon kan ha menat väl. Men hon kunde ha sagt det högre och tydligare och inte med en så snäsig betoning som hon använde. Kan ju hända att det bara lät så. Jag hade förstått mer om velat tipsa mig om han gjorde något utfall eller så. Men nu satt han stilla och snällt bara, trots ngt bristande kontakt med mig ! Men bryr mig egentligen inte speciellt mer än att jag tycker det är onödigt att kommentera då man inte vet något alls om det andra equipaget som tidigare nämnt. Eller uttrycka sig lite vänligare och fråga om man möjligen kan få tipsa om en sak..

Snäsighet nämnde du inget om i första inlägget? Att hon sa det - som du beskrev i första inlägget - lågt men fullt hörbart kan jag också förstå, utifrån hur du beskrev det i texten. Om man har en hund som är 'taggad', och så stannar den man möter för att prata, kan det trigga hunden igen. Samma sak om man högt och tydligt säger någonting.

Så jag ser det fortfarande enbart ur ett positivt perspektiv. Hon påpekade i neutrala ordalag att din hund fortfarande hade uppmärksamheten på dem och inte dig, och tecknen på det, men såg till att så lite som möjligt störa dig och ffa din hund vid passagen. Så ni inte skulle misslyckas.

Så, jag vidhåller att där och då hade jag säkert känt 'men du vet inte hur långt vi kommit!!' men när jag fått en aning distans hade jag inte varit ett dugg irriterad, tvärtom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
588
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 707
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 037
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 778
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp