Is i magen "bete"

Min ponny har gått på enbart bete fram till ca en vecka sen. Nu får de några kilo silage på kvällen. Han har stadigt gått ner i vikt i höst från i sommar då han för första gången sen han var unghäst (13 i år) var riktigt tjock! Nu var de dock ganska hungriga men finns fortfarande en del att knapra på. Tom det 1 åriga halvblod han går med håller hullet. Vet dock inte om de tar in och kraftfodrar honom.

Om några dagar flyttar de över till lösdriftshagen och då får de fri tillgång på silage.
 
Förstår inte riktigt en del av resonemangen här.... Man är så väldigt noga med analys på grovfodret (ja, jag tar också analys!) som skördas under den tid på året då tillväxt och näringsvärde är som högst.
Men nu är det tydligen flera som förlitar sig på den grästillväxt som sker så här sent på hösten, nästan vinter.... och tänker att det på något sätt ska väga upp hela eller delar av grovfodergivan? Fattar inte riktigt, måste jag erkänna!

Hur menar du?
 
Så här menar jag: De flesta är mycket noga med vad hästarna får i sig näringsmässigt i grovfodret. Jättebra. Men det verkar som om många tycker att det räcker eller nästan räcker med det gräs som har vuxit fram till nu, utan att veta vad det innehåller näringsmässigt. De flesta av oss är överens om att höst/vintergräset inte är näringsmässigt fullgott, innehåller mycket vatten, för lite protein osv. Men det verkar som om många tycker det är ok att låta hästarna äta större delen av grovfodergivan av detta gräs....?
 
Så här menar jag: De flesta är mycket noga med vad hästarna får i sig näringsmässigt i grovfodret. Jättebra. Men det verkar som om många tycker att det räcker eller nästan räcker med det gräs som har vuxit fram till nu, utan att veta vad det innehåller näringsmässigt. De flesta av oss är överens om att höst/vintergräset inte är näringsmässigt fullgott, innehåller mycket vatten, för lite protein osv. Men det verkar som om många tycker det är ok att låta hästarna äta större delen av grovfodergivan av detta gräs....?

Nu är jag kanske fläckad av mitt egna svar men vi ger ju i princip hela proteinbehovet och en stor del av energibehovet redan på natten. Uppfattade många i tråden så?

Sedan är det ingen motsättning för mig. Man har koll på vad grovfodret innehåller o sedan vet man ju att det finns mindre gräs nu (det är ju fortf samma växtfas sas, jag pratar iaf inte om områden där inget växer o allt gräs är gul o övervuxet utan vi har ju nytt gräs som rimligtvis är relativt näringsrikt men inte i samma mängd) o försöker balansera där med lättfödda hästar som behöver gå ner utan att de får för lite mat helt enkelt. Men jag kan mycket väl ha läst svaren lite mer positivt än du tolkat dem :)
 
Förstår inte riktigt en del av resonemangen här.... Man är så väldigt noga med analys på grovfodret (ja, jag tar också analys!) som skördas under den tid på året då tillväxt och näringsvärde är som högst.
Men nu är det tydligen flera som förlitar sig på den grästillväxt som sker så här sent på hösten, nästan vinter.... och tänker att det på något sätt ska väga upp hela eller delar av grovfodergivan? Fattar inte riktigt, måste jag erkänna!

Så här menar jag: De flesta är mycket noga med vad hästarna får i sig näringsmässigt i grovfodret. Jättebra. Men det verkar som om många tycker att det räcker eller nästan räcker med det gräs som har vuxit fram till nu, utan att veta vad det innehåller näringsmässigt. De flesta av oss är överens om att höst/vintergräset inte är näringsmässigt fullgott, innehåller mycket vatten, för lite protein osv. Men det verkar som om många tycker det är ok att låta hästarna äta större delen av grovfodergivan av detta gräs....?
De hästar som fortfarande går ute och klarar sig bra på gräset som finns (JA, det växer fortfarande!) är troligen såna hästar som har kvar en hel del sommarbeteshull, som inte arbetas särskilt hårt och inte heller får minutiöst uträknade foderstater.
Det är många år sen jag räknade foderstat till mina egna hästar, jag har bara koll på grovfodrets näringsinnehåll så jag vet att de får i sig det de behöver. Och jag räknar knappast foderstat på sommarhalvåret när de går på bete heller.
 
Jag lyssnade på en av Sveriges duktigaste travhästuppfödare häromveckan, han berättade att han tagit ganska många analyser av bete från slutet av oktober nånstans och det låg på runt 100 g smbrp.
 
Så här menar jag: De flesta är mycket noga med vad hästarna får i sig näringsmässigt i grovfodret. Jättebra. Men det verkar som om många tycker att det räcker eller nästan räcker med det gräs som har vuxit fram till nu, utan att veta vad det innehåller näringsmässigt. De flesta av oss är överens om att höst/vintergräset inte är näringsmässigt fullgott, innehåller mycket vatten, för lite protein osv. Men det verkar som om många tycker det är ok att låta hästarna äta större delen av grovfodergivan av detta gräs....?
Jag kan bara svara för hur jag själv resonerar:); det är ju inte så lätt att veta vad gräset innehåller, nej.

Min häst, en lättfödd swb, får ungefär 1/2-2/3 av den grovfodergiva anslyserat hö som hon normalt får på vintern (halm undantaget). Dock inget grovfoder i hagen vilket var frågeställningen i ursprungsinlägget.

Min häst är i överhull och därför vill jag inte ösa på med kraftfoder bara för att. Jag nojade över eventuell proteinbrist när hösten kom och lade till lusern, men då reagerade hon med foderutslag, så jag fick backa på det.

Nu får hon sedan ett par veckor en liten lusengiva igen. Möjligtvis ligger hon lite i underkant på protein men det känns inte bra att trycka i henne proteintillskott i blindo annat än det som kommer från grovfoder m.a.o. från lusernet och det kan jag inte ge större giva av utan att energin sticker iväg igen.

För att få full kontroll över foderstatens näringsinnehåll skulle jag behöva plocka bort hästen från den stora fina vinterhagen och ställa henne i grusruta. Det är jag inte beredd att göra. Hästen rids och är pigg och glad och har fortfarande beteshullet kvar. Muskelmässigt fin med bibehållen överlinje.
Jag (och flera av de som svarat i tråden är jag övertygad om) är mycket noga med balanserade foderstater, men med de betingelser som varit rådande denna extremt milda höst har en inte så mycket val annat än att fodra med ögat och vara uppmärksam på hur hästarna mår:).
 
Jag lyssnade på en av Sveriges duktigaste travhästuppfödare häromveckan, han berättade att han tagit ganska många analyser av bete från slutet av oktober nånstans och det låg på runt 100 g smbrp.
jag har liknande erfarenhet. En bonde här i närheten analyserade sina ensilagebalar tagna i början på oktober. De låg på 150 g protein/kg ts.

Nu är det så att senare på hösten är det en större andel av kväveföreningarna i gräset som inte är proteiner. (man analyserar bara kvävet, har jag förstått), så proteinet är inte riktigt så högt som analysen påstår. Men även hälften skulle ju räcka långt...
 
Jag lyssnade på en av Sveriges duktigaste travhästuppfödare häromveckan, han berättade att han tagit ganska många analyser av bete från slutet av oktober nånstans och det låg på runt 100 g smbrp.
Oj. Det var inte dåligt!
Ja, gräset växer och är grönt hos oss också (visst långt och torrt gräs finns också, men grönt närmast marken... ) och hästarna betar och är mätta och nöjda när helst vi kommer under dagen...
 
Förstår inte riktigt en del av resonemangen här.... Man är så väldigt noga med analys på grovfodret (ja, jag tar också analys!) som skördas under den tid på året då tillväxt och näringsvärde är som högst.
Men nu är det tydligen flera som förlitar sig på den grästillväxt som sker så här sent på hösten, nästan vinter.... och tänker att det på något sätt ska väga upp hela eller delar av grovfodergivan? Fattar inte riktigt, måste jag erkänna!

Vad förstår du inte i tex mitt fall? Jag har två lättfödda ponnyer av naturras, som är pigga, glada och runda. Som får halv ranson av högkvotssilage men i övrigt får stå sig på gräs den andra halvan. Som av silaget saknar en ytterst liten del protein men som inte tappat muskling eller upplevs hungriga , trötta eller liknande.

Vad är skillnaden på nu eller om jag han en liten tuss silage till och resten halm?
 
jag har liknande erfarenhet. En bonde här i närheten analyserade sina ensilagebalar tagna i början på oktober. De låg på 150 g protein/kg ts.

Nu är det så att senare på hösten är det en större andel av kväveföreningarna i gräset som inte är proteiner. (man analyserar bara kvävet, har jag förstått), så proteinet är inte riktigt så högt som analysen påstår. Men även hälften skulle ju räcka långt...

Mitt silage är alltid andraskörd. När det kommer in varierar. Från sept till vissa år sista veckan i oktober. ALDRIG legat under 6 i kvot. Oftast betydligt högre (10-12)
 
Jag tror och som jag själv tänkte när jag skrev mitt inlägg är hur man tänker kring att hästarna betar gammalt gräs som knappt växer vilket det knappt gör här i östergötland där jag bor och fyller ut med halm gällande om dom hästarna verkligen får i sig tillräckligt av tex magnesium, zink, koppar och andra mineraler och näringsämnen? Nu pratar vi inte energi och protein utan övriga näringsämnen?
Tanken har slagit mig eftersom det är ett vanligt upplägg så här på hösten och många hästar drabbas av diverse hudproblem och även andra hälsoproblem så här på hösten. Jag vet att detta även har diskuterats av en del veterinärer vilket jag själv fick reda på när min hade hudproblem förra hösten/vintern.

Jag är mest nyfiken på hur ni tänker kring det hela, om man märker på hästen att den saknar något ämnen och fått brist tex vid zink har det ju oftast gått ett tag och tar ofta lång tid att åtgärda. Jag uttryckte mig nog inte så bra i mitt förra inlägg. Hoppas ni förstår hur vad jag menar och hur jag tänker nu :)
 
Jag tror och som jag själv tänkte när jag skrev mitt inlägg är hur man tänker kring att hästarna betar gammalt gräs som knappt växer vilket det knappt gör här i östergötland där jag bor och fyller ut med halm gällande om dom hästarna verkligen får i sig tillräckligt av tex magnesium, zink, koppar och andra mineraler och näringsämnen? Nu pratar vi inte energi och protein utan övriga näringsämnen?
Tanken har slagit mig eftersom det är ett vanligt upplägg så här på hösten och många hästar drabbas av diverse hudproblem och även andra hälsoproblem så här på hösten. Jag vet att detta även har diskuterats av en del veterinärer vilket jag själv fick reda på när min hade hudproblem förra hösten/vintern.

Jag är mest nyfiken på hur ni tänker kring det hela, om man märker på hästen att den saknar något ämnen och fått brist tex vid zink har det ju oftast gått ett tag och tar ofta lång tid att åtgärda. Jag uttryckte mig nog inte så bra i mitt förra inlägg. Hoppas ni förstår hur vad jag menar och hur jag tänker nu :)

Mina får hela behovet av mineraler och vitaminer tillgodosett utanför gräset. Analyserar dock inte mikromineral.
 
Vad förstår du inte i tex mitt fall? Jag har två lättfödda ponnyer av naturras, som är pigga, glada och runda. Som får halv ranson av högkvotssilage men i övrigt får stå sig på gräs den andra halvan. Som av silaget saknar en ytterst liten del protein men som inte tappat muskling eller upplevs hungriga , trötta eller liknande.

Vad är skillnaden på nu eller om jag han en liten tuss silage till och resten halm?

Jag svarade dig tidigare i tråden - jag kan mycket väl förstå att man inte ger full ranson grovfoder så länge gräset växer.
Det jag mest funderar över är de som helt förlitar sig på gräset nu, som jag har sett att flera gör. I alla fall när tråden startade, det har ju gått nån vecka nu....
 
Mina analyser har aldrig innehållit tillräckligt med eller bra kvoter mikro. Kompletterat det på annat sätt på olika vis. Inte riktigt hittat ngt helt bra sätt ännu (önskar mig separerade makro o mikromineral tillskott så att man kan köpa.även varierande kvot mikro, inte bara på Ca/P kvot o Mg-innehåll.

Men eftersom det är omöjligt att analysera betet (de betar långt i från jämnt, ser inte alls hur någon form av prov skulle bli representativt så som när man ger grovfoder o de äter alla strån i givan) o mina går på bara gräs mer än halva året så har jag släppt den nojan o fortsätter alltså komplettera hela året.
 


Hon går lektion en dag i veckan (varannan två) och motioneras totalt 4 dagar i veckan.

Halm i ligghallen som de inte äter, gräs och 1dl potatisprotein 1dl miner vit, 2dl betfiber mix och 2dl linfrö.

Hon skulle inte lida av att tappa ett par kg ;)

De andra är inte tunnare.
 
Bild från imorse, från småttingarnas hage. Apropå om gräset växer i norra Uppland i november eller ej. Övre bilden är tagen på ett slumpmässigt valt ställe. De två nedre är taget på hårt betade ytor för att visa att det kommer upp nytt rackarns gräs...
12246660_888065254622782_3491994676338485165_n.jpg
 
Jo men det kommer upp nytt gräs här också, givetvis. Och jag har också en ponny som har som absoluta huvudintresse i livet att äta, äta, äta. Hon har munkorg, men äter storbalat hö sedan två månader tillbaka, när jag märkte att de började bli sugna på hö. Även när de gick kvar i den jättestora sommarhagen, naturbete, gick jag dit med hö.
Gräset som kommer nu är osäkert ut näringssynpunkt. Det är inte prio ett hos naturen att fylla gräset med näring vid den här årstiden, när allt är inställt på vintervila.

Och jag tänker att det är vanskligt att låta hungriga ponnyer bli ännu hungrigare. Ätbeteende, tarmflora.... det är inte bara det yttre hullet som är avgörande här, tycker jag.
 
Jo men det kommer upp nytt gräs här också, givetvis. Och jag har också en ponny som har som absoluta huvudintresse i livet att äta, äta, äta. Hon har munkorg, men äter storbalat hö sedan två månader tillbaka, när jag märkte att de började bli sugna på hö. Även när de gick kvar i den jättestora sommarhagen, naturbete, gick jag dit med hö.
Gräset som kommer nu är osäkert ut näringssynpunkt. Det är inte prio ett hos naturen att fylla gräset med näring vid den här årstiden, när allt är inställt på vintervila.

Och jag tänker att det är vanskligt att låta hungriga ponnyer bli ännu hungrigare. Ätbeteende, tarmflora.... det är inte bara det yttre hullet som är avgörande här, tycker jag.

Nej, men om du läser både mina och flera andras poster så ser du att det tas hänsyn även till det. Jag kan tycka att det ibland i den här tråden läses väldigt vinklat. Du t ex skriver å ena sidan att du förstår att man inte ger full ranson osv, men i nästa andetag skriver du som ovan. Det är svårt att komma ifrån känslan av ett fördömande av andra sätt än ditt?

Naturligtvis tas hänsyn till om hästarna upplevs överdrivet/ökat hungriga, om de verkar stressade osv. Och nej det är inte prio att fylla gräset med näring nu, men det styrs av nederbörd och temperatur. Gräset vet inte om det är november eller maj, det går helt på temperatur och nederbörd. Så även om det normalt inte ska vara prio i november, så gräset vet inte att det är november. Och iaf här har vi snarare slutet på september-väder. Ingen brukar tycka "men herregud!!" om hästar går på dagbete i september.
Och lättfödda naturraser har ett näringsbehov som är typ på nivån "skulle kunna klara hullet fint på bark". Varför ska man då tillföra extra MJ till dessa om det inte behövs?

Jag vet inte hur dina är, men mina äter glatt silage även när gräset är grönt och frodigt i juni. Jag har andraskördssilage, blött. Så jag har liksom konserverat gräs. Lika gott som gräs. Så jag testar med halm. Äter de halmen - DÅ behöver de mer mat/strå, är hungriga osv. Men att lägga godis bredvid godiset, och där det ena godiset (silage) är lättare att moffa i sig än det andra godiset (gräs) ser jag inte som något man kan bedöma mer av än att "de gillar mat och silage är gott"

Jag har tre hästar. Två går med munkorg på sparsamt med gräs på dagarna och får halv vinterfoderstat (inne, inget ute). En går utan munkorg på sparsamt med gräs på dagen, men får mer än full vinterranson inne och ute. (Han får 15-17 kg silage/dygn och skulle eg stå sig fint på 10-11 kg rent behovsmässigt). Alla tre är av modellen mat är meningen med livet och det finns ingen botten. En av dem kan inte gå förbi silagebalen utan att kasta sig över den. Gissa vilken...

När vi ändå är på ämnet matstress osv. Hur många har verkligen kontrollerat hur länge nattgivan räcker, hur länge lättfödda hästar står utan mat mellan sista mål och frukost? DÄR talar vi något som kan skapa både ökad och hunger och matstress. Men det nämns sällan t ex. Jämför man med det är en utegångshäst på gräs priviligerad jmf med många boxhästar med hö/silage t ex.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 850
Senast: Roheryn
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 587
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 036
Senast: MayGrace
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 732
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp