isabell werth till hurdan rygg?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare plymen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 4 372
P

plymen

Till en hurdan rygg passar isabell werth?? Lägg gärna in bild!

Jag har nu en hubertus flexline med vitt järn och den är nog något för böjd..
Skulle vilja pröva både wintec wide och isabell werth som båda lär ska vara ganska raka. Funderar bara om de kanske är för raka? Finns här någon somhar erfarenhet av både wintec och hubertus?

Sv: isabell werth till hurdan rygg?

den ar väldigt rak. tror inte du kan ha den om hubertus bara är lite för böjd. om du vill ha en bates så testa isf caprillin istället.

Jag har en IW till min pålle:

5806.jpg

Passar perfekt och jag avgudar den :love:

Tack båda för era svar!

Ja, hubertusen är inte mycket för böjd. Ligger rätt bra då hästen står stilla, men han kommer upp med ryggen rejält vid arbete och då lättar sadeln där bak:crazy: Sadeln har rätt vidd.

Tyvärr har jag inte råd med någon riktigt dyr sadel,då hade det varit lite lättare..

Här är ett par bilder på hästen, inte de bästa men man ser ryggen på ett ungefär:)

17582493.jpg

18060966.jpg

Ingen mer som har nåt att säga??

Vad hade ni rekommenderat för sadlar till rimligt pris som är rakare än hubertus men böjdare än isabellen? Ifall den är för rak?

Med tanke på hur rak din häst verkar bli i ryggen i rörelse så skulle jag prova en IW eller en Bates Caprilli. De har samma bom men är lite annorlunda uppbyggd i kammarform och mjukdelar varpå det kan vara avgörande för passformen på hästen.

Tack för ditt svar!!:)

Får lite extra pengar i december men jag försöker forska i vad som kan vara värt att testa tills dess!

Flera tips och kommentarer är välkomna!!

Hej påminnde l om min häst i rygg och modell och när sadel inp var hos mig blev det en isabell de ligger lite bättre än bates på sådana här ryggar. hon provade även bates. Men då hästen ej blev riden för jag blev gravid med lite problem så fick jag ej rida utan en kompis rider henne då och då. Men tyvärr blev hon stående ca 3 veckor med tänder, dålig av vacc, och en liten omkull gång i hage. Sen efter igång sättning så trivdes hon ej med sadlen visade sig att hon breddat sig 2 järn, gått upp i vikt men som vi ej trodde men mätningen visade det, så nu får jag köpa en wide wintec tills hon förhoppningsvis kan ha isabellen igen, är lite tveksam hur den lär passa då hon ska muskla sig. Hade nog satsat på en wide har mest möjligheter att bredda sig efter häst då du har fem järn till den och kan stoppa uppbyggnad plattor i den. Plus ett par tusen billigare är hopplös att ladda upp bilder men om du vill kan du pm mig med ett mobil nr om du kan ta emot mms kan jag mms dig bilder på hennes rygg kanske även en video snutt. Plus man blir lite mer låst med en ren dressyr sadel. Bästa är kanske att ha bägge två men lite dyrt, kan däremot vara lite mer lång siktigt mål.

Tack för ditt svar!:)

Jag har också funderat på wintec wide men vill ju egentligen ha en dressyrsadel..

Själv gillar jag att vara "låst";) Har antagligen att göra med min dåliga balans..

Hej. Jag har en Isabell dressyr sadel. Den är superskön och man kan ha många olika järn i så hur vid eller smal bestämmer du själv. Min ponny har XL järnet i nu men jag ska byta ner till L. Hon är inte lika bred nu som i somras. Här kommer två bilder. Håll till godo.

DSC00177.jpg

DSC00065.jpg

Era hästar ser ju inte ut att vara riktigt spikraka i ryggen så jag ska nog försöka skaffa mig en IW på prov iaf:)

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 421
Hemmet Jag tänkte höra lite här hur ni hade gjort i min situation, vad ni tycker blir bäst. Kanske någon av er har gjort liknande och har lust... 2
Svar
22
· Visningar
2 544
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 724
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur