isabell werth

skogersson

Trådstartare
Ska sälja min dressyrsadel kieffer lusitano.Tänkt att köpa en isabell werth syntet.(cair) Någon som har en sådan sadel?
Fördelar och nackdelar?

Sv: isabell werth

Har haft en, och en ny står på önskelistan. Dock helst med ullstoppning. Jag tycker att det är jättefina sadlar som man sitter mycket bra i. Konstmockan är mer följsam och mindre plastig än det konstläder som brukar vara i syntetsadlar.

har oxå funderat lite på vilket som är bäst ull eller cair.Har inte bestämmt mej ännu.
men jag längtar tills den dagen jag har såldt min andra sadel och ska hämta ut en sprillans NY

I vårat stall finns fyra hästar som använder denna sadeln! De verkar vara nöjda allihop förutom att någon har klagat på att stropparna töjer sig och går av. Hon lämnade in den hos en sadelmakare så hon fick läderstroppar tillslut.

Jag tycker det är en tjusig sadel , men jag satt fruktansvärt illa i den ? :crazy:

Jag har en som är helt underbar! Man sitter bra i den och den ligger bra på de hästar som jag har testat den på. Och den är väldigt snygg för att vara syntet. De hästar som jag har använt den på har fått en mycket bättre ryggverksamhet eftersom den tryckfördelar mycket bättre än ullstoppade sadlar. Tyvärr så passar den inte min nuvarande häst. Den är en 18" och min lilla unghäst är så kort så han ser ut som ett föl igen med den på sig.... Så det blir till att sälja... trist när man verkligen hittat den perfekta sadeln!

Fördelar: Lätt! Lätt att hantera! Ser alltid snygg ut. I nödfall spolar man av den med slangen (fast då tar den ett par dar på sig att torka). Bra stigläderskrampor som lätt släpper stiglädret om man fastnar!
Nackdel: när någon nu nämnde det så var stropparna inte så bra, våra var för korta (för stor häst?) så vi har bytt till läderstroppar hos sadelmakaren.
Vi har haft våran i fem år nu och ridit konstant i den, men om den håller fem år till vet jag inte... En lädersadel kan ju åldras med behag. Å andra sidan är det inte den dyraste sadeln på marknaden precis.
Förresten rekommenderar jag stiglädren "webbers" till sadeln, dom är toppen. Och alltid syntetstigläder till syntetsadel.

har bara positivt o säga om denna!
min har ullstoppning.
har inga problem med stropparna och då har min ändå några år på nacken.

Hästarna trivs i den och min sits har faktiskt förbättras tack vare denna sadel.

Mli skrev:
De hästar som jag har använt den på har fått en mycket bättre ryggverksamhet eftersom den tryckfördelar mycket bättre än ullstoppade sadlar.

min har ull och reagerar lika positivt. cairen behöver inte va bäst.

har bara ridit i den några ggr då jag tävlade en häst åt min tränare.
men man satt som gjutet i den, liksom bara klistrades fast! Urskön att rida i, men då var sadeln ny, vet inte hru den ser ut idag efter några år.

Fördelen är ju skötsel och hur lätt och smidig den är!

jag har en o trivs bra med den, tyärr så ligger den inget bra på min häst:( så nu är den TILL SALU;)

Har bara gott att säga om Isabell Werth Wintec. Skaffade mig en pga skavsår av alla andra sadlar. Den är helt ljuvlig och ligger bra på de flesta tycker jag

*lånar tråden lite*

jag har beställt en wintec pro Jumping, den ska vara av samma material som wintec isabellen, är det ngn som vet om dom känns "lika"? *nyfiken*

Ingen aning, men personligen skulle jag inte vilja ha en hoppsadeln med samma material som dressyrsadeln. I en dressyrsadeln vill jag sitta som fastklistrad för att kunna inverka som bäst, men i en hoppsadel vill jag känna mer frihet och inte känna mig fast i sadeln, men det är ju upp till var och en vad man e ute efter.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det är bäddat för ännu ett mäktigt dressyravgörande när tio av världens bästa dressyrryttare ska mötas i den prestigefulla Top...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Dalmatiner
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka