Is i magen "bete"

Mina får hösilage morgon och kväll sen ett tag tillbaka. Har fri tillgång på halm inne och ute sen några dagar tillbaka då jag sett tecken på att det inte räcker med gräset i hagen.

Jag har funderat ganska mycket på det här med att man låter hästar gå och beta länge på hösten när gräset till slut mest blir bukfylla och bara fyller ut med halm. Hur är det med näringen egentligen? Det finns ju inte mycket i varken halmen eller i gräset som finns nu.
 
@Cornelia För mina små så det de äter är mer än bukfylla med tanke på hullet. De har som sagt fri halm ute och inne, som de inte rör ute. Inne äter den ena halm men inte den andra. Båda får silage inne, dvs de får "halv ranson" jämfört med full vinter. (De får normala givor inne, men inga ute än).

Ena är en maghäst, magen är hur bra som helst. Båda de små är förhållandevis proteinkrävande små saker. Den ena är 4 år, den andra är 30+. Båda har gott hull, lite för gott. Ingen har tappat muskler.
 
Grönt, växande gräs innehåller en hel del näring även vid denna tiden på året. Det är ju ovanligt varmt för årstiden. Våra hästar går i en hage på 3,5 ha. Det finns massor av gräs och annat för dem att äta där. Varför skulle det vara sämre än att ge dem konserverat grovfoder och kraftfoder? Ponnyerna behöver definitivt inte lägga på sig mer. Fullblodet får extra när han är inne. Det handlar ju om hur hästarna ser ut, hurdan hage de går i och vilken årstid det är.
 
@Cornelia För mina små så det de äter är mer än bukfylla med tanke på hullet. De har som sagt fri halm ute och inne, som de inte rör ute. Inne äter den ena halm men inte den andra. Båda får silage inne, dvs de får "halv ranson" jämfört med full vinter. (De får normala givor inne, men inga ute än).

Ena är en maghäst, magen är hur bra som helst. Båda de små är förhållandevis proteinkrävande små saker. Den ena är 4 år, den andra är 30+. Båda har gott hull, lite för gott. Ingen har tappat muskler.

Jag tänker mer på dem som inte ger något alls ännu, utan bara förlitar sig på det gräs som finns nu. Du ger ju dina halv vinterranson, det måste ju räcka bra om de ser fina ut!
 
Jag tänker mer på dem som inte ger något alls ännu, utan bara förlitar sig på det gräs som finns nu. Du ger ju dina halv vinterranson, det måste ju räcka bra om de ser fina ut!

Fast om de gått ute dygnet runt, eller inte haft greenguard, då hade de nog fått stå sig på gräs + halm. Just för de är i mer än gott hull på halvt dygn gräs och halvt dygn silage. Dvs de får i sig halva behovet (och lite mer) på gräset. Så kunde de äta gräs på nätterna med skulle de inte få tillägg. Och om de fick äta utan greenguard skulle jag dra ner nattmaten och ersätta med halm eftersom de då skulle äta mer än halva behovet ute under dagen.

Men absolut att det är värt att fundera. Ffa på hur mycket mat det finns kvar. Varken överskatta eller luras av att det ser slut ut - växer det än äter de ju hela tiden det som kommer upp fast det ser slut ut.
 
Idag var det frost i gräset hela dagen, så här i Gävle växer det definitivt inget mer gräs. :D (marken var otroligt hård och frusen dessutom)
 
Fast om de gått ute dygnet runt, eller inte haft greenguard, då hade de nog fått stå sig på gräs + halm. Just för de är i mer än gott hull på halvt dygn gräs och halvt dygn silage. Dvs de får i sig halva behovet (och lite mer) på gräset. Så kunde de äta gräs på nätterna med skulle de inte få tillägg. Och om de fick äta utan greenguard skulle jag dra ner nattmaten och ersätta med halm eftersom de då skulle äta mer än halva behovet ute under dagen.

Men absolut att det är värt att fundera. Ffa på hur mycket mat det finns kvar. Varken överskatta eller luras av att det ser slut ut - växer det än äter de ju hela tiden det som kommer upp fast det ser slut ut.

Hur tänker du med proteinbehovet?
Jag har varit supernojig, gräset växer ju lite fortfarande men jag litar inte på att de får i sig tillräckligt så köpte potatisprotein i år. När känner du att du vill ge mer protein?
 
Hur tänker du med proteinbehovet?
Jag har varit supernojig, gräset växer ju lite fortfarande men jag litar inte på att de får i sig tillräckligt så köpte potatisprotein i år. När känner du att du vill ge mer protein?

Nu får de silage med hög kvot inne, så jag har faktiskt inte ens räknat hur mycket under behov de ligger. Jag klämmer på gammelfarbror shettis som är över 30 år istället. Om inte han tappar överlinje är det nog ingen större fara.

Det är möjligt de går med proteinunderskott om jag skulle räkna på det, samtidigt har jag inte en susning vad gräset innehåller, men jag räknar med att det är en ganska övergående period så att ett ev underskott inte kommer ha någon större betydelse.

Unghästen som växer får ju fullt silage, där skulle jag inte våga chansa på proteinet ens en period. Men med de vuxna (4 år resp 30+ år) som dessutom är av naturraser båda två, där räknar jag inte den här perioden. Vill heller inte lägga på proteinkoncentrat utan att räkna, och icke-koncentrerat så skulle jag ju lägga på MJ med och kan lika gärna lägga på mer silage.

Så, jag lägger inte på mer protein mer än i den takt silagegivan höjs. Och det beror ju på väder och vind samt om ngn av de börjar tappa vilken hastighet och när. Alt då om årets skörd av silage är mer proteinsvagt (ger fortfarande förra årets, inne på sista balarna)
 
Jag nojar nog mest för att det är första vintern m en kvot på 6 på hösilaget. Har haft betydligt högre tidigare.

Tack för alla svar! Himla härligt o få läsa om era perspektiv :)
 
Jag nojar nog mest för att det är första vintern m en kvot på 6 på hösilaget. Har haft betydligt högre tidigare.

Tack för alla svar! Himla härligt o få läsa om era perspektiv :)
Bara för att öppnade jag nu mitt foderstatsprogtam och räknade. Fyraåringen har ett behov av SRP på 270 gram. Han får av silaget 235 gram. Så som sagt, jag oroar mig inte nämnvärt med vuxna hästar just nu. Jag är rätt säker på att han petar i sig de saknade grammen ute. Och så finns det ju en felmarginal på allt, inkl analyser.
 
Oavsett om hästen är smal eller tjock kan dom ju drabbas av näringsbrist om fodret bara är bukfylla.

Här växer det inget även om det finns en hel del gräs kvar i dom flesta hagarna. Ska bli kallt med frost igen nästa vecka. Hoppas så man slipper leran som börjar komma.
 
Jag tycker det är så svårt att beräkna nu på senhösten. Mina har gräs kvar men det är mest övervuxit brunt gräs. Har därför börjat ge hö i hagen, dock inte lika mycket som på vintern. Båda är i gott hull så egentligen skulle de klara sig med gräset? Men proteinvärdet är säkert jättelågt nu och den ena är 2.5 år och den andra 17 år så de behöver sitt protein. Jag vill inte fodra med proteinkoncentrat heller då den ena blir sjuk av det.

Jättesvårt. Nu får de halv lunchgiva mot vad de får mitt på vintern.
 
Jag tycker det är så svårt att beräkna nu på senhösten. Mina har gräs kvar men det är mest övervuxit brunt gräs. Har därför börjat ge hö i hagen, dock inte lika mycket som på vintern. Båda är i gott hull så egentligen skulle de klara sig med gräset? Men proteinvärdet är säkert jättelågt nu och den ena är 2.5 år och den andra 17 år så de behöver sitt protein. Jag vill inte fodra med proteinkoncentrat heller då den ena blir sjuk av det. Jättesvårt. Nu får de halv lunchgiva mot vad de får mitt på vintern.

Jag tycker med det är svårt. Speciellt när man har en häst som måste gå ner i vikt.
 
Oavsett om hästen är smal eller tjock kan dom ju drabbas av näringsbrist om fodret bara är bukfylla.

Här växer det inget även om det finns en hel del gräs kvar i dom flesta hagarna. Ska bli kallt med frost igen nästa vecka. Hoppas så man slipper leran som börjar komma.

Visst kan de det. Men det märks på ork, hull, humör, hunger osv osv om de inte står sig på det som de får. (Dvs i mitt fall gräs plus halvt silage). Att mata på silage nu skulle bara ge feta ponnyer.
 
Mina hästar får inget hö än. (bor i Mälardalen) De går i stor hage och gräset växer än och båda är rejält överviktiga. Jag tror dock inte att det är så jättemycket fibrer och protein i det de får i sig så de får betfor+lucern+linfrökaka+potatisprotein+mineraler en gång om dagen när jag tar in dem för att de i alla fall ska få lite fibrer och proteiner. Är helt säker på att de skulle överleva utan detta så det är mest för mattes skull de får tror jag.;) Hö kommer de att få när det åtminstone regelbundet börjar bli minusgrader.
 
den här veckan har dygnstemperaturen varierat mellan +5 och + 12 grader där jag bor. Och det har äntligen kommit lite regn också - den här hösten har grästillväxten begränsats av vätskebrist... Så nog växer gräset här. Det syns på gräsmattan om inte annat, snart dax att klippa den igen.
 
Förstår inte riktigt en del av resonemangen här.... Man är så väldigt noga med analys på grovfodret (ja, jag tar också analys!) som skördas under den tid på året då tillväxt och näringsvärde är som högst.
Men nu är det tydligen flera som förlitar sig på den grästillväxt som sker så här sent på hösten, nästan vinter.... och tänker att det på något sätt ska väga upp hela eller delar av grovfodergivan? Fattar inte riktigt, måste jag erkänna!
 
Det är klart att det är svårt att uppskatta näringsinnehållet i betet. Men näring i gräs beror på fotosynteshastigheten i gräset vilket i sin tur beror på temperatur och ljustillgång. Så länge det är varmare än ca fem plusgrader så kan gräset producera näring och växa. Här i skåne har vi haft varmt i stort sett hela hösten. Trädgården är fortfarande full av växter som växer. Prästkragar och andra blommor har blommat länge. Jag kommer inte att fodra mina lättfödda ponnyer med fulla vintergivor så länge detta pågår. Då kommer de att bli alldeles för feta!! Det vågar jag inte utsätta dem för! Jag oroar mig inte alls för att de ska typ svälta ihjäl, ingen risk!

Vår 24-åriga fullblodsvalack däremot får mycket mer foder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 850
Senast: Roheryn
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 589
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 036
Senast: MayGrace
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 743
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp