Bukefalos 28 år!

Irriterande på Tv just nu!

Jag vet att folk stör sig på att det är mycket svarta skådespelare just nu, bara för att det ska va det. Jag vet inte den svenska benämningen på det, bara hört den engelska ”woke”.

Vad jag förstått så är på Fringilla i The Whitcher, tydligen är hon varken svart i böckerna eller spelet. Själv tycker jag hon är grym i rollen (men jag har varken spelat spelet eller läst böckerna).
I samma serie störde sig folk på att Triss Merigold inte var rödhårig (fixades tydligen till säsong 2).
 
Jag vet att folk stör sig på att det är mycket svarta skådespelare just nu, bara för att det ska va det. Jag vet inte den svenska benämningen på det, bara hört den engelska ”woke”.

Vad jag förstått så är på Fringilla i The Whitcher, tydligen är hon varken svart i böckerna eller spelet. Själv tycker jag hon är grym i rollen (men jag har varken spelat spelet eller läst böckerna).
I samma serie störde sig folk på att Triss Merigold inte var rödhårig (fixades tydligen till säsong 2).

Ofta tycker jag inläggen om liknande är på en så fruktansvärt barnslig nivå. Men samtidigt vet jag hur irriterande det är när man läst böckerna och sen går rollen till någon som inte alls stämmer med beskrivningen av karaktären i boken, och därmed bilden som en har byggt i huvudet. För min del kan detta likväl vara hårfärg, ögonfärg eller kroppsbyggnad, likväl som hudfärg. Och det går åt båda hållen - "whitewashing" är minst lika irriterande, om inte mer.
 
Ofta tycker jag inläggen om liknande är på en så fruktansvärt barnslig nivå. Men samtidigt vet jag hur irriterande det är när man läst böckerna och sen går rollen till någon som inte alls stämmer med beskrivningen av karaktären i boken, och därmed bilden som en har byggt i huvudet. För min del kan detta likväl vara hårfärg, ögonfärg eller kroppsbyggnad, likväl som hudfärg. Och det går åt båda hållen - "whitewashing" är minst lika irriterande, om inte mer.
Personligen bryr jag mig inte så mycket om det så längr skådisarna är bra.

Däremot kan jag förstå när man t ex. Läst en bok och filmen blir helt annorlunda än hur boken målade upp det. Ibland kan det vägas upp för mig om skådisen är bra. Ett sådant exempel är Morgan Freeman i Nyckeln till Frihet, Red är egentligen irländare, men han är så jäkla bra i den rollen så svårt att se någon annan göra den rollen lika bra.
 
Lyckoviken, jag tycker att den är så fruktansvärt dålig filmad och Stenmark borde inte ens få vara med. Men ändå är det något som gör att jag måste titta på den - fast den är så dålig :rofl:

Morden i Sandhamn skulle behövt investera i en bättre drönare! Hela bilden skakar när de ska filma härliga vyer av huvudkaraktärerna hus. Sjukt störigt :angel:

Håller med! Världens sämsta serie, men jag måste ändå följa den. Hade varit fantastiskt om de kunde byta ut Stenmark. Totalt värdelös.
 
Sträcktittade på hela säsongen av Looking for Alaska. Störde mig på huvudkaraktären konstant. Vilken fruktansvärt jobbig karaktär.
 
Stör mig på att man allt oftare har en huvudkaraktär som väldigt uppenbart gör korkade val, bara för att nån tycker att det är "relatable", att det gör karaktären mer mänsklig. Ofta är valen av helt undvikbar sort och uppenbara just för att det ska bli så tydligt som möjligt att " Åh titta, inte ofelbar, en riktig människa"

Vilket skär sig med hur jag uppfattar människor i verkligheten, där de "dumma" valen är oftast från den personens situation ändå det bästa eller enda valet för tillfället.

Sen verkar det vara en stor grej nu förtiden att göra huvudpersoner som det inte riktigt går att tycka om. Det gör hela serien ointressant för mig, jag vill gärna känna empati och heja på någon, inte bara att alla parter är totalt odrägliga, då får det vara.
 
Utöver Claire och Jamie i Outlander (böckerna, tv-serien är inte alls lika hemsk så långt som jag har sett) så är Meredith Grey i Grey's Anatomy den mest odrägliga huvudperson jag har stött på. Gnällig, instabil och totalt oprofessionell. Utöver att hon och hennes kollegor hjälps åt att förstöra sin egen/varandras arbetsmiljö så verkar hon ju inte alls trevlig privat heller, i den mån hon/tittaren kan sortera fram något privatliv.

Så kan man ju vara, men är det då rimligt att man får en jättehäftig bästa kompis, killen som alla trånar efter o.s.v.? Samt just huvudrollen. Obs att jag baserar det endast på de första 7-8 säsongerna, sen har jag inte sett mer. (Vem är det som tittar? Varför produceras den fortfarande?) :rage:
 
Utöver Claire och Jamie i Outlander (böckerna, tv-serien är inte alls lika hemsk så långt som jag har sett) så är Meredith Grey i Grey's Anatomy den mest odrägliga huvudperson jag har stött på. Gnällig, instabil och totalt oprofessionell. Utöver att hon och hennes kollegor hjälps åt att förstöra sin egen/varandras arbetsmiljö så verkar hon ju inte alls trevlig privat heller, i den mån hon/tittaren kan sortera fram något privatliv.

Så kan man ju vara, men är det då rimligt att man får en jättehäftig bästa kompis, killen som alla trånar efter o.s.v.? Samt just huvudrollen. Obs att jag baserar det endast på de första 7-8 säsongerna, sen har jag inte sett mer. (Vem är det som tittar? Varför produceras den fortfarande?) :rage:
För oss som satt fast med att jobba hemifrån i två månader och behövde ha något ljud igång som man inte behövde följa :rofl:
 
Men de ska väl inte föreställa samma karaktär - Kelly McGillis spelade ju "Charlie"? Som inte jobbade i baren. Sedan händer det förvisso att det bara byts ut skådespelare som ska föreställa samma karaktär också, och med mycket kortare tid mellan än i Top Gun-filmerna, vilket jag absolut håller med om är störande.

Exakt, det är ju inte samma karaktär. Penny är ju amiralsdottern han hamnade i trubbel över i första filmen :D Jag tyckte de löste det snyggt för att få till en ny "female lead" och även om Jennifer Connelly är skitsnygg så är hon ju inte ung, hon har ju rynkor osv.
 
Utöver Claire och Jamie i Outlander (böckerna, tv-serien är inte alls lika hemsk så långt som jag har sett) så är Meredith Grey i Grey's Anatomy den mest odrägliga huvudperson jag har stött på. Gnällig, instabil och totalt oprofessionell. Utöver att hon och hennes kollegor hjälps åt att förstöra sin egen/varandras arbetsmiljö så verkar hon ju inte alls trevlig privat heller, i den mån hon/tittaren kan sortera fram något privatliv.

Så kan man ju vara, men är det då rimligt att man får en jättehäftig bästa kompis, killen som alla trånar efter o.s.v.? Samt just huvudrollen. Obs att jag baserar det endast på de första 7-8 säsongerna, sen har jag inte sett mer. (Vem är det som tittar? Varför produceras den fortfarande?) :rage:
Jag älskar greys 🤩 just Meredith har faktiskt blivit en klart bättre karaktär efter att hennes man försvinner ur serien.
Men kan vara beredd på att känna att de nog borde avsluta snart, 17 säsonger är ganska länge 😅
 
Själv störde jag mig lite på Netflix the Sandman som kunde haft potential men The Sandman handlade inte så mycket om Sandman 🤷🏼‍♀️ Tänkte att i nästa avsnitt blir det nog bättre men tja. 11 avsnitt och säsong 1 tog slut men den blev inte bättre
 
Kultur eller tjatter, hårfint kanske. Men kollar på Tv-serien Maid på Netflix. 8,4 i ranking på IMDB, höjd till skyarna av kamraterna. Och jag klarar inte av huvudpersonen. I typ sjätte avsnittet gjorde hon typ korkat beslut nummer sju och det fick vara nog för mig. Oavsett ranking.

Stör mig också på Tv-serier där två karaktärer är superlika, typ två brunetter i samma ålder med samma hårlängd, där den ena är skurk och inte den andra. Blandar ihop dem för vilken gång i ordningen. Ska det vara så svårt att rollbesätta en brunett och en blondin?

Vad stör du dig på just nu? :)
Älskade Maid! Tycker inte alls huvudkaraktären är korkad, hon är ju extremt pressad och utsatt. Dessutom har hon ju gravt bristfälliga förebilder när det kommer till relationer om man ser till båda föräldrarna. Hon och pojkvännen/expojkvännen bondar över att de båda haft grava känslomässiga omsorgsbrister genom uppväxten, och såna band kan knytas tight. Människor gör dåliga val hela tiden i det verkliga livet också, och när man är ung måste man ju liksom göra sina egna trial and error ibland.
 
Tackar gud (eller kanske rimligtvis TS) för denna tråd!

Stör mig något enormt på Killing Eve. Varför måste en serie som ganska unikt handlar om två briljanta kvinnor (minst) och inspirerande mode plötsligt göra den ena kvinnan till masochist och hennes man till sadist? Jag tycker det är det mest uttjatade, tröttsamma och rent ut sagt misogyna pseudo-tabut i modern populärkultur. Och ja, jag tycker det blir misogynt när det upprepat framställs, om och om igen, som att den starka kvinnan innerst inne längtar efter att bli sexuellt dominerad, skadad och förnedrad. Jag har dessutom kollat på Grey's Anatomy och inte heller där fick Sandra Oh vara briljant ifred, utan hon skulle alltid dras ner av diverse män (och, avgörande, hon skulle aktivt låta det ske). Visserligen är även briljanta kvinnor mänskliga och mångsidiga och det är inte rättvist att någon ska vara endimensionellt stark, men det är möjligt att skapa nyans och facetter utan att offra kvinnliga karaktärer på den manliga överhöghetens altare.

Är även enormt irriterad på att serien måste vara så grafiskt våldsam. Blev illamående flera gånger och funderade på att sluta kolla redan pga. det, men kvinnokaraktärerna (även ikonen Fiona Shaw) och modet och det intellektuella fick mig att fortsätta. Dessutom förstår jag att det finns en narrativ poäng med det när man nu gör en serie som handlar om en psykopat. Men i och med ovanstående tröttsamma jäkla tema har jag till slut tappat lusten och känner mig snuvad på en jäkla massa konfekt :rage:
 
När jag började titta på Virgin River tyckte jag först den var bra, men ju fler avsnitt desto mer störde jag mig på den. Säsong tre orkar jag inte ens titta på, osäker på om jag öht såg klart säsong två. :yuck:
 
När jag började titta på Virgin River tyckte jag först den var bra, men ju fler avsnitt desto mer störde jag mig på den. Säsong tre orkar jag inte ens titta på, osäker på om jag öht såg klart säsong två. :yuck:
Den är som att titta på älgvandringen. En kan koppla bort hjärnan. Är ju fånigt med dom kriminella inslagen. Dom förstör ju bara den fluffiga stämningen en vaggas in i.
 
Nytt irritationsmoment, säsong tre av "The Sinner" som jag har gillat, där man för att piffa till det lite väljer att låta huvudpersonen begravas levande, som nåt sorts experiment för att fånga en mördare för mycket för mig.

Önskar det fanns en kanal som bara hade IMDB-klassade serier med betyg sju eller högre. :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp