Irriterad på täcket.

vaggvisa

Trådstartare
Min dam har börjat hata att ha täcke på sig eller nåt.
Hon har haft täcke på sig hos hennes förra ägare och även hos mig ibland, nu var det ett tag sedan, men eftersom de fortfarande gå ute dygnet runt tyckte jag att jag skulle täcka henne under nätterna eftersom att det inte är så varmt längre, hon har inte mkt päls och är inte direkt överviktigt.. :angel:
Men nu verkar det inte passa sig att ha täcke på sig, första natten lyckades hon dra bort en av kryssgjordarna, andra natten lcykades hon få av sig hela täcket och nu rullar hon så fort hon kommer ut för att bli av med det (har testat två olika täcken, men inget av dom "duger" för henne), när hon reser sig upp står hon & sparkar mot magen, jag har testat knäppa upp gjordarn för att se om det är nån särskild gjord hon inte gillar, men det hjälpte inte det heller. Suck. Nu lät jag ha henne täcket på sig inatt iaf, så får vi väl se hur det ser ut imorrn..
Tips & idéer nån?

Sv: Irriterad på täcket.

Ta av täcket. Hästens favorittemperatur är 5 plus så om det är 0 gör inget. Hittade våra hästar svettiga nu när det var 15 grader på dagen, så täcke är det inte frågan om här. (stockholm)

Som en klok stallkamrat sa: Ryttare lägger på täcke på hästen när de själva fryser

Okej, men sen i vinter då? Hon lär väl vara lika irriterad då..
Hon går ju inte med täcke på dagarna, utan det är nätterna jag vill att hon ska det på sig, främst för att jag vill inte att det ska gå åt massa energi åt att hon måste hålla sig varm eftersom att hon redan är smal..

Hej igen.

Vissa hästar, speciellt ston får väldigt känslig hud när det är fällningstider och just nu sätter våra hästar lite mera underpäls, och fäller litegrann. Det kan vara det som händer. Hur är hon vid rykt av bog, rumpa o rygg?

Okej. Vid rykt sköter hon sig exemplariskt ;) Men idag var första dagen hon fällde så "mkt". Så vi får väl se vad som händer..

Min dam har börjat hata att ha täcke på sig eller nåt.
Hon har haft täcke på sig hos hennes förra ägare och även hos mig ibland, nu var det ett tag sedan, men eftersom de fortfarande gå ute dygnet runt tyckte jag att jag skulle täcka henne under nätterna eftersom att det inte är så varmt längre, hon har inte mkt päls och är inte direkt överviktigt.. :angel:
Men nu verkar det inte passa sig att ha täcke på sig, första natten lyckades hon dra bort en av kryssgjordarna, andra natten lcykades hon få av sig hela täcket och nu rullar hon så fort hon kommer ut för att bli av med det (har testat två olika täcken, men inget av dom "duger" för henne), när hon reser sig upp står hon & sparkar mot magen, jag har testat knäppa upp gjordarn för att se om det är nån särskild gjord hon inte gillar, men det hjälpte inte det heller. Suck. Nu lät jag ha henne täcket på sig inatt iaf, så får vi väl se hur det ser ut imorrn..
Tips & idéer nån?

Troligtvis är det älgflugor. Har du hörttalas om sådana? Små bruna insekter som när de satt sig på hästarna släpper vingarna och kryper in i pälsen, sen biter dom sig fast och suger blod. Hästarna tycker i regel att de är hemska och kliar nåt fruktansvärt. Och om då täcket sitter i vägen för att klia sig skulle jag också hata täcket:idea:

Liknande trådar

Katthälsa Jaha, då har grannkatten troligen blivit påkörd, nån gång senaste dygnet. Mamma som är på besök kom ner och berättade för mig att... 2
Svar
24
· Visningar
2 578
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår... 2 3
Svar
41
· Visningar
10 360
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
929
Senast: Gimlan
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 895
Senast: Niceperson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S