Irriterande ljud i Tvn

turbofling

Trådstartare
Min Tv är konstig, den tjuter. Jag hör det mest när jag sätter igång den men jag misstänkter att det låter hela tiden men att jag vänjer mig efter en stund. Det är ungefär ett sånt ljud som man kan ha i öronen efter att ha lyssnat på för hög musik.

Tror ni att det finns hopp för TVn eller är det en ny som gäller? TVn har precis fyllt 4 år.

Sv: Irriterande ljud i Tvn

En del apparater låter högre än andra. Det är samma högfrekventa ljud som man kan höra när man går in i en affär, av larmbågarna.
Jag hör alla såna ljud, har alltid gjort, medan min sambo inte hör dem alls. Går jag in i ett hus så hör jag direkt om de har en tv på eller inte. Detta gäller dock inte platta tv-apparater. Bara tjocktv.

Så det ljud du hör är nån slags frekvens som tv´n sänder ut, och vad det är i tv´n som låter vet jag faktiskt inte. Om det är bildrör eller vad det nu är.

En del apparater låter högre just när man slagit på dem, innan de blivit "varma", och sen dämpas ljudet till en lägre frekvens, och då kanske man inte hör det längre.

Så jag vet inte om det går att säga om den kommer överleva eller inte, snarare om du kommer stå ut med ljudet eller inte. :crazy:

Min lät så i många år och fungerade utmärkt. Fungerar ska jag kanske säga - den används bara itne längre. Den har nog en tio år på nacken i allafall och användes fram tills i december.

Det är de senaste månaderna (sen jag flyttade) som jag har upplevt ljudet. Så antigen har min hörsel blivit känsligare eller så hände ngt med den i flytten.

Jag hör ochså sådana ljud väl och har fått förklart för mig att det är en dåligt lindad spole i tv´n.:confused: Våran tv låter så innan den blir varm.

Eller så är det en annan akustik i rummet den står i nu?
Ljudet fortplantar sig lättare och når fram till dina öron än i det gamla rummet kanske.

Så kan det vara, det ekar mycket i det här rummet. Ska snart flytta igen så det kanske blir bättre igen i den nya lägenheten.

Antagligen en krets det är fel på i tvn, den har hamnat i osynk & därför låter det som det gör.
Det går att laga men det är rätt omöjligt att göra felsök på en tv om man inte har rätt utrustning.
Om jag skulle vara du så skulle jag köpa en ny tv då den gamla antagligen kostar för mkt att laga.
Detta är dock inget som behövs lagas om man bara står ut med oljudet.

Jag får nog stå ut med oljudet ett tag till jag har råd att köpa en ny TV, kanske blir det bättre när jag flyttat igen. En ny fin platt TV lockar annars ganska mycket.

Jag har precis likadant i min TV, och jag tror precis som du att ljudet fortsätter låta men att man ignorerar det eller hur man ska säga. Obehagligt låter det i vilket fall som helst...

Ärligt talat bryr jag mig inte om det nämnvärt, trots att man kanske borde göra det, haha.

Liknande trådar

IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler... 2
Svar
25
· Visningar
801
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
904
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Sharpless
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 147
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka