Irriterande!

Sv: Irriterande!

Fast det där håller ju inte i praktiken.

Jamen det står ju folk fritt att bilpendla. Vad är problemet? Jag undrade bara varför bilpendling skulle uppmuntras med politiska styrmedel. Jag har inte föreslagit att bilpendlare ska dömas till livstid på vatten och bröd.
 
Sv: Irriterande!

Jamen det står ju folk fritt att bilpendla. Vad är problemet? Jag undrade bara varför bilpendling skulle uppmuntras med politiska styrmedel. Jag har inte föreslagit att bilpendlare ska dömas till livstid på vatten och bröd.

Bensin staffbeskattas redan med 300% en skatt som slår väldigt hårt mot alla som bor/arbetar på landet.

Eller menar du att bara "överklassen" ska kunna bo på landet?
 
Sv: Irriterande!

Det är ju det alternativet som återstår då det inte finns möjlighet att pendla (ingen kollektivtrafik)
Omöjligt att cykla eller gå ingen att samåka med och enda alternativet till att köra bil vore arbetslöshet.
Det går inte alls ihop.
Dessutom så ja dom borde absolut uppmuntra bilpendling så att folket ute på landsbygden har möjlighet att leva vidare.
 
Sv: Irriterande!

Kollektivtrafik. Till jobbet skulle ta 2 timmar och 50 minuter och jag skulle vara 2 timmar sen. Hem, då tar det strax över 4 timmar.

Annan bostad. Bor där vi har råd

Annat jobb. Söker, men då är det troligen fortfarande minst en timmes resväg och jag kan inte vara på plats på jobbet före kl 8.30

Cykel. Närmsta väg = 4 mil enkel väg, Dagis har inte öppnat när jag behöver ge mig iväg. Knäproblem som förvärras av cykling + övervikt . (som iof skulle försvinna vid 8 mil cykel / dag)

Samåkning Med vem?

Varför ska man underlätta miljömässiga felbeteenden med skattelättnader? Det är ju motsatsen till miljöpolitik.

Alla kan inte bo i stan. Detta är bara min vardag och då har vi hyfsad kollektivtrafik... När man väl har tagit sig till busshållplatsen.
 
Sv: Irriterande!

då får man väl anpassa sig.
enskild firma som på uppdrag gör ditt jobb.
då får du dra 100% av kostnaderna för inkomstens förvärvande....
kollektivtrafik , ja efter huvudlederna sedan gäller det tiderna så de flesta är nog tvungna att ta bilen

Jag förstår inte vad du menar med ditt inlägg?
 
Sv: Irriterande!

Kollektivtrafik.

Annan bostad.

Annat jobb.

Cykel.

Samåkning.

Varför ska man underlätta miljömässiga felbeteenden med skattelättnader? Det är ju motsatsen till miljöpolitik.

Jag erkänner mina svar:
1. Går inte eller är löjligt från in bostad till mitt jobb.
2. Nej.
3. Nej, annat jobb ger längre reseavstånd.
4. Äger ingen
5. Gillar inte att anpassa mig efter någon annans tider...

Hur jag bor?
I stuga på landet, egen gård. Med bil, 6-7 minuter till jobbet.
Till fots antagligen 40 minuter
På cykel 15-20 minuter.
Har en arbetskamrat som bor ett par km längre bort längs samma grusväg.

Jag erkänner: jag är lat och kör bil. Dock dieselbil sedan tre veckor tillbaka, bara 800kr mer i skatt per år och det tjänar man ju fort in på betydligt lägre bränsleförbrukning.
Intressant förresten att schablonen per mil är samma oavsett om man kör diesel-, bensin- eller etanolbil.

Och helt off topic så står det på hemtjänstens bilar här

"etanolbil med alkolås" verkar komplicerat i onödan tycker jag:angel:
 
Sv: Irriterande!

Själv vill jag se bättre priser och tider inom kollektivtrafiken!

Och jag hade gärna suttit hemma och jobbat ett par dagar i veckan eftersom jag arbetar MINST lika bra hemma. Men det får jag inte för min arbetsgivare. Vi har obligatorisk närvaro mellan 9-15.
 
Sv: Irriterande!

Schablonavdraget höjs hela tiden. Bensinpris och bilägande blir dyrare och dyrare.

Men avdraget för arbetsresor ligger kvar på 18.50 år efter år. Snart täcker det inte ens bensinpriset.

Är det inte dags att höja det???!!! :mad:
Men det är väl bra att ni får betala lite mer i skatt eftersom ni gnäller på alla skattesänkningar :mad:
 
Sv: Irriterande!

Kollektivtrafik Svårt när man bor på landsbygden. Om jag inte ska använda bil så kommer jag 1 timme försent. Annars kan jag ta tåget från stan men då måste jag köra 2mil enkel väg + betala parkeringsbiljett. men då får jag ändå åka 1,5 timme innan jag börjar och sedan sitta och vänta mellan tåget och bussen.

Dessutom så fallerar hela genom att hunden ska hem till mamma eftersom aldrig vet när jag slutar.

Annan bostad Köper man hus så är det svårt att bara flytta. Sambon fick detta huset ett par hundra tusen billigare än vad utropspriset skulle ha legat på. Huset han aldrig komma ut på marknaden. Han har nära till sitt jobb i alla fall, 500m :D

Annat jobb Svårt att hitta andra jobb. De flesta ligger ändå 2 - 5mil härifrån. Och få jobb i byn är svårt eftersom folk oftast trivs väldigt bra med sina jobb. Jobbar man då som signaltekniker inom järnvägen så blir det svårt att försörja sig i byn O_o

Cykel Hade gått om det inte varit så långt plus att jag har hunden att lämna.

Samåkning Vi är 4 stycken från min kommun. Tre av oss brukar försöka samåka med varandra. Det svåra är om 2 av dom har nattvila, är på kurs, sitter med i fackföreningsklubbens styrelse m.m. för då får jag alt som oftast ta privatbilen de 5milen. 2 av de andra har firmabilen hemma och ev har en tredje jourbilen. Men för det mesta försöker vi 3 av oss samåka. Den fjärde sover inte alltid hemma.

Detta är sett ur mitt perspektiv och vardag. Men jag kör mycket sällan iväg efter att jag har kommit hem. Allting görs när jag ändå är ute och far.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 961
Senast: Hazel
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 128
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 797
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp